Війна та зменшення статків змушують найбагатших українців прощатися з дорогими іграшками. Але зробити це не так просто. Якими яхтами володіють топбагатії і які щодо них плани.
16 червня в марині середземноморського острова Ібіца помічена 65-метрова яхта з надписом «Z» на борту. Вона належить Костянтину Жеваго, 48, мажоритарному власнику гірничодобувної групи Ferrexpo, який останні роки живе в Лондоні. У 2019‑му Генпрокуратура оголосила його в міжнародний розшук у справі про розтрату і легалізацію 2,5 млрд грн через його банк «Фінанси та Кредит». Відтоді бізнесмен керує залізорудною імперією дистанційно.
Власника 65-метрової яхти і третього номера списку найбагатших Forbes на борту не помічено. Жеваго каже, що маркування його яхти літерою, яка є неофіційним символом російського вторгнення в Україну, немає ніякого відношення до війни. «Назва відповідає першій літері англійської транслітерації прізвища родини Жеваго (Zhevago)», – написала пресслужба бізнесмена на запит Forbes. Він не планує змінювати назву.
Компанія Amels побудувала яхту «Z» на замовлення Жеваго в 2014 році. Згідно з інформацією на профільних сайтах її актуальна вартість – близько $70 млн. У 7 люкс-каютах може розміститись до 14 гостей. Інтерʼєр оформлений британським дизайнерським будинком Winch Design. Зовнішній дизайн розкішного судна – робота Tim Heywood Design. Серед зручностей дві віп-каюти, ліфт, сауна, спа-салон, тренажерний зал. Максимальна швидкість – 17 вузлів.
За оцінкою Forbes, на 23 червня капіталізація Ferrexpo становила $1,03 млрд, а частка Жеваго (50,3%) – $518 млн. До повномасштабної війни всі його активи Forbes оцінював у $2,1 млрд, на кінець червня – $1,1 млрд.
У Ferrexpo, яка оперує в Україні Полтавским ГЗК, проблеми з вивозом залізорудних котунів через блокування Росією українських портів. «Це означає для Ferrexpo втрату виторгу, потенційні збитки та руйнування звичної моделі ведення бізнесу», – говорить директор аналітичного департаменту інвестиційної компанії Eavex Capital Дмитро Чурін.
Жеваго поки не планує продавати яхту. «Рішення стосовно придбання або відчуження будь-яких активів, у тому числі яхти й інших об’єктів нерухомості, приймаються відповідно до умов ринкової кон’юнктури», – написала пресслужба підприємця. Наразі судно перебуває біля французького Сан-Тропе.
Як правило, бізнесмени продають свої яхти з двох причин, говорить Алекс Рудий, начальник відділу продажів іспанської компанії Sailme Charter, що спеціалізується на оренді та продажу яхт. Перша – власник не може забезпечити утримання, друга – шукає щось нове.
Утримувати яхту, подібну «Z», коштує $7–8 млн на рік. «Стандартно – 10–12% від вартості залежно від базування», – говорить Рудий. Але внаслідок санкцій багато росіян вивели свої яхти в Азію, що снизило вартість експлуатації в Європі.
Виставити на продаж 85-метрову АСЕ («Туз») і 67-метрову Garcon («Хлопчик») власника агрохолдингу МХП Юрія Косюка, 54, змусив борг у $80 млн перед власною компанією.
До пандемії яхти Косюка були одними з найчастіших відвідувачів Лазурного узбережжя, каже Рудий. Косюк, за його словами, відрізняється від місцевих завсідників умінням організувати розкіш навколо себе. Наявність допоміжної яхти до основного судна – рідкість навіть для найбагатших власників мегаяхт. За яхти Косюка хотіли €119 млн і €24 млн відповідно. Garcon у січні 2021 року знайшла нового власника, імʼя якого не розголошується.
АСЕ – плавуча пʼятипалубна вілла з вертолітним майданчиком, станом на 24 червня відсутня у продажу. Також не повідомлялось про факт продажу яхти. В грудні 2021-го засновник МХП погасив борг перед компанією.
У МХП не коментують подальшу долю АСЕ. «Ми поважаємо особисте життя Юрія Косюка й усіх співробітників МХП. Це питання стосується особистих рішень Юрія Косюка», – сказала спікерка МХП Анастасія Зражевська. Судно наразі перебуває у французькій частині Ривʼєри.
В тому самому порту знаходиться яхта Siren Віктора Пінчука, 61. Власник EastOne є претендентом на найскромнішого яхтсмена-мільярдера. Побудована в 2009 році компанієй Palmer Johnson 46-метрова яхта Пінчука зараз продається за $13 млн. Це найменша вартість серед відомих яхт українських підприємців. Його пресслужба не коментує інформацію про яхту.
