Категорія
Життя
Дата

Як підприємцю будувати партнерські стосунки, щоб витягти з них максимум. Практичні поради

Україна розжилася єдинорогом навіть у розпал війни, але щоби перебудувати економіку, потрібні ще десятки мільярдних стартапів. Для цього є основа – людський капітал і вміння працювати із передовими технологіями. Щоб перетворити це на процвітаючий бізнес, залишилося освоїти ключову навичку – вміння правильно будувати партнерські відносини.

Чому важливі партнерства

Партнерство є наріжною частиною будь-якого бізнесу, і це здебільшого помітно в IT. Близько 80% єдинорогів, створених після 2005 року, організовано командою з кількох засновників. Успіх Google, Facebook та AirBnB – командна робота.

Соло-підприємництво, яке подарувало нам Amazon, Dell або eBay, трапляється рідше, стає пережитком минулого. А можливо, воно завжди було вигадкою – як показало дослідження Harward Business Review, навіть підприємці без формального набору співзасновників мали тих, до кого можна було звернутися за підтримкою та допомогою.

Чому це так добре працює? Створення проривних продуктів потребує фокусу, а хороші партнери доповнюють один одного експертизою та вміннями, кратно підвищуючи шанси на успіх. Якщо це такі очевидні істини, дивно, що ідеальні партнерства такі рідкісні. Пояснення є: заважає відсутність глибоко вкоріненої культури підприємництва та помилки.

Анатомія партнерств

Партнерства можна розділити на дві ключові категорії: за форматом володіння та участі.

  • У першому випадку йдеться про рівну пайову участь або мажоритарно-міноритарне партнерство. Це початковий, але не останній рівень того, як структурована всередині будь-яка компанія. Розподіл акцій не знімає питання того, хто є лідером. Один із найкращих путівників з цього питання – лекція та конспект від Y Combinator, що допоможе окреслити основні умови розподілу equity навіть «зеленим» підприємцям.
  • Існує поділ партнерств на активне та пасивне. Це одна із найскладніших концепцій для українських підприємців, вони зводять в абсолют саме активну участь. Насправді кожен проєкт повинен мати чітко означеного лідера та тих, хто готовий «підносити йому снаряди», не втручаючись у процес за межами своїх компетенцій.

«Багато людей ставляться до вибору засновника навіть менш уважно, ніж до звичайного найму працівників. Це помилка», – попереджає підприємців стартап-легенда Сем Альтман. Цю настанову легко зрозуміти невірно, вишукуючи в оточенні найближчу за духом і приємну людину. Одне з найважливіших відкриттів у партнерстві – розуміння, що ваш співзасновник не має ставати вашим близьким другом.

Помилка того, хто вижив, і дилема інноватора

Історії, де за успішними бізнесами стоять пара нерозлучних друзів або сімейна пара, – про «помилку того, хто вижив», а не єдино вірний шлях. І навіть якщо вам здається, що ви точно зможете зробити все інакше, це підприємницька помилка – переоцінювати себе та неодооцінювати навколишні труднощі.

Щоб уникнути зайвих драм, краще залишати за кожною людиною по одній ролі: нехай друг залишається другом, дружина – дружиною. Бізнес-партнер може відрізнятися темпераментом, характером і повинен мати хоча б частково інші погляди. Інакше ви ризикуєте клонувати себе без користі для спільної справи та ціною значного пакета акцій.

Життя засновника і без цього наповнене важкими питаннями. Почитайте класичне есе «Дилема фаундера», де описано безліч речей, які можуть піти не так. Невміння вибудовувати партнерські відносини серед головних джерел проблем: технологічні CEO найчастіше втрачають контроль над компанією на користь ради директорів саме тому, що не розуміють динаміки взаємин.

Як досягти балансу? Обовʼязково проводьте партнерські сесії – глибоко продумані та структуровані онбординг-сесії для занурення у бізнес. Не пошкодуйте часу та сил. Потрібно прописати конкретні ролі, зони відповідальності та цілі партнерства. Останнє є надто важливим – бізнес не може бути виключно процесом, а підсумковий документ має стати вашим дороговказом, з яким можна звірятися на шляху розвитку.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Катерині Рещук – [email protected]