Верховна Рада повернулася до питання легалізації подвійного громадянства. Ініціативу ще до початку повномасштабної війни просували в Офісі президента, вже днями відповідний закон може бути ухвалено парламентом у першому читанні. Чому ця реформа знову з'явилася на порядку денному та яких змін чекати?
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
7 вересня Верховна Рада (ВР), ймовірно, розгляне у першому читанні два законопроєкти – 6368-д та 6369-д, які мають частково лібералізувати законодавство щодо подвійного громадянства в Україні, розповів Forbes голова парламентської фракції «Голос» Ярослав Железняк. Після публікації цієї статті він повідомив у Telegram, що обидва законопроєкти все ж було знято з розгляду «щонайменше в найближчі тижні».
Наразі, незважаючи на те, що подвійне громадянство не передбачено чинними українськими законами, через брак контролю з боку держави ця сфера фактично перебуває у «сірій зоні». У разі ухвалення законопроєктів Україна легалізує практику «кількох паспортів», що нерідко зустрічається серед українських бізнесменів та посадовців. Разом з тим це ускладнить життя тим з них, хто претендуватиме на посади у держсекторі.
Що зміниться, якщо «реформа» подвійного громадянства все ж таки відбудеться?
Перший крок до легалізації подвійного громадянства
Законопроєкт 6368-д легалізує подвійне громадянство для осіб, які вже його мають, та дозволяє іноземцям набувати українського громадянства без відмови від паспорту іншої країни. Виняток – громадяни країни-агресора.
Для цього людина має звернутися до Міграційної служби. Таким чином у правовому та юридичному полі вона вважатиметься громадянином України та не зможе, наприклад, виїхати за кордон за паспортом іншої країни, пояснює один з юридичних консультантів Офісу президента (ОП), який попросив не згадувати його імені у цій статті.
Також законопроєкт розширює підстави для втрати українського громадянства. Так, його не можуть мати особи, які добровільно стали громадянами Росії, беруть участь у війні проти України або становлять загрозу національній безпеці.
Одночасно другий законопроєкт, 6369-д, забороняє особам із подвійним громадянством брати участь у політичному процесі, мати доступ до державної таємниці, керувати обʼєктами державної власності.
Претенденти на такі посади мають подавати декларацію про відсутність подвійного громадянства до Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.
Законопроєкти розглядатимуть за два читання. Президентська фракція готова підтримати обидва документи у першому читанні, говорить народна депутатка від «Слуги народу» Галина Янченко.
Лібералізацію подвійного громадянства можуть підтримати й у фракції «Голос», але остаточне рішення приймуть після презентації законопроєктів у Верховній Раді, говорить нардеп від цієї фракції Ярослав Юрчишин.
«У дискусії буде зрозуміло, чи готова президентська фракція спільно вносити до законопроєкту корективи. Від цього залежатиме фінальне рішення», – каже Юрчишин.
Чому ідея Зеленського про подвійне громадянство повернулася під час війни
Про лібералізацію подвійного громадянства у команді президента Володимира Зеленського думали ще на початку його каденції, каже юрист, який консультує ОП. «Це питання порушувалося кілька разів, останній раз жвава дискусія була за кілька місяців до повномасштабної війни», – каже він.
У грудні 2021-го Зеленський вніс до Верховної Ради законопроєкт 6368 про лібералізацію подвійного громадянства. Багато у чому нинішній документ повторює тези проєкту Зеленського.
Тоді документ так і не дістався зали парламенту. Доопрацьована версія включає норми та запобіжники, яких вимагає суспільство, каже Янченко. «Наприклад, є запобіжник для осіб із російським громадянством та для держслужбовців», – пояснює вона.
Норму щодо обмеження участі у політичному житті та керівництві державними компаніями осіб із подвійним громадянством в ОП приймали неохоче, говорить юрист, який консультує Офіс президента. «Серед державного сектора, нардепів від президентської фракції чимало людей із подвійним громадянством, це наражало б їх на ті самі ризики та втрату посад», – каже він.
Думка президентської команди змінилася під час війни. «Були люди у держсекторі, які використовували подвійне громадянство для виїзду за кордон», – зазначає юрисконсульт ОП.
До того ж Зеленський уже пішов на радикальний крок і позбавив громадянства бізнесменів Геннадія Корбана, Вадима Рабіновича, Ігоря Коломойського та депутата від «Слуги народу» Ігоря Васильковського. «Нові закони також можуть використовувати для певного політичного тиску», – каже юрист, який консультує ОП.
Ще одне ймовірне завдання закону – сигнал для біженців, які виїхали з країни під час війни, та підтримка українських діаспор, котрі допомагають Україні. «Мета президента – повернути людей в Україну та зробити цей механізм [отримання українського громадянства] легким», – каже Янченко зі «Слуги народу».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.