Вже після 24 лютого про своє бажання продати яхти заявили Рінат Ахметов, 55, і власник групи DCH Олександр Ярославський, 62.
У компанії SCM, яка керує бізнес-активами Ахметова, кажуть, що він розглядає можливість продати 145-метрову яхту ще до завершення будівництва. Супер’яхта проєкту Luminance може увійти до списку десяти найбільших у світі. Будує її з 2018-го найвідоміша світова верф Lürssen. «З огляду на поточні обставини ми розглядаємо її можливий продаж», – сказав NYT Джок Мендоза-Вілсон, директор з міжнародних зв’язків System Capital Management.
Для потенційних покупців це можливість не стояти в черзі, яка може розтягнутися на декілька років, а для Ахметова – повернути вкладені гроші. Співрозмовник NYT, який працює над проєктом Luminance, розповів, що найкращим для продажу яхти може бути час після закінчення робіт, оскільки потенційний покупець може отримати нову яхту без зайвого клопоту, повʼязаного з укладанням контрактів та очікуванням. Згідно з оцінкою галузевого видання Boat International, судно буде готове наступного року.
Ярославський пообіцяв виручені за продаж 60-метрової яхти Kaiser кошти направити на програму відновлення зруйнованого війною Харкова. Судно пропонують продати за €49,5 млн.
«Пообіцяти і продати – дві великі різниці», – каже Рудий. Процедура може тривати рік і навіть більше, оскільки угода потребує кропіткої юридичної перевірки, щоб виключити можливі ризики, повʼязані з правом власності. Особливо це актуально для підприємців з пострадянського простору.
«Треба запевнити покупця, що яхта чиста і на неї не прийде, наприклад, через рік арешт від уряду України, за те що вона куплена за корупційні гроші», – говорить Рудий.
Поки харківський бізнесмен перебуває за кордоном, в Україні на нього чекає генпрокурорка Ірина Венедиктова, яка хоче отримати свідчення засновника фінансово-промислової групи DCH у справі смертельного ДТП за участі кортежу бізнесмена. За даними УП, яка посилається на джерела у правоохоронних органах, прізвище Ярославського фігурує у досудовому розслідуванні поліції щодо можливого фінансування дій, спрямованих на зміни меж території або державного кордону, ухилення від сплати податків, а також махінацій з коштами або майном.
Судно перебуває в Середземному морі неподалік від Монако.
Великі шанси втрати свою мегаяхту – в ексголови політради партії «ОПЗЖ» і кума Володимира Путіна Віктора Медведчука. До війни Forbes оцінював статки Медведчука в $620 млн, зараз вони зменшились удвічі. 92-метрова яхта Royal Romance побудована у 2015 році нідерландською компанією Feadship, тоді вона коштувала близько $200 млн. Але після введених проти Медведчука та його оточення санкцій у лютому 2021 року Forbes оцінив її вдвічі дешевше. Медведчук володів яхтою через офшор на Маршаллових островах. «Це наймажорніша і найсучасніша яхта серед українців», – каже Рудий.
Мегаяхта Медведчука під арештом у порту хорватського міста Рієка. Агентство з розшуку і управління активами (АРМА) шукає для неї покупця.
За даними профільного видання Superyachtfan, одна з найбільших яхт, доступних для бронювання в світовому чартерному флоті, належить Ігорю Коломойському. 90-метрова супер’яхта Lauren L побудована в 2002 році на німецькій верфі Cassens-Werth як пасажирське судно на 100 гостей, які можуть розміститись в 42 каютах. Через два роки круїзний лайнер перебудували на супер’яхту для приватного користування.
У морі вона може вмістити до 40 гостей у 20 каютах, а в доку прийняти на борт до 300 осіб. Видання стверджує, що Коломойський її купив у 2016 році за €65 млн, зараз вона ходить під прапором Кайманових островів як круїзний лайнер. Lauren L здається в чартер на сайті Yachtcharterfleet від €695 000 на тиждень, з приміткою, що вона недоступна для чартеру резидентам США й у водах США. Останнє місцезнаходження – острів Palmarola неподалік від берегів Італії.
Також Коломойському належить яхта із патріотичною назваю Trident («Тризуб»), свідчать дані Superyachtfan. Побудована в 2009 році компанією Feadship, 65-метрова яхта коштує приблизно $70 млн. Здається в чартер від €500 000 на тиждень.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.