Оптимізація витрат та мрії про IPO. Навіщо «Укрзалізниця» віддає Deutsche Bahn пасажирські перевезення /Фото Shutterstock
Категорія
Головне
Дата

Оптимізація витрат та мрії про IPO. Навіщо «Укрзалізниця» віддає Deutsche Bahn пасажирські перевезення

Shutterstock

На початку 2022 року в Україну приїдуть управлінці німецького залізничного гіганта Deutsche Bahn, щоб налагодити роботу державної «Укрзалізниці». Їхня мета – зробити пасажирські перевезення комфортнішими і не надто дорожчими

«Укрзалізниця» втрачає гроші на пасажирських перевезеннях. За словами Андрія Рязанцева, ексдиректора компанії з фінансів, вони генерують близько 12 млрд грн збитків на рік. Тому керівництво компанії з 2022 року передасть цей сегмент в управління Deutsche Bahn, каже міністр інфраструктури Олександр Кубраков.

Це друга фаза співпраці української залізниці із німецькою компанією. З вересня Deutsche Bahn допомагає «Укрзалізниці» із закупівлями вагонів та фінансовою моделлю для пасажирських перевезень. З початку наступного року, якщо держкомпанія підпише контракт із німцями, як каже Кубраков, управлінці Deutsche Bahn приїдуть в Україну особисто покращувати роботу залізниці.

Німецька компанія виділить 10 топменеджерів, каже заступник голови інвестиційної діяльності УЗ Володимир Шемаєв. «Вони мають привнести нові підходи в управління пасажирським бізнесом та закріпити їх на місцях», – каже Шемаєв.

Щоб було легше керувати збитковою сферою УЗ, вони створять окрему компанію пасажирських перевезень. Вона обʼєднає потяги далекого прямування, «Інтерсіті+» та опціонально-приміські перевезення.

Скільки це коштуватиме – поки що неясно. За 6-місячну консультацію Україна у вересні заплатила €1 млн. А ось другий етап триватиме 2–3 роки. «Зараз ми перебуваємо у стадії опрацювання умов, – каже Шемаєв. – Буде укладено ще один договір із правами, обовʼязками та умовами оплати».

Що далі

В ідеалі, за словами Шемаєва, Deutsche Bahn допоможе оптимізувати витрати, підвищити ефективність закупівель та якість перевезень настільки, щоб «Укрзалізниця» перестала бути збитковою і щоб частину компанії можна було продати приватному інвестору або вийти на IPO.

Один із можливих перших кроків – підготувати українську залізницю до роботи за контрактом з державою та місцевою владою, де останні замовлятимуть та оплачуватимуть перевезення. Це дозволить залізничникам залишати ціни на квитки доступними. Держава отримає натомість можливість узгодити маршрути та частоту руху. Така система працює у більшості країн Євросоюзу. Німеччина, наприклад, виділяє €16 млрд на дотації для залізниці, каже Олександр Кава, ексзаступник міністра інфраструктури.

Рязанцев, однак, сумнівається, що Deutsche Bahn кардинально змінить ситуацію. Коли він був фінансовим директором у 2016–2019 роках, на приміському сполученні «Укрзалізниця» втрачала близько 6 млрд грн на рік за виторгу – 600 млн грн, каже він. «Хоч німці прийдуть, хоч французи чи китайці – 5,4 млрд грн намалювати з повітря неможливо», – каже він.

Чому саме Deutsche Bahn

Цей німецький концерн є одним із найбільших у світі і за обсягами перевезень, і за фінансовими результатами, а також результативністю роботи з урядом у субсидуванні соціально важливих перевезень (PSO). Прибуток німецької компанії до вирахування відсотків та податків у допандемічному 2019-му – €1,8 млрд. Для порівняння: прибуток «Укрзалізниці» того ж 2019-го – 2,5 млрд грн.

Німецька компанія вже працювала за схожою схемою в Казахстані, де ширина колії така сама, як в Україні – 1520 мм. Deutsche Bahn та казахстанська національна залізнична компанія «Казахстан темир жоли» (КТЖ) почали працювати разом у вересні 2019-го. Німецькі фахівці «окупилися» вже після того, як допомогли на вигідних умовах укласти контракт на 600 вагонів компанії «Тальго», сказав у березні 2020 року голова правління КТЖ Сауат Мінбаєв.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

30 до 30 | Квартал 95, лідер "Великого будівництва"