Чому підтримувати ветеранський бізнес важливо саме зараз? Можливості розвитку після переходу до цивільного життя – найкраща мотивація для бійців, переконана директорка Українського ветеранського фонду Наталія Калмикова. 28 липня УВФ запускає черговий конкурс, переможці якого можуть отримати від 500 000 до 3 млн грн. Ветерани вже створюють бізнеси. Калмикова описує три кейси, що запам’яталися їй найбільше
Отримуйте щоденний лист з останніми матеріалами та головними новинами від Forbes Ukraine
У питаннях виходу з воєнних криз хочеться повертатися до стратегій, побудованих у країнах НАТО. Наприклад, у США. Дехто скаже, що досвід американських управлінців часів Першої та Другої світових не релевантний для України, бо масштаби руйнувань і кількості ветеранів не співмірні. Проте американцям точно найкраще вдається стратегічне фінансове планування, актуальне десятиліттями. Створені в США програми допомагають ефективно менеджерити та давати можливості 19 млн ветеранів.
Через три роки після завершення Першої світової війни тодішній президент США Уорен Хардінг заявив: «Наша найбільша потреба – повернення до мирної діяльності. Скромна пропозиція мільйонам воїнів – погана втіха для більшої кількості мільйонів, які можуть лишитися без роботи. Стабілізоване фінансування та міцна довіра є важливими для відновлення промисловості й торгівлі».
Український ветеранський фонд(УВФ) Мінветеранів розробляє стратегії з повернення ветеранів до цивільного життя. Найбільш помітні – програми фінансування бізнесу. Ветерани можуть спробувати себе в підприємництві, а фінансова підтримка ініціативи може скласти до 3 млн грн.
Перспектива ветеранського бізнесу в Україні
Станом на 23 квітня 2023 року за даними Opendatabot в Україні зареєстровано майже 2 млн ФОПів і 1,2 млн компаній. Від початку повномасштабного вторгнення зареєстровано 202 000 нових ФОПів. Велика війна не зупиняє підприємницькі ініціативи українців.
Наприкінці лютого 2022-го в країні зареєстровано близько 12 000 бізнесів, які належать ветеранам та їхнім родинам, підрахували у Мінветеранів. Тоді ветеранів налічувалося до пів мільйона. Повномасштабне вторгнення змінило статистику. За прогнозами, після війни близько 5 млн людей належатимуть до ветеранської спільноти та їхніх сімей. Вони претендуватимуть на ветеранські політики. І краще, щоб це були можливості, а не пільги.
28 липня вп’яте стартуватиме конкурсна програма фінансування «Варто» від УВФ. У попередніх конкурсах перемогли 63 ветеранських бізнес-проєкти. Суми фінансування спершу становили від 500 000 до 1 млн грн, проте запити ветеранів показали, що на розвиток і реалізацію деяких ідей потрібні більші кошти.
Відтак у конкурсі «Варто РобиТи своє», який проводився для ініціатив у сфері АПК, суми фінансування збільшили до 1,5 млн грн. А у конкурсі «Варто. Золоті руки», який стартує 28 липня, суми фінансування становлять від 500 000 до 3 млн грн. Цей проєкт розраховано на ветеранів виробничих професій та представників сфери агропромисловості: бачимо найбільший запит саме за цими напрямками.
Розмінування, вшанування пам’яті сина, кафе з Маріуполя. Які проєкти вже реалізовують ветерани
Коли у вересні 2022 року стартувала перша конкурсна програма фінансування «Варто», команда УВФ уявляла, що середньостатистичним переможцем буде власник невеликого крафтового виробництва, а в топі – продукти харчування та речі для фронту. Насправді ветерани реалізовують різні бізнес-проєкти: від нішевого виробництва побутових речей для фронту з матеріалів ПВХ до розвитку кінологічних служб. Кожна історія має круті повороти, проте про трьох переможців хочеться розповісти більше.
Гуманітарне розмінування – проєкт, який реалізовує ветеран Віталій Кучеренко. Він – першопроходець у сфері створення приватної компанії з розмінування в Україні.
Завдяки гранту від УВФ Віталій зміг придбати необхідне обладнання. Зараз проводить навчання для цивільних та інших фахівців із теми мінної безпеки й гуманітарного розмінування. Саме тема розмінування буде дуже актуальною протягом багатьох років із завершення війни: нам знадобиться від 25 до 70 років, аби очистити територію України від вибухових предметів. Війна ще не завершена, тож щодня росіяни додають роботи.
Продакшн Goomba Studio – подружжя журналістів Наталя Іщенко (Гумба) та Сергій Моругін втратили на війні сина, Астамура Гумбу. Він не мав українського громадянства, проте пішов на фронт добровольцем. Його батальйон спочатку воював на Київщині, а потім передислокувався під Харків, де 28 червня 2022-го Астамур загинув.
Батьки захисника заснували продакшн Goomba в пам’ять про сина. Кошти, виграні в конкурсі «Варто», вони витратили на навчання та техніку для студії. Зараз допомагають блогерам-початківцям знімати документальні ролики. Для військових послуги надають безплатно. Суть проєкту – інформаційний спротив, батьки продовжують справу сина у боротьбі за світле майбутнє країни.
Кафе «Бістро Смак» у Хмельницькому – проєкт ветеранки Тетяни Купянської, яка провела 40 днів в окупованому Маріуполі та зрештою вирвалася з міста з маленькою донькою. Родина релокувалася до Хмельницького.
28 блокпостів, окупація, досвід війни – усе це не зламало Купянську. Разом з подругою вони вирішили відкрити власний бізнес. Завдяки перемозі в конкурсі «Варто» ветеранка придбала необхідне устаткування для закладу. Купянська залишається в країні, розвиває свою справу, працевлаштовує людей, сплачує податки, рухає економіку.
Ветеранський бізнес має потужний потенціал. Важливо його не змарнувати.

Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.