Маловідома до повномасштабного вторгнення РФ в Україну та російського нафтового ембарго індійська компанія Gatik Ship Management увірвалася у топгравці міжнародних нафтових перевезень із флотом вартістю $1,6 млрд. Financial Times спробувала розібратися, як компанії вдалося зробити квантовий бізнес-стрибок за трохи більше року та яка в цьому участь російського нафтового гіганта «Роснафта». Forbes коротко переказує головне з розслідування.
Відколи Росія розпочала проти України повномасштабну війну, індійська Gatik Ship Management виросла з невідомої нікому судноплавної компанії у власника одного з найбільших танкерних флотів у світі.
У 2021-му в Gatik було лише два хімічні танкери, у квітні поточного року її флот уже налічував 58 танкерів вартістю $1,6 млрд, за даними VesselsValue.
Корпоративних даних про Gatik Ship Management дуже мало, а хто її власник – взагалі загадка. Компанію зареєстрували в Індії 31 березня з правом займатися експортом. Але в офіційному корпоративному реєстрі Індії запис про неї відсутній.
У Gatik спільна адреса з мумбайською маловідомою компанією Buena Vista Shipping, активи якої два роки тому становили понад $100 000.
Кому насправді належить Buena Vista Shipping та хто фінансував швидке розширення флоту Gatik – ці питання збентежили ринок. Транспортні брокери, аналітики й трейдери підозрюють у цьому найбільшого клієнта компаній – російського нафтового гіганта «Роснафту».
Buena Vista Social Club – така назва улюбленого кубинського оркестру Ігоря Сєчіна, президента «Роснафти». Може й випадковість, але один із танкерів Gatik називається Buena Vista, а Social Club Inc. – це назва зареєстрованої на Маршаллових островах її компанії-власника.
Усі, окрім двох суден Gatik, зареєстровані на Маршаллових островах. Інформація про власників компаній закрита.
Gatik – частина групи, а менеджмент Buena Vista не хоче, щоб про це було відомо, відзначає співробітник Buena Vista Shipping.
Новий флот Gatik переважно використовується для перевезення російської нафти до портів Індії, свідчать дані пересування суден.
За даними аналітичної фірми Kpler, індійська компанія транспортувала щонайменше 83 млн барелів російської нафти, половина якої належала «Роснафті». Реальна цифра може бути значно більшою.
«Коли компанії з Росії візьмуться за морські перевезення, було питання часу після введення Заходом санкцій проти РФ. Діяльність Gatik – яскравий приклад», – відзначає Віктор Катона, головний аналітик із нафтових перевезень у Kpler.
Як обійти нафтове ембарго
З березня 2022-го Gatik купила щонайменше 56 суден, 13 з яких – у грудні, коли почало діяти ембарго ЄС на російську нафту, підрахувала VesselsValue, яка відстежує продажі танкерів.
«Щоб зрозуміти масштаби флоту Gatik, варто звернути увагу на цифри. 1361 танкерна компанія, а це більшість усіх компаній цього профілю, мають до 10 танкерів. Лише у 20 компаній, серед яких Gatik, флот налічує понад 50 танкерів», – пояснює Ребекка Галанопоулос із VesselsValue.
До квітня принаймні у 35 суден компанії була страховка західних компаній, яка є умовою дотримання цінової стелі «Великої сімки» для російської нафти. Наразі у жодного судна Gatik немає західної страховки.
Далеко не нові танкери компанії раніше перевозили сиру нафту по всьому світу. Після придбання індійською групою їх почали зосереджувати на маршруті Росія – Індія.
Gatik стала однією з компаній, яка спричинила одну з найбільших змін потоків нафти за десятиліття. Якщо до війни на російські поставки припадав 1% індійського імпорту сирої нафти, сьогодні ця цифра виросла до близько 30%.
Не дивно: у першому кварталі 2023-го Індія купувала в Росії нафту по $48,03 за барель без транспортування, що на $10 менше, ніж у середньому платять інші країни, за підрахунками KSE.
До повномасштабної війни у «Роснафти» не було власного великого флоту, бо обовʼязок транспортувати нафту покладався на покупця. У 2014-му були ідеї його створити, але, за словами наближеної до компанії людини, в «Роснафті» від неї відмовилися. У російській компанії не вірили, що Захід наважиться розірвати усталені шляхи й методи поставок нафти з РФ.
Коли ж Захід все ж наважився це зробити, світовий флот «танкерів-привидів» невідомих власників матеріалізувався, щоб працювати на новому прибутковому ринку ризикованих перевезень російської нафти.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.