Категорія
Інновації
Дата

Український аутсорс-гігант SoftServe розроблятиме рішення для будівництва космодрому на Місяці за гроші NASA. Навіщо компанія пішла в космос?

SoftServe, Місяць, NASA. /Getty Images

Український аутсорс-гігант SoftServe розроблятиме рішення для будівництва космодрому на Місяці за гроші NASA. Фото Getty Images

Найбільша за виторгом українська ІТ-компанія SoftServe розроблятиме технології для будівництва на Місяці. Головний інвестор – NASA, яке дало консорціуму із чотирьох компаній $1,3 млн. Яка роль робототехніків SoftServe?

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 до 28.04 Оформлюйте зараз за цим посиланням

«Років за 40 поїхати у відпустку на Місяць було б цікаво», – говорить голова відділу робототехніки SoftServe Любомир Демків. Наступні три роки найбільша українська ІТ-компанія із виторгом у 25–30 млрд грн займатиметься розробкою технологій для зведення злітно-посадкових майданчиків на Місяці. 

Під час посадки двигуни космічних кораблів підіймають стовпи «місячного пилу», які в умовах низької гравітації надовго зависають у повітрі. Побудова космодромів дозволить уникнути цього, пояснює ексрадник голови Державного космічного агентства України Андрій Колесник. «Ця технологія буде потрібна й для прокладання шляхів на поверхні Місяця», – додає він. 

SoftServe працюватиме у консорціумі із чотирьох компаній. Його очолила американська Astroport Space Technologies. Це одна з небагатьох компаній, яка займається «космічною цивільною інженерією» для будівництва на інших планетах. «Ми були у тісних відносинах з Astroport, – говорить Демків. – Тому під час спілкування виникла ідея спільно податися на грант».

У цьому проєкті компанії розроблятимуть лише концепцію злітно-посадкових смуг на Місяці. «Ми поки що не говоримо про виробництво хардверу», – каже Демків. Дослідження триватимуть до грудня 2026-го. 

Для цього компанії отримали $1,3 млн від американської космічної агенції NASA у межах програми STTR. Для Astroport це не перший грант від агенції – у 2021-му та 2022-му компанія вже отримувала фінансування для дослідження будівництва на Місяці. 

У поточному проєкті SoftServe відповідає за моделювання роботів, які потенційно будуватимуть космодром на Місяці. Це передбачатиме створення великої кількості цифрових симуляцій процесу будівництва, враховуючи особливості та властивості ґрунту, каже Демків.

Ще дві компанії, назви яких він не розголошує, відповідатимуть за те, які типи роботів будуть використовуватися та як вони будуть взаємодіяти. 

Над чим працюють робототехніки SoftServe /Getty Images

Над чим працюють робототехніки SoftServe

Один з перших проєктів робототехніків SoftServe – розробка Booter The Robot, що подає закуски на конференціях. «У нього є піднос та датчики, які розуміють, коли людина бере з нього їжу», – каже Демків. 

Також компанія розробляла симуляцію дрона на Місяці. «Поки що дрони на Місяці не літають. Це наш внутрішній проєкт», – пояснює Демків. Основне завдання «літачка» – пошук льоду. Скільки коштує реалізація такого проєкту?

Запуск супутника, який літатиме навколо місячної орбіти, – $50 млн, доставка 1 кг вантажу на Місяць – від $1 млн до $1,5 млн, каже Демків. Проте ціни падають, додає він. «Дедалі більше компаній надають послуги доставки на Місяць», – пояснює він. 

Космічні мрії SoftServe

На що може розраховувати SoftServe у космосі? «Левову частку в цьому гранті отримує Astroport», – каже Демків. Він відмовився називати відсоток, який отримає його команда, посилаючись на угоду про нерозголошення. 

«У цьому разі українська компанія виступає як субпідрядник до американської. Це часта практика», – каже Колесник. Якби українська компанія була єдиним субпідрядником у проєкті, то могла б претендувати на суму до $250 000, каже він. 

Навіщо тоді компанії, яка має мільйонні контракти, тисячі доларів? Демків не коментує бізнес-інтерес SoftServe у проєкті. Він відповідає науково – освоєння космосу. «Було б добре, аби такі проєкти заходили в Україну, – каже він. – Що більше буде таких компаній, то більше це рухатиме освіту, науку та промисловість».  

Залучення до будь-яких космічних проєктів – великий престиж, вважає Колесник. Подібна розробка, за його словами, дуже коштовний процес, і часто компанії вдаються до дофінансування, аби покрити нестачу між грантом та сумою проєкту. «Це історія про інвестицію у майбутнє», – вважає він. 

Getty Images

Getty Images

Космічний ринок з 2010 року зріс із $280 млрд до $447 млрд, підраховує McKinsey. Консалтингова компанія прогнозує йому $1 трлн до 2030 року. За своє місце на Місяці змагаються гіганти індустрії – Astrobotic, Blue Origin мільярдера Джеффа Безоса, SpaceX Ілона Маска тощо.

Поштовх ринку дав старт наступного етапу місії «Артеміда» 8 січня 2024 року, яку NASA розпочало ще наприкінці 2022-го. Якщо він буде успішним і закінчиться запланованою посадкою на Місяць 23 лютого, це стане першим поверненням американців на місячну поверхню більш як за 50 років, писав The Washington Post.

Успіх цієї операції також може дати старт роботизованим місіям на природний супутник Землі у наступні роки, а зрештою і повернути людину на Місяць, зазначає видання.

SoftServe запустив відділ робототехніки у 2018-му. Відтоді компанія розширила його команду до 35 фахівців. «Ми надаємо рішення «під ключ», – каже Демків. – Наприклад, можемо зробити дизайн хардверу та виготовити прототип». Кількість клієнтів цього напряму він відмовився називати. 

Зупинятися на $1,3 млн новоутворений консорціум не планує. «Після цього гранту ми разом із партнерами плануємо податися далі та просовуватися рівнями TRL. Хочеться вірити, що в майбутньому це справді буде реалізовано на Місяці», – додає Демків.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні