Категорія
Гроші
Дата

Тренд на простоту. Багаті люди разом із капіталами біжать туди, де їх не засуджують за дорогий костюм

Ілюстрація Getty Images.

Ілюстрація Getty Images.

Як загальносвітовий заклик до скромності та рівності змушує забезпечених людей залишати свої країни і до чого це може призвести

Я багато років був упевнений, що забезпечені люди їдуть до Монако або Дубаю заради мінімізації оподаткування. Так воно і є – прибутковий податок у цих місцях 0%. Але виявилося, що це вже далеко не єдина причина. Цікавий для мене інсайт стався в Дубаї.

Було багато зустрічей. Розмовляв із хлопцями з Німеччини, Франції, США. Всі мої співрозмовники – забезпечені люди, успішні бізнесмени. Деякі з них уже переїхали в Дубай. По-перше, через те, що в усьому світі податковий тиск на багатих посилюється. Пандемія коронавируса підлила масла у вогонь – бюджетні діри латаються за рахунок посилення фіскальної політики.

У деяких штатах США люди з річним доходом понад $400 000 можуть зіткнутися з сукупними ставками прибуткового податку понад 60%.

Друга несподівана причина, яка підігріває любов багатих людей до Дубаю або Монако, – можливість насолоджуватися заробленими грошима без почуття провини. Їздити в дорогому авто без необхідності ховати його подалі від очей – не стільки злодіїв, скільки недоброзичливців і моралістів.

«Як не соромно тобі бути багатим і демонструвати своє багатство? Будь як усі! Рівність – цінність!», – усе голосніше звучить осудливий голос сучасного суспільства, одягненого в кеди, джинси й футболки, необтяженого дорогим майном і рахунками в банках.

В ідеології простоти й рівності немає нічого поганого, як і в кедах із джинсами. Особиста справа кожного: надіти костюм Kiton чи придбану на розпродажу футболку й спортивні штани. Але підкреслю: особистий вибір, а не нав'язана парадигма з безальтернативною вимогою її дотримуватися.

Бажання дорого та зі смаком одягатися, їздити в дорогому авто, жити в красивому будинку, володіти люксовими предметами побуту далеко не завжди продиктоване прагненням людини продемонструвати свою перевагу або комусь щось довести. Іноді мова йде про любов до естетики, мистецтва й гармонії.

Колись до багатих людей прислухалися, наслідували їх, тягнулися до їхнього рівня. Тепер багатство та його атрибути не лише виходять з моди, але й навіть стають чимось ганебним. Цей тренд змушує забезпечених людей, що тяжіють до красивого життя й розкоші, відчувати себе білими воронами, маскуватися й тікати туди, де бути багатим і їздити на дорогому авто все ще... пристойно. І там витрачати гроші, інвестувати, розвивати бізнес, створювати робочі місця та платити податки.

«Повертаючись до Бельгії, я пересідаю в малолітражку. Дорогий автомобіль у нашій країні – моветон, – розповів мені один із моїх співрозмовників, мультимільйонер. – Я сплатив усі податки в своїй країні, але не можу там вільно користуватися своїми чесно заробленими грошима та вести близький мені образ життя, до якого тяжію і заради якого, власне, прагнув заробити капітал». Франція, Німеччина, Іспанія – у тому ж тренді.

«Чесно кажучи, ми вже ховаємося, як би дивно це не звучало, – розповідав інший підприємець із Німеччини. – Мало того, що я не можу вільно купити дорогий будинок, щоб про це не написали в газеті, я не можу спокійно пройти зі свіжою стрижкою вулицею: перукарні пів року закриті. На мене подивляться, як на злочинця».

Показово бідна Ангела Меркель, підкреслено невибагливий стиль європейських, американських політиків, бізнесменів, зірок-лідерів громадської думки – це все пропаганда моди на тотальний casual у стилі одягу й у стилі життя.

Зараз подібна риторика набирає обертів і в українському інформаційному просторі. Лідери думок із сотнями тисяч передплатників закликають переїхати з дорогого офісу до коворкінгу, поміняти «неправильні» цінності, пов'язані з розкішшю і життям класу люкс, на правильні – засновані на простоті, рівності та мінімалізмі.

За даними дослідження, проведеного минулого року консалтинговою компанією Bain&Co спільно з італійською асоціацією виробників предметів розкоші Fondazione Altagamma, 2020-го ринок люксових товарів упав на 23%. З огляду на означений тренд, можна припустити, що не лише пандемія послужила причиною цього падіння.

І нічого поганого в цьому не було би, якби не відвертий осуд адептів «старої школи», таких собі мільйонерів-консерваторів у костюмі-трійці. Протиставлення, яке ні до чого доброго не призведе. Вам не хочеться дорогого стильного одягу – це ваше право. Ніхто не ставитиметься з меншою повагою до вас і ваших досягнень, якщо вам ближчі джинси й футболка. Але й багата, дорого і зі смаком одягнена людина не має відчувати себе ізгоєм у суспільстві, яке розвивається, в тому числі за рахунок сплачених ним податків і зарплат.

Які наслідки такої риторики? По-перше, талановиті люди біжать з країн, у яких їм не комфортно. А з ними їдуть і їхні гроші. По-друге, нова мода на скромність позначається на мотивації й стимулах нового покоління. Так, невідповідність глянцевій обкладинці в колишні часи багатьох пригнічувала і навіть вганяла в депресію. Але так само для багатьох ця ж картинка ставала стимулом і драйвером розвитку. Бажання бути схожим на людину, яка уособлює успіх, надихало амбітних людей до зростання над собою, виходу із зони комфорту, навчання, ризику.

Шаблони – це зло в усіх відношеннях. Але й відсутність права вибору, зрівнялівка та осуд стилю життя тих, хто мислить інакше, – не менше зло. На жаль, де гроші – там розвиток, це закономірність. Один відомий підприємець написав у своєму Facebook: «Нью-Йорк вмирає». Чи не тому, що капітал звідти перетікає в Дубай?

Матеріали по темі

 

Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Топ-100 приватних компаній | Кращі міста для бізнесу