У пʼять разів дорожче: ціни на контейнерні перевезення – на рекордному рівні. Як це впливає на бізнес /Shutterstock
Категорія
Новини
Дата

У пʼять разів дорожче: ціни на контейнерні перевезення – на рекордному рівні. Як це впливає на бізнес

2 хв читання

Shutterstock

Середня вартість доставки великогабаритного 40-футового контейнера на 10 вересня – понад $11 000, що приблизно в 5,5 раза більше, ніж у 2020 році, за даними Freightos Baltic Index. Контейнеровози доставляють близько чверті світових товарів за обсягом і три пʼятих за вартістю, пише The Economist. Як це впливає на Україну та як реагує бізнес

⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».

Ціна на відправку з Шанхаю до Нью-Йорку в 2019 році становила близько $2500, а зараз доставка найзавантаженішим маршрутом – з Китаю на західне узбережжя США – може коштувати $20 000. Ставки справді аномальні, підтверджує Андрій Ландер, співзасновник IT-компанії Codeska та експерт ринку морських перевезень. Його приклад «аномальності»: восьмого вересня компанія Euroseas здала в оренду контейнеровоз Synergy Oakland за рекордні $195 000 на добу і зможе за наступні два-три місяці заробити близько $17 млн. За словами Ландера, це одна з найвищих ставок за весь час.

Таку ситуацію спровокувало швидке відновлення світових економік після пандемії коронавірусу. «У 2020 році в результаті пандемії змінилися споживчі вподобання людей, – пояснював Forbes у березні гендиректор Maersk Ukraine Роман Колоянов. – Кошти, які раніше витрачалися на розваги, подорожі та туризм, тепер перейшли у сферу споживання». Це конвертувалося у величезний попит на відправлення з Китаю, а морські лінії не встигли забезпечити необхідну кількість контейнерів.

До березня 2021-го запаси вільних контейнерів у США знизилися до шестирічного мінімуму, а обсяги вантажоперевезень між Азією і Північною Америкою, за даними Балтійської і міжнародної морської ради (BIMCO), зросли на 27% за перші сім місяців 2021 року. Через високий попит, за даними маркетплейсу морських перевезень Freightos, середній час доставки морських вантажів збільшився з 41 дня у минулому році до 70 днів.

Через збільшення ціни на перевезення судами компанії шукають альтернативи морським перевезенням. Виробник велотренажерів Peloton, наприклад, почав перевозити свої товари літаками. Однак їхня вартість також знаходиться на високому рівні – удвічі більше, ніж в січні 2020 року. Українська компанія Kdm Auto, яка возить авто з Південної Кореї, перевозить авто ролкерами. Ціна на доставку з Кореї зросла вчетверо за останній рік – до $1800 за одне паркомісце, каже засновник компанії Ігор Богданов.

Залежно від напрямку ціни на контейнерні перевезення відрізняються. Вартість контейнера зі США в Україну, який вміщує чотири авто, складає від $2500 до $4000, каже власник компанії AnyCar Олексій Тригубенко, яка також приганяє уживані авто. «Але клієнти ще не відчувають наслідків глобального подорожчання, – каже він. – Для них ціна виросла приблизно на $150 за авто». Він вважає, що ціни ще виростуть.

Ринок є циклічним і за ростом завжди йде падіння, каже Ландер. «Для світу це буде своєрідний урок, і компанії, можливо, захочуть локалізувати промисловість не тільки в Китаї, а й в інших країнах, – каже він. – Це може бути шансом для України почати працювати з іншими підприємствами». За його словами, не варто чекати падіння ставок в найближчий рік і ціна на більшість імпортних товарів виросте – або вже виросла.

Глобальний тренд на декарбонізацію і на зміну пального на більш екологічне означає, що ставки у будь-якому випадку встановляться на більш високому рівні, ніж до пандемії, пише The Economist. Проте на клієнтів це не сильно вплине, за даними логістичної компанії Maersk. Якщо таке паливо буде втричі дорожчим, ніж викопне, вплив на кожен окремий товар, наприклад кросівки, буде мінімальним.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд