Категорія
Лідерство
Дата

Традиційну систему масової освіти зруйновано. Будуватимемо нову за допомогою технологій та приватного бізнесу. Думка Володимира Федоріна, редактора-засновника Forbes Ukraine

3 хв читання

Традиційну систему масової освіти зруйновано. Будуватимемо нову за допомогою технологій та приватного бізнесу. Думка Володимира Федоріна, редактора-засновника Forbes Ukraine /особистий архів, колаж - Forbes.ua

особистий архів, колаж - Forbes.ua

У нас на очах розсипається величезна інституція – система освіти та науки епохи модерну. Це не тільки українська проблема. Але в Україні вона, можливо, одна з найболючіших у світі.

Новий номер журналу Forbes Україна

Новий номер журналу Forbes Україна

Цей матеріал з останнього номеру журналу Forbes. Придбати його з безплатним доставленням можна за цим посиланням. У журналі: найкращі роботодавці воєнного часу, 50 лідерок України, дилема необанку Revolut, школа СЕО від Genesis, рекорди ОККО, злет і падіння Айбокс банку, залізна леді ЗСУ та ще понад десять історій.

Школи й університети грали у XIX–XX століттях подвійну роль. Вони були великими вирівнювачами, що готували маси до урбанізації, промислового зростання, розширення середнього класу. Мільйони Піноккіо перетворювалися на містян, засвоювали – не завжди в першому поколінні – міську буржуазну культуру, а їхні онуки ставали частиною розвинутого суспільства в бізнесі, науці, білокомірцевих професіях.

Друга ключова роль – створювати кадри, спільноти й ідеї для науково-технічного прогресу. Мультиплікація розуму в промислових масштабах привела нас в «епоху наддостатку» (age of abundance, термін Бреда Делонга). 

За 140 років, з 1870-го по 2010-й, умови життя людства змінилися сильніше, ніж за 10 попередніх тисячоліть. Базові показники якості життя (душовий ВВП, дитяча смертність, очікувана тривалість життя) зросли в рази.

З середини XX століття мотор технічного прогресу уповільнюється. Кількість нових ліків, схвалених на кожен $1 млрд витрат на R&D, з 1950 року зменшується приблизно вдвічі що дев’ять років, констатували у 2012 році автори статті в Nature. З урахуванням інфляції віддача на $1 млрд впала за 60 років приблизно у 80 разів. 

Попри зростання кількості фахівців та витрат на R&D, темпи інновацій на транспорті, в енергетиці та IT невпинно знижуються, вказував на початку 2010-х професор Університету Джорджа Мейсона Тайлер Коуен. Ситуацію афористично підсумував Пітер Тіль: замість польотів Сонячною системою ми отримали смартфони та соціальні мережі.

Для середньої освіти вододілом, здається, стали 2010-ті, коли до шкіл прийшло покоління «із пальцями на екрані». Темп, тон, форми навчання, з якими зіткнулися диджиталізовані малюки, були з іншого простору і часу. Пандемія лише унаочнила розрив між постіндустріальним поколінням та його модерними вчителями.

Університети та школи в розвинених країнах знайдуть нові форми навчання і наукової творчості. Зростатиме попит на homeschooling та онлайн-курси, приватні підприємці шукатимуть способи масштабування своїх навчальних продуктів. 

Воєнного 2022 року Україна, за оцінкою експертного центру CASE Ukraine, витратила на освіту 291 млрд грн (5,6% ВВП). Це великі кошти: найбільш розвиненим країнам світу, що входять до Організації економічного співробітництва і розвитку, освіта коштувала в середньому 4,4% ВВП. А що на виході?

У 2022 році українські виші зарахували на магістратуру денної форми 116 000 студентів, констатує старший віцеректор Київської школи економіки Єгор Стадний. Це на 125% більше, ніж у 2021-му. «У 2021 році 52% від зарахованих були чоловіками, у 2022-му чоловіків уже 75%, – пише Стадний. – Попит на «дешево і без напрягу» отримати відстрочку з легкістю знайшов пропозицію наших університетів». 

Фейкові студенти, фейкові дисертації, фейкові уроки онлайн. Сучасна система освіти нагадує мені СРСР у 1984 році: щойно суспільство прокинеться, за 5–10 років від більшості помпезних, але нежиттєздатних конструкцій залишиться купка руїн.

Здорові школи, факультети, освітні проєкти, напівпідпільні групи справжніх учених – сьогодні це невеликі острови в суцільній архаїці радянських і пострадянських установ та понять. 

Вихід – в особистій відповідальності та приватній ініціативі. Сьогодні найкращими українськими університетами є великі та середні компанії, які змушені навчати, розвивати, допомагати пристати на правильний шлях мимовільним жертвам освітнього марнотратства. Чекатиму на появу першого приватного вишу, який стане спільною ініціативою чотирьох-п’яти зрілих компаній і на чолі якого стануть справжні науковці, а не випускники «фабрик дисертацій».

А що із середньою освітою? Великі сподівання пов’язую з генеративним ШІ. Марія Федоріна навчається в дев’ятому класі. Для неї ChatGPT уже став особистим асистентом «з питань навчання» (це ще це персональний тьютор, як у «Діамантовому віці» Ніла Стівенсона, але перший крок найважчий). Спільне у п’яти use cases, що Марія описала під час роботи над цим текстом, у тому, що в неї з’явився невтомний співрозмовник. «Він пояснює нескінченну кількість разів і по-різному, тобто простіше формулює те, що конкретно ти не розумієш», – написала мені вона.

Карколомні зміни неминучі. Для нас, клієнтів невиліковної системи, це шанс.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд