Никита Ізмайлов і Денис Саприкін. /Олександр Чекменьов
Категорія
Компанії
Дата

Добігти до мільйона. Необанк sportbank залучив майже 300 000 клієнтів, але до лідера йому поки як до Місяця. Чому це не бентежить його засновників

7 хв читання

Никита Ізмайлов і Денис Саприкін. Фото Олександр Чекменьов

Просторий, світлий опенспейс на тихій вулиці по сусідству зі стадіоном «Олімпійський». На стінах – плазмові екрани з графіками поточної активності клієнтів. В офісі незвично людно. Співробітники sportbank не помічають пандемії, відвідувачів і протягів, зосередившись на новому проєкті. Порожньо лише у відсіку айтішників. Вони живуть за своїм графіком, запускаючи оновлення ночами.

Менш ніж за два роки sportbank з нуля залучив майже 300 000 клієнтів. Його перший партнер, невеликий Оксі Банк Олега Баляша, за перший рік співпраці зі sportbank наростив кількість активних карт у 21 раз, а другий – Таскомбанк Сергія Тігіпка – в 1,5 раза за пів року. І це на тлі падіння ринку. sportbank став першим і наразі єдиним необанком, що працює з двома банківськими ліцензіями.

«Ми реалізували відсотків 30 з того, що задумали, – каже Никита Ізмайлов, 34. – Можна зробити набагато більше». Основний власник sportbank – енергійний та підтягнутий. Його Фонд N1, створений для інвестування у технологічні стартапи, вклав у проєкт приблизно $7,5 млн. Частка фонду в капіталі sportbank – близько 38%. Стільки ж інвестували на двох засновники мережі терміналів City24 Андрій Савченко та Олександр Швець. Їхня сумарна частка, як у Ізмайлова, – приблизно 38%. Решта 24% належать Тігіпку.

У СЕО sportbank Дениса Саприкіна, 41, опціон на міноритарну частку і великий банківський досвід: він керував картковим бізнесом у банках «Платинум», «Михайлівський» і «Русский стандарт», відповідав за роздріб у Правекс Банку і Донгорбанку. Ідею створити необанк Саприкін виношував з 2015 року, коли