Розвиток магазинів one dollar store, цінності компанії, відкриття в Румунії. Про що говорили в новому випуску проєкту Business Breakfast редактор-засновник Forbes Ukraine Володимир Федорін та співзасновник мережі магазинів «Аврора» Лев Жиденко
Отримуйте щоденний лист з останніми матеріалами та новинами від Forbes
За «воєнний» 2022 рік співвласник мережі магазинів «Аврора» Лев Жиденко, 43, разом із партнерами відкрили з нуля або відновили 125 магазинів. Усього кількість магазинів недорогих побутових товарів сягнула 880. Виторг мережі зріс більш ніж удвічі: з 5,8 млрд грн до 13,9 млрд грн. Плани у Жиденка масштабні – відкрити за три роки до 2400 магазинів та вийти на одну з європейських бірж.
В ефірі YouTube-проєкту Forbes підприємець розповів, як влаштована команда «Аврори», цінності компанії та книжки, які допомогли йому побудувати бізнес.
Про ринок товарів one dollar store
Виміряти цей ринок окремим сегментом важко. Завдяки швидкій ротації асортименту він може розширюватися в різних напрямках. Влітку фактично ми працюємо на ринку канцтоварів, а взимку це буде ринок ялинкових прикрас.
Я можу привести такий приклад, який для киян буде показовим. Пʼять років тому такі продукти, як устриця, були скоріше класу «преміум» і, наскільки я памʼятаю, коштували 120 гривень. І в якийсь момент ресторатор Дмитро Борисов відкрив заклад, який продавав устриці, приблизно по 26 гривень. Це змінило ринок, там вишикувалися черги, обʼєм ринку одразу виріс, і це за собою підтягнуло виробництво. Це не наш ринок, але приклад того, як змінюється парадигма. На прикладі «Аврори» товар, який був дорогим і став дешевшим, це папір А4.
Преміум-продукт стає звичайним і доступним для всіх. Майбутнє нашого ринку можна виміряти в тому, що є на сьогоднішній день, і в тому, що може бути. Все завдяки концепції, за якою товар став доступнішим.
Наразі доля китайської продукції в магазинах «Аврора» – до 40%. Але ми постійно працюємо, щоби було якомога більше українських виробників. Зараз доходимо до того, що це 50–60%.
Даємо можливість повертати покупцям товар упродовж 30 днів. Якщо вимірювати короткостроково, то ми втрачаємо через це менше відсотка, але я вважаю, що й виграємо. Бо покупці краще нам довіряють, бачать, що вони можуть замінити це.
На цьому не зупинимось. Будемо покращувати стандарти й збільшувати ці терміни, щоб підвищити внутрішній стандарт вимог до якості й дати покупцям більше надійності.
Про принципи «Аврори»
Головні принципи «Аврори» – класно взаємодіяти і класно щось створювати. Це ядро корпоративної культури. Ми пропагуємо людиноцентричність – наприклад, антиієрархічність.
У нас є практика роботи топменеджменту в магазинах на звичайних посадах. Я можу приїхати в будь-який магазин і попрацювати там як стажер-продавець. У нас немає регламенту щодо цієї практики або зобов`язання. Це має бути власна ініціатива. Умовно відчуваєш, що тобі не вистачає інформації, хочеш більше побачити й дізнатися – їдь у магазин.
Ми підтримуємо ініціативність людей. Таким чином, даємо право на помилку. Через помилку ти не будеш покараний – на помилках вчаться. Водночас у нас є «культура антикумівства». Ми не погоджуємося на те, щоби хтось був визначений постачальником тільки тому, що він чийсь знайомий чи кум. Ми хочемо, щоби це відбувалося прозоро.
У «Аврори» є великий департамент Human Capital. Бо ми до людей ставимося не як до ресурсу, а як до капіталу, який інвестуємо і який є центром нашого бізнесу. Це достатньо велика команда, в якій є різні функції, напрямки, в тому числі, наприклад, корпоративно-соціальна відповідальність. Компанія має навчальний центр, який веде понад 40 різних тренінгів. Ми вже маємо більше 10 різних тренерів. Наприклад, коли вийшов ChatGPT, уже через місяць у нас відбувся тренінг по ньому.
Про втрати товару
Відсоток вкраденого, на жаль, існує. Особливо для нас це проблема через те, що багато товарів маленькі за розмірами. Ми за замовчуванням віримо людям. Переважна більшість клієнтів не хочуть нічого красти. Виходимо з того, що краще не обмежувати всіх через якийсь невеликий відсоток тих, хто хоче вкрасти. Тому таких обмежень і суперконтролю немає. Втрати прийнятні.
Про Полтавщину як свій базовий регіон
Щоб з одного місця Полтави дістатися до іншого потрібно до 10 хвилин. Заторів тут не буває. Для нас, полтавців, Київ здається дивним і складним. А в усьому іншому це рецепт того, що найголовніше в бізнесі – це люди. Я не сказав би, що це саме якийсь полтавський феномен. Весь топменеджмент «Аврори» живе і працює в Полтаві. Є певні труднощі для людей, які приїжджають до міста, але вони більше побутові. Наприклад, менший вибір шкіл, ніж у Києві.
Наша юридична особа зареєстрована у смт Опішня Полтавського району. Це пішло ще з 2011 року. Тоді нинішній CEO «Аврори» Тарас Панасенко повернувся зі США, де був за програмою Work and Travel. Він запропонував створити на ринку в Опішні торгову точку, в якій всі товари продавалися б за «5-10-15» грн. Уже через місяць він відкрив перший магазин у Полтаві.
Про книжки, які надихають
У мене є три книжки, які на мене дуже сильно вплинули ще в 2000-ні роки. Це серія книжок Джима Колінза «Від хорошого до величного».
Друга – це «Стратегія блакитного океану». Коли ми створювали «Аврору», дивилися в тому числі на ринок one dollar store. Бачили, що там немає суперсильних гравців. Третя книжка – «Сім навичок високоефективних людей» Стівена Кові. Я б сказав, що це «фундаментальні книжки». Зараз я вже більше читаю книжки про якісь конкретні і пропрацьовані рішення та сучасні ідеї.
Плани «Аврори»
До кінця 2023 року ми орієнтуємося на 25 млрд грн виторгу, але намагаємося перевиконати.
У 2022 році ми зростали, тому що у 2021-му добре попрацювали, щоб підготуватися до цього зростання. Це відбулося у тому числі завдяки залученню інвестицій з Horizon Capital.
Три основні складові зростання: інфляція, масштабування і відкриття нових торгових точок. Ми робимо так, щоб кожна торгова точка була ефективною і більш цікавою споживачам.
Зараз ми впроваджуємо каси самообслуговування власного виробництва. Працюючі точки ремонтуємо і розширюємо їхню площу. За три роки плануємо збільшити кількість торгових точок до 2400 по всій Україні. Всього у нас зараз працює близько 8000 людей.
У вересні 2023 року відкриваємо перший магазин за кордоном – у Румунії. Вже створена румунська команда і є CEO цього підрозділу. Обрали Румунію через те, що вона більш схожа на Україну з точки зору поведінки споживача.
Паралельно плануємо вийти на біржу приблизно у 2026 році. Серед майданчиків розглядаємо Лондон, Бухарест або Варшаву.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.