Оптимізація витрат та мрії про IPO. Навіщо «Укрзалізниця» віддає Deutsche Bahn пасажирські перевезення /Shutterstock
Категорія
Новини
Дата

Оптимізація витрат та мрії про IPO. Навіщо «Укрзалізниця» віддає Deutsche Bahn пасажирські перевезення

Shutterstock

На початку 2022 року в Україну приїдуть управлінці німецького залізничного гіганта Deutsche Bahn, щоб налагодити роботу державної «Укрзалізниці». Їхня мета – зробити пасажирські перевезення комфортнішими і не надто дорожчими

📲 45 секунд – на один пост, 20 хвилин на день, щоб дізнатися головні економічні та бізнесові новини. Підписуйтеся на Telegram-канал Forbes Ukraine, щоб економити час.

«Укрзалізниця» втрачає гроші на пасажирських перевезеннях. За словами Андрія Рязанцева, ексдиректора компанії з фінансів, вони генерують близько 12 млрд грн збитків на рік. Тому керівництво компанії з 2022 року передасть цей сегмент в управління Deutsche Bahn, каже міністр інфраструктури Олександр Кубраков.

Це друга фаза співпраці української залізниці із німецькою компанією. З вересня Deutsche Bahn допомагає «Укрзалізниці» із закупівлями вагонів та фінансовою моделлю для пасажирських перевезень. З початку наступного року, якщо держкомпанія підпише контракт із німцями, як каже Кубраков, управлінці Deutsche Bahn приїдуть в Україну особисто покращувати роботу залізниці.

Німецька компанія виділить 10 топменеджерів, каже заступник голови інвестиційної діяльності УЗ Володимир Шемаєв. «Вони мають привнести нові підходи в управління пасажирським бізнесом та закріпити їх на місцях», – каже Шемаєв.

Щоб було легше керувати збитковою сферою УЗ, вони створять окрему компанію пасажирських перевезень. Вона обʼєднає потяги далекого прямування, «Інтерсіті+» та опціонально-приміські перевезення.

Скільки це коштуватиме – поки що неясно. За 6-місячну консультацію Україна у вересні заплатила €1 млн. А ось другий етап триватиме 2–3 роки. «Зараз ми перебуваємо у стадії опрацювання умов, – каже Шемаєв. – Буде укладено ще один договір із правами, обовʼязками та умовами оплати».

Що далі

В ідеалі, за словами Шемаєва, Deutsche Bahn допоможе оптимізувати витрати, підвищити ефективність закупівель та якість перевезень настільки, щоб «Укрзалізниця» перестала бути збитковою і щоб частину компанії можна було продати приватному інвестору або вийти на IPO.

Один із можливих перших кроків – підготувати українську залізницю до роботи за контрактом з державою та місцевою владою, де останні замовлятимуть та оплачуватимуть перевезення. Це дозволить залізничникам залишати ціни на квитки доступними. Держава отримає натомість можливість узгодити маршрути та частоту руху. Така система працює у більшості країн Євросоюзу. Німеччина, наприклад, виділяє €16 млрд на дотації для залізниці, каже Олександр Кава, ексзаступник міністра інфраструктури.

Рязанцев, однак, сумнівається, що Deutsche Bahn кардинально змінить ситуацію. Коли він був фінансовим директором у 2016–2019 роках, на приміському сполученні «Укрзалізниця» втрачала близько 6 млрд грн на рік за виторгу – 600 млн грн, каже він. «Хоч німці прийдуть, хоч французи чи китайці – 5,4 млрд грн намалювати з повітря неможливо», – каже він.

Чому саме Deutsche Bahn

Цей німецький концерн є одним із найбільших у світі і за обсягами перевезень, і за фінансовими результатами, а також результативністю роботи з урядом у субсидуванні соціально важливих перевезень (PSO). Прибуток німецької компанії до вирахування відсотків та податків у допандемічному 2019-му – €1,8 млрд. Для порівняння: прибуток «Укрзалізниці» того ж 2019-го – 2,5 млрд грн.

Німецька компанія вже працювала за схожою схемою в Казахстані, де ширина колії така сама, як в Україні – 1520 мм. Deutsche Bahn та казахстанська національна залізнична компанія «Казахстан темир жоли» (КТЖ) почали працювати разом у вересні 2019-го. Німецькі фахівці «окупилися» вже після того, як допомогли на вигідних умовах укласти контракт на 600 вагонів компанії «Тальго», сказав у березні 2020 року голова правління КТЖ Сауат Мінбаєв.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні