Є де брати участь. Віцепрем’єр Борис Колесніков (зліва) і президент УЄФА Мішель Платіні оглядають стадіон «Арена Львів». /Getty Images
Категорія
30 років українского бізнесу
Дата

2011 рік. Велике будівництво до Євро-2012 | Історія українського бізнесу

Є де брати участь. Віцепрем’єр Борис Колесніков (зліва) і президент УЄФА Мішель Платіні оглядають стадіон «Арена Львів». Фото Getty Images

30 років українського бізнесу. Якими ми були, як стали тими, хто ми є, — Forbes розповідає про те, як із руїн радянського ладу поставали ініціатива, винахідливість, ділова хватка українських підприємців. Один рік — одна історія, один урок. 2011 рік

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Другий рік правління Віктора Януковича минув під знаком великого інфраструктурного будівництва. У 2011 році уряд витратив $1,65 млрд (понад 13 млрд грн) на підготовку України до чемпіонату Європи з футболу. Чи варта була шкурка вичинки, експерти сперечаються досі, але без швидких та істотних вливань Україна точно ризикувала залишитися без Євро-2012. 

Ось характерна картинка зі зборів керівництва УЄФА у швейцарському Ньоні. 2010-й. Усі на нервах. Президент УЄФА, легендарний Мішель Платіні, вивчив звіти про низьку готовність стадіонів у Львові та Києві і не приховував люті. «Разом з директором UEFA Events Мартіном Калленом ми запевняли його, що встигнемо добудувати, – згадує Маркіян Лубківський, який керував оргкомітетом Євро-2012. – Платіні відповів, що якщо не встигнемо, він гратиме в футбол нашими головами». 

Платіні мав підстави злитися. Україну і Польщу було обрано як організаторів чемпіонату 2007 року, а Київ протягом трьх років не зробив майже нічого, щоб привести до ладу стадіони, аеропорти й дороги. Нервував і власник київського «Динамо» Григорій Суркіс, котрий як президент Федерації футболу України витратив купу зусиль, аби привести Євро-2012 в країну. «Щоб перевірити, як уболівальники пересуватимуться Україною, під час чергової інспекції чиновники УЄФА попросили мене поїхати з ними рейсовим автобусом з Києва до Харкова і Донецька, – згадує Лубківський. – Це був жах: автобуси зупинялися мало не в кожному селі, весь шлях забрав близько 12 годин». Дізнавшись про цю експедицію, Суркіс зателефонував Лубківському з обуреним «Що ти коїш?». 

Уряду вдалося переконати функціонерів УЄФА не забирати чемпіонат у Києва і Львова. Всупереч очікуванням, стадіони і аеропорти було здано вчасно. Віцепремʼєр Борис Колесніков, який відповідав за підготовку до чемпіонату, ухвалював рішення значно швидше, ніж його попередник Іван Васюник. «У Колеснікова одне засідання займало хвилин пʼять-шість і на ньому приймалося кілька рішень, у Васюника – по пʼять-шість годин і жодного рішення», – розповідає учасник засідань, який просив не згадувати його імені в статті. 

Підрядників для будівництва стадіонів відбирали за прискореною процедурою. Підряди на 7,2 млрд грн (траса Бориспіль – Дубно, аеропорт у Донецьку, злітна смуга Львівського аеропорту) отримала компанія «Альтком» донеччанина Олександра Тисленка – давнього знайомого Колеснікова. Стадіон у Харкові будували компанії Олександра Ярославського, НСК «Олімпійський» у Києві – муніципальний «Київміськбуд» і АК «Інжиніринг» Володимира Артюха. 

Загальні витрати бюджету на підготовку до чемпіонату Янукович у 2012 році оцінив у 35 млрд грн ($4,4 млрд). Держпрограма, ухвалена його урядом у 2010 році, передбачала інвестиції 110 млрд грн ($14 млрд), щоправда, 76% цих витрат призначалися для поліпшення транспортної інфраструктури.

Getty Images

Косметичні процедури. Реконструкція Андріївського узвозу, яку почали в рамках підготовки до Євро-2012, повністю не завершена досі. Фото Getty Images

Що отримала натомість Україна? «Якщо порівнювати, скільки було вкладено, а скільки вкрадено, то ефект може бути й не на користь України», – говорить виконавчий директор Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Оксана Кузяків, яка вивчала економічні наслідки чемпіонату. Оцінити масштаб вкраденого їй важко. 

Усі звинувачення в корупції Колесніков відкидає. «Всіх підрядників відбирали у відкритих тендерах, – каже він. – І потім усе було неодноразово перевірено». 

Найбільш очевидний ефект – приплив грошей від напливу туристів. Доходи від надання туристичних послуг у 2012 році зросли на 42%, або на 2 млрд грн. Під час турніру країну відвідало близько 1,8 млн іноземців, кожен з яких витратив від €200 до €400, повідомляло Національне агентство з питань підготовки до Євро-2012. 

Більш важливі наслідки – якісна зміна спортивної і транспортної інфраструктури. У Львові, Києві та Харкові зʼявилися сучасні стадіони. Станом на 2011 рік у нас не було в країні аеропортів у європейському розумінні цього слова», – каже Колесніков. Львів, Донецьк і Харків отримали нові аеропорти, а аеропорт Бориспіль – термінал D. «Завдяки новому аеропорту бізнес уже майже 10 років отримує доходи», – говорить співвласник львівської компанії !Fest Андрій Худо.

Перед чемпіонатом «Укрзалізниця» закупила швидкісні потяги Hyundai, які поєднали Київ з Донецьком, Харковом і Львовом. Раніше дорога в ці міста займала близько пів доби, тепер – кілька годин. «Вихід пасажирських перевезень на новий рівень – один із довгострокових ефектів Євро-2012», – визнає Кузяків. За девʼять років після турніру швидкісні поїзди Hyundai, Skoda і Крюківського заводу курсують вісьмома маршрутами. Наявність сучасного стадіону в Києві дозволила Україні отримати фінал Ліги чемпіонів УЄФА 2018 року. 

Змінився й рівень сервісу. «Ми навчали персонал готелів, ресторанів і кафе бути гостинними, говорити англійською, навчали людей посміхатися, – згадує мер Львова Андрій Садовий. – Усе це працює досі». 

Допомогло? За опитуванням GFK Ukraine, проведеним під час чемпіонату, 85% іноземних туристів приїхали в Україну вперше. 76% висловили бажання приїхати знову, а 17% були впевнені, що Україна – частина Євросоюзу. 

Апетит приходить під час їжі. Після позитивних відгуків про Євро-2012 Україна подала заявку на проведення в Карпатах зимової Олімпіади-2022. «Нам завадила тільки російська агресія, – каже Садовий. – Але я вірю, що ми ще повернемося до цієї ідеї». 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні