Чому український агропромисловий комплекс більш конкурентний, ніж європейський? Як підготуватися до вступу в ЄС? Чому варто придивитись до ринків Бразилії, Таїланду та Китаю? Головне з виступу міністра аграрної політики і продовольства Миколи Сольського на Forbes AgriFood
Про перспективи агропереробки в Україні
В Україні переробляють близько 20% агропродукції. Які потрібні умови, щоб цей показник збільшився? Головна умова – не заважати. Я впевнений, що цей показник зростатиме. Чи буде 100%? Я в це не вірю, бо ніде у світі такого немає. Дуже хороший показник 30–40%. Ми вважатимемо це успіхом.
Чим може допомогти держава, щоб досягнути цього рівня? Відкривати зовнішні ринки для української продукції. Відкриті ринки дуже важливі, бо аграрка у світі протекціоністська – країни захищають передусім власних виробників.
Як приклад: уряд встиг використати вікно можливостей на початку російського вторгнення, коли з ЄС можна було домовлятись про будь-що. В травні 2022-го ми швидко домовились про відкриття європейського ринку. Це великий преміальний ринок.
Про адаптацію до правил ЄС
40% документів, які повʼязані зі вступом до ЄС, торкаються аграрки та харчових продуктів. Українському бізнесу вже зараз треба це розуміти. Ми повинні слідувати цим правилам. Це потребуватиме інвестицій.
Жодних відстрочок чи поблажок для України ЄС робити не буде. Можливі лише короткострокові перехідні періоди.
Так, в ЄС агро дотують. Це для них як плюс, так і величезний мінус. Чому українські аграрні компанії зараз на рівних конкурують з європейськими? Тому що українське агро розвивалось без дотацій. А в Європі не так. Там саджають моркву, бо є дотація, а не попит.
Найбільший виклик – що українські аграрії з підприємців перетворяться на реципієнтів дотацій ЄС. В Європі лише дві країни заробляють на агро: Нідерланди та Італія.
Про торгівлю з Китаєм і перспективні ринки
У нас другий рік нормальний діалог із Китаєм. Найближчими місяцями очікуємо, що вони відкриють свій ринок для декількох нових українських агропродуктів. Китай – великий і цікавий гравець для української агропереробки. Яскравий приклад: у світі останні 15 років падало споживання молока. Але китайці завдяки McDonaldʼs і KFC розпробували морозиво, і це зараз стимулює зростання споживання молока у світі. І я вже знаю про декілька великих інвестицій в Україні в молочні ферми з прицілом на експорт до Китаю.
Крім ринку Китаю ростуть ринки Бразилії, Таїланду, США. Якщо ми їх відкриємо, то в Україні можуть зʼявитися ще пʼять таких компаній, як МХП.
У чому перевага українських компаній? Суттєво менше бюрократії. В Польщі, щоб відкрити компанію, яка вироблятиме курятину, треба девʼять років. В Україні – до двох років. Ми продовжимо все максимально спрощувати, навіть якщо це породить якісь проблеми. Це зараз стимулюватиме розвиток агро.
Про нестачу кадрів
Як її вирішувати? Я не знаю. Очевидно, це буде дуже гостра проблема.
Про блокаду кордону з боку Польщі
Мітинги, дискусії – це нормальний формат в ЄС. З нами так буде завжди. Це треба прийняти. Бізнес в Європі надзвичайно активний і лобістський. Український бізнес має усвідомити, що захищати себе від піар-атак конкурентів з ЄС – це буде постійна частина маркетингового бюджету. Обовʼязково треба бути членом європейських асоціацій, адже від їхніх рішень багато чого залежить в ЄС. Цьому не треба опиратись, тепер ми частина Європи.
Окрема подяка партнерам, які допомогли в організації події:
- Генеральний партнер: МХП
- Офіційні партнери: Райффайзен Банк, Carlsberg Ukraine
- Партнери експо-зон: Агросем, ShustoFF
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.