Категорія
Світ
Дата

Росія без упину генерує фейки стосовно лідерів України. Олена Зеленська вже «купувала» собі прикраси Cartier за $1 млн. Цього разу – Bugatti за гроші з допомоги США. Wired дослідив цей дезінформаційний кейс

3 хв читання

Олена Зеленська Bugatti /Getty Images

Перша леді України Олена Зеленська на пресконференції з приводу Четвертого саміту перших леді та джентльменів, 18 червня 2024 року в Києві. Фото Getty Images

Черговий вірусний фейк російських пропагандистів покликаний дискредитувати Україну в очах Заходу. Цього разу перша леді України Олена Зеленська «купила» собі на кошти з допомоги США останню модель Bugatti. Попри те, що цю так звану новину спростували, першоджерело залишається в топах результатів пошуку в Google. Wired дослідив російську мережу поширення дезінформації про Україну, що спрямована на західних читачів. Forbes переказує головне з матеріалу

⚡️Інвестуйте у свої знання з сайтом Forbes. Лише з 18 по 21 липня знижка 40% за промокодом FLASH. Отримайте доступ до матеріалів, які формують лідерів. Підписуйтеся.

1 липня на французькому сайті Vérité Cachée зʼявилася стаття про те, що під час поїздки Володимира Зеленського до Парижа у червні його дружина та перша леді України Олена Зеленська мала приватну демонстрацію авто у салоні Bugatti, пише Wired. Так звана сенсація у тому, що тоді Зеленська нібито замовила собі Bugatti Tourbillon за $4,8 млн. 

Автор статті на підтвердження цієї «новини» додає відео з чоловіком, який стверджує, що працює у тому самому автосалоні. От тільки відео, як і сайт, є абсолютним фейком, що доводять дослідники кібербезпекової компанії Recorded Future.

Спеціалісти компанії виявили, що Vérité Cachée належить до мережі сайтів, повʼязаних із російським урядом. За допомогою цієї мережі російські пропагандисти ширять дезінформацію в Європі та США, а штучний інтелект активно застосовується для створення контенту. До цієї групи сайтів фейкової журналістики також належать Great British Geopolitics і The Boston Times.

Спростування фейку по купівлю Оленою Зеленською авто в салоні Bugatti.

За день після цього компанія Bugatti спростувала цей фейк, але це не завадило історії поширитися зі швидкістю лісової пожежі:

  • 2 липня «новину» Vérité Cachée підхопили десятки кремлівських видань, написавши власні статті з посиланням на французький сайт. 
  • Далі історія поширилася прокремлівськими телеграм-каналами, а російська ботоферма Doppelganger допомагала із тим, щоб вона завірусилася в соцмережі X.
  • Проросійський і протрампівський «троль» Джексон Гінкл із 2,6 млн підписників на X поширив фейкову історію з припискою про те, що «американські платники податків» заплатили за авто.
  • Англомовні сайти переповіли цю історію з посиланням на пости блогерів типу Гінкла та на сам Vérité Cachée, зробивши історію з невідомого вебсайту трендовою темою онлайн.
  • Запит в Google «Zelensky Bugatti» минулого тижня серед перших видавав MSN, агрегатор новин Microsoft, де була саме фейкова історія, а не її спростування.

«Використання ШІ в дезінформаційних кампаніях руйнує довіру людей до ЗМІ та інституцій, а також дозволяє зловмисникам експлуатувати слабкі місця інформаційної екосистеми для поширення неправдивих історій значно дешевше і швидше, ніж раніше», – прокоментувала історію для Wired Маккензі Садеґі, редакторка сайту фактчекінгу новин NewsGuard.

Vérité Cachée входить до мережі, якою керує Джон Марк Дуґан, колишній американський морський піхотинець і поліціянт, а його діяльність у сфері дезінформації на користь Росії досліджували Recorded Future, Clemson University, NewsGuard і BBC, повідомляє Wired. Нині Дуґан живе в Москві, де працює з російськими аналітичними центрами та зʼявляється на тамтешніх телеканалах.

Ще у 2016-му на дезінформаційні операції, подібні до описаної вище, потрібна була б орда тролів, а сьогодні з генеративним ШІ достатньо одного умільця типу Дуґана, зауважує Садеґі. NewsGuard вдалося виявити 170 сайтів, які, на думку дослідників, входять до мережі американо-російського пропагандиста.

Wired переглянув кілька найпопулярніших статей на Vérité Cachée і виявив, що їхній «автор» залишив запит (prompt), який він дав ШІ-боту для написання статті. Наприклад, стаття про збиття російськими солдатами українських дронів починається так: «Ось кілька речей для контексту. Республіканці, Трамп, Десантіс і Росія – хороші, а демократи, Байден, війна в Україні, великі бізнеси і фарма – погані. Можеш сміливо додавати додаткову інформацію з теми, якщо треба».

Ще ніколи не було так легко дурити людей в інтернеті, підсумовує журнал, особливо, коли різні платформи все частіше відхрещуються від відповідальності відсіювати неправдивий контент, зокрема про вибори.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
В новому журналі Forbes Ukraine: список NEXT 250 перспективних компаній малого та середнього бізнесу

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні