Категорія
Світ
Дата

Страйк докерів зупинив половину морського судноплавства США. Ціна питання — до $5 млрд щоденних збитків та вплив на міжнародні ланцюги постачання. Як порти США опинилися на пороховій бочці?

4 хв читання

страйк докерів порт США /Getty Images

Страйк ILA у Брукліні, Нью-Йорк, 2 жовтня 2024 року. Докери страйкують через зарплату, використання автоматизованих технологій в портах та інші трудові проблеми. Фото Getty Images

Вже другий день страйк докерів блокує роботу 36 портів східного узбережжя США. Чому працівники портів вийшли на протести та як це вплине на ланцюги морських постачань від США до Азії. Огляд ситуації від Bloomberg, Reuters та FT

⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.

1 жовтня Обʼєднання профспілок докерів портів атлантичного узбережжя Північної Америки (ILA) розпочало страйкування за підвищення зарплат та проти автоматизації термінальних операцій у портах США, повідомляє Bloomberg. Це перший масштабний страйк портів атлантичного узбережжя США за майже пів століття – останній відбувся в 1977 році. 

У страйку, який зупинив приблизно половину американського океанського судноплавства, беруть участь десятки тисяч докерів, пише FT. Наразі закриті 36 портів вздовж східної частини США та узбережжя Мексиканської затоки: від штату Мен до Техасу. Страйк може коштувати економіці США приблизно $5 млрд на день, пише Reuters. 

Причини страйку

У конфлікту, який спровокував страйк докерів, дві сторони. З одного боку, профспілка International Longshoremenʼs Association (ILA), що представляє інтереси 45 000 працівників у 36 портах на сході США та узбережжі Мексиканської затоки. З іншого – альянс судноплавних компаній United States Maritime Alliance (USMX), які наймають американських докерів для завантаження та розвантаження суден. Що шість років ILA та USMX укладають договір співпраці. Термін чергового договору закінчувався 30 вересня, і сторони ще з травня вели перемовини щодо умов нового документа. Але так і не змогли домовитися через загострення конфлікту навколо теми автоматизації термінальних операцій та підвищення зарплат працівникам портів. 

USMX запропонувала збільшити зарплати докерам майже на 50% порівняно з попередньою пропозицією. Тим часом голова ILA Гарольд Даггетт заявив, що профспілка наполягає на підвищенні зарплати на 61,5%, пише Reuters. Тому ILA відхилила остаточну пропозицію USMX, зроблену в понеділок, 30 вересня, додавши, що вона «далеко не відповідає вимогам її членів ратифікувати новий договір», пояснює Reuters. 

Раніше ж ILA заявила, що не сяде за стіл переговорів з USMX, поки на терміналі Maersk у порту Мобілі порушуються умови договору щодо заборони автоматизації. «Такі роботодавці, як оператор контейнерних суден Maersk та його північноамериканські термінали APM Terminals, не запропонували відповідного підвищення заробітної плати та не погодилися з вимогами зупинити проєкти автоматизації портів, які загрожують скороченням робочих місць», – пояснив Гарольд Даггетт логіку рішень ILA.

Вплив на судноплавство

Судноплавні компанії, в тому числі MSC, Maersk і Hapag-Lloyd AG, уже попередили клієнтів про наслідки закриття портів. Компаніям та споживачам слід очікувати на затримки товарів та вищих тарифів на фрахт у короткостроковій перспективі. Якщо ж страйки затягнуться на тижні, компанії скасують рейси, щоб їхні судна не простоювали біля гаваней, пише Bloomberg. 

Для компаній цей страйк – лише останній із низки потрясінь, які порушили систему, розроблену без особливої гнучкості: судно, яке запізнилося увійти в порт на тиждень, запізниться на тиждень у зворотний рейс, пояснює Bloomberg. Кінцевий результат, кажучи галузевою мовою, – «менша місткість». 

Але обмеження пропускної здатності може стати плюсом для контейнерних морських перевізників, пише Bloomberg. Як варіант, вони можуть підвищити тарифи на послуги. Тому ситуація зі страйком може позитивно вплинути на прибутки контейнерних перевізників у четвертому кварталі 2024 року, пояснюють транспортні аналітики Bloomberg Intelligence Кеннет Лох і Ліндсей Чен. 

Потенційний вплив на економіку

Глибина впливу страйку докерів на економіку США залежить від його тривалості. Якщо він триватиме лише тиждень або два, затримані вантажі незабаром прибудуть і збитки для ВВП США будуть незначними, пише Bloomberg. 

Прогнози щодо збитків від втраченої активності варіюються від $1 млрд до $5 млрд щодня. Це невелика частка економіки США з об’ємом у $29 трлн, зазначає Bloomberg. 

Проблеми ж почнуть посилюватися, якщо страйк триватиме понад кілька тижнів. Дефіцит запчастин та продукції тиснутиме на промислове виробництво та споживчі настрої, пише Bloomberg. Наразі у США не працюють 36 портів, у тому числі Нью-Йорка, Балтімора та Х’юстона, до яких прибувають різноманітні контейнерні вантажі: від бананів до одягу та автомобілів. Це викликає занепокоєння у компаній, які експортують морем товари або важливий імпорт, пише Reuters. При цьому більшість автовиробників зазначили Bloomberg, що вони мають достатні складські запаси, щоб пережити кілька тижнів страйку.

Через страйк у портах Нью-Йорка вже «заморожені» та очікують на розвантаження майже 100 000 контейнерів. Не рахуючи ще 35 контейнеровозів, які прибудуть до Нью-Йорка протягом наступного тижня, повідомив Reuters Рік Коттон, виконавчий директор Управління порту Нью-Йорка та Нью-Джерсі.

«ILA тримає всю країну на пороховій бочці», – окреслив виданню Reuters ситуацію Стів Хьюз, гендиректор компанії HCS International, яка спеціалізується на закупівлі та доставленні автомобільних товарів.

«Ми очікуємо, що страйк триватиме 5–7 днів до втручання уряду. Але його негативний вплив, ймовірно, відчуватиме вся морська логістична мережа від Європи до Азії щонайменше до січня–лютого 2025 року», – сказав Reuters Пітер Санд, головний аналітик платформи ціноутворення на морські перевезення Xeneta.

Голова ILA Гарольд Даггетт заявив, що докери страйкуватимуть стільки, скільки буде потрібно для виконання їхніх умов.

Політичний аспект

Адміністрація президента США Джо Байдена має всі повноваження припинити страйк і наказати профспілці повернутися до роботи відповідно до закону Тафта-Хартлі. Але не все так просто, зазначає Bloomberg. 

Бізнес-асоціації, такі як Торговельна палата США та Національна асоціація виробників, закликали Байдена втрутитися в ситуацію та припинити страйк, поки його наслідки не стали руйнівними для економіки країни, пише Bloomberg. Однак ILA та профспілка Teamsters попередили федеральний уряд «триматися якомога далі від цього та не перешкоджати процесу колективних переговорів».

Представники ж Байдена неодноразово заявляли, що президент не буде втручатися в ситуацію, але закликає обидві сторони прийти до згоди, пише Reuters. Білий дім заявив, що відстежує вплив страйку на ланцюжки постачання. Там зазначають, що початковий вплив на американських споживачів буде мінімальним. Міністерство сільського господарства США також не очікує зростання цін на продовольство або його доступність у найближчій перспективі.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд