Категорія
Новини
Дата

Верховна Рада впровадила європейські митні норми для «мʼякого» переходу бізнесу на нові правила

3 хв читання

У четвер, 22 серпня, Верховна Рада ухвалила в цілому законопроєкт, який змінює Митний кодекс України, імплементовуючи деякі положення Митного кодексу Європейського Союзу (№10411), повідомляє Держмитслужба. Зміни наближають Україну до повного застосування митного законодавства ЄС.

Наступним має стати прийняття нового Митного кодексу України, який повністю ґрунтуватиметься на Митному кодексі ЄС. 

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Ключові факти

  • Очікується, що прийняття законопроєкту надасть можливість бізнесу адаптуватися до оновлених правил у сфері зовнішньоекономічної діяльності та здійснити «мʼякий» перехід від чинного до нового Митного кодексу України.

Основні зміни, передбачені законопроєктом:

  1. запровадження концепції митного представництва, аналогічної тій, що функціонує в країнах ЄС, з розділенням видів представництва на пряме та непряме, розмежування обов’язків і відповідальності суб’єкта зовнішньоекономічної діяльності та його митного представника;
  2. поступовий протягом 18 місяців перехід підприємств, що здійснюють зовнішньоекономічну діяльність, на систему авторизацій, аналогічну тій, що діє в ЄС: запровадження для митних брокерів, утримувачів митних складів, складів тимчасового зберігання та інших єдиної системи критеріїв і умов для всіх митних авторизацій;
  3. запровадження європейської моделі типів митних складів та розширення спектру послуг;
  4. розширення можливості для АЕО підтверджувати достатність свого фінансового стану; 
  5. запровадження європейського підходу щодо застосування митних режимів;
  6. приведення у відповідність до регламентів ЄС положення Митного кодексу України щодо доставки, пред’явлення товарів, а також їхнього зберігання під митним контролем; 
  7. скасування необхідності виклику митника для здійснення переміщення товарів між об’єктами підприємства, на які отримано різні авторизації;  
  8. розвиток пост-митного контролю та поєднання його з заходами митного аудиту;
  9. удосконалення положення щодо захисту прав інтелектуальної власності під час переміщення товарів через митний кордон України.
  • Під час підготовки законопроєкту до другого читання з бізнесом і громадськістю додано низку ініціатив та уточнень, зокрема надання переваги підприємствам, що отримали статус АЕО, у першочерговому прибутті і перетині державного кордону, у тому числі з використанням електронної черги.
  • Також передбачено розмежування обов’язків декларанта, утримувача митного режиму, особи, відповідальної за сплату митних платежів.
  • У документі замінено положення щодо постійної зони митного контролю на митних складах вимогою щодо фінансового гарантування їхнього збереження, уточнено перелік дозволених операцій з товарами під митним контролем та положення щодо використання еквівалентних товарів.
  • Законопроєкт врегульовує положення щодо можливості відмови на користь держави товарів з українським статусом і удосконалює положення щодо здійснення плати за митне оформлення поза місцем розташування митного органу або поза його робочим часом.
  • Очікується, що зміни наберуть чинності через шість місяців після офіційного опублікування закону. За цей час Кабінет Міністрів та Міністерство фінансів мають затвердити всі необхідні підзаконні акти.
  • Проте окремі положення, такі як, наприклад, переваги для АЕО у першочерговому прибутті та перетині кордону, виключення для всіх підприємств із строків доставки до кордону часу перебування вантажів в електронній черзі, наберуть чинності наступного дня після опублікування закону.     

Контекст

Реформування митниці передбачено планом України в рамках Ukraine Facility, Національною стратегією доходів на 2024-2030 роки, а також є одним із структурних маяків у рамках програми МВФ Extended Fund Facility.  

Від початку 2024 року митні надходження до Держбюджету України становлять близько 329 млрд грн (на кінець липня). В умовах воєнного стану всі внутрішні ресурси спрямовуються на забезпечення сектору безпеки та оборони. Тож ефективне й прозоре виконання митницею бюджетного плану є важливим внеском у фінансування потреб Збройних Сил. 

Держбюджет через неефективну роботу митниці втрачає від 100 до 120 млрд грн щороку, повідомляє голова профільного комітету Ради Данило Гетманцев. Його заступник у комітеті Ярослав Железняк дає більш оптимістичну оцінку: «Перший рік війни – близько 100 млрд грн, нині – близько 40 млрд грн», – каже він. Обидва нардепи вказують, що йдеться про тіньові потоки, оцінка яких є приблизною.

Реформа митниці стане одним із перших законопроєктів, який має розглянути фінансовий комітет після відновлення сесійної роботи Верховної Ради, йдеться у матеріалі Forbes Ukraine.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд