З жовтня прохід суден через Босфор і Дарданелли коштуватиме вп’ятеро більше. Турецька влада вважає, що цим рішенням усунула історичну несправедливість.
Ключові факти
- Генеральне управління берегової безпеки Туреччини повідомило портових операторів, трейдерів, судновласників про те, що з 7 жовтня збільшить плату за проходження протоками Босфор і Дарданелли у пʼять разів, пише турецьке видання Sabah.
- Туреччина скасувала платіжну систему стягування зборів через протоки, запроваджену 1983 року. Розрахунок оплати йде у французькому франку за курсом 0,8 долара за франк. Ця валюта більше не використовується, тому Анкара приймає плату в турецьких лірах. З 7 жовтня курс становитиме $4 за франк.
- За підрахунками турецької влади, поточний дохід від зборів із $40 млн збільшиться до $200 млн.
Контекст
У 1936 році, згідно з Конвенцією Монтре, Туреччина дістала право вимагати оплату від суден, що проходять через Босфор і заходять та виходять із Дарданелл. Оплата використовується на обслуговування маяків та медичні й рятувальні операції в разі надзвичайних ситуацій. Організація Об’єднаних Націй встановила загальну валюту для цих оплат – французький франк. Франк дорівнював 0,29 г золота, незалежно від поточних обмінних курсів, інфляції.
Туреччина змінила курс франка у 1983 році, встановивши його на рівні $0,8063. Однак згодом ця сума зменшилася через зростання інфляції та вартості золота у світі. Тому ціна франка тепер була збільшена у пʼять разів і визначена як $4 за тонну вантажу.
«Це підвищення ляже на плечі відправників вантажу, трейдерів», – вважає Геннадій Іванов, директор BPG Shipping & Kronos Bulkers. За його словами, навіть якщо тариф був занижений, то таке різке і значне підвищення тарифів у світових портах надто рідкісне явище. Зазвичай відбувається поетапна індексація.
«З огляду на монопольне становище Туреччини у Босфорі, гадаю, це суто комерційне рішення», – вважає Іванов. За його словами, Туреччина використала свій шанс різко підняти тариф саме зараз, на тлі геополітичного хаосу і ринку фрахту з Чорного моря, що ще не сформувався. Іванов нагадує, що через військову агресію судновласники, що оперують у Чорному морі, вже платять додаткові $6–7 за тонну за страхування через військові ризики, $8–12 за тонну премії за захід в українські та російські порти, ще $3–6 за тонну за інспекції. «Розрахунок, що додаткові $0.5–0.75 за тонну банально «загубляться» в загальній ставці фрахту», – каже Іванов.
Конвенція Монтре справді застаріла, і її варто переглянути, зазначає експертка турецької програми Atlantic Council Євгенія Габер. Туреччина зробила це зараз із декількох причин: по-перше, на тлі успішної модерації зернових перемовин зараз Туреччину сприймають позитивно і дякують за зусилля, які країна вклала у перемовини. Завдяки цьому Туреччина уникнула критики за різке підвищення тарифів, зазначає Габер.
По-друге, зараз Туреччина намагається вести автономну незалежну політику і показує Заходу, що тепер йому доведеться сприймати Туреччину як самостійного гравця.
По-третє, внутрішні економічні й політичні проблеми. За словами Габер, в Туреччині девальвує ліра та є дефіцит платіжного балансу. Влада намагається залучити кошти в бюджет країни, а підвищення тарифів може дати до $200 млн. Наступна причина – менш ніж за 10 місяців у Туреччині будуть парламентські та президентські вибори, і це гарна спроба повернути електорат правлячої партії. І наостанок, каже Габер, президент Туреччини Раджеп Ердоган обіцяв до 2023 року побудувати платний Стамбульський канал, але цей проєкт стикнувся з багатьма перепонами. Підвищення тарифів у Босфорі та Дарданеллах – це як альтернатива каналу. «Підвищення тарифів матиме внутрішньополітичний ефект», – каже Габер.
Нагадаємо, у серпні дефіцит торговельного балансу Туреччини зріс до рекордного рівня в липні на тлі зростання цін на енергоносії, щомісячний розрив досяг $10,7 млрд. Він перевищив медіанну оцінку в $10,6 млрд і найвищий показник за всю історію спостережень згідно з даними 1984 року, пише Bloomberg.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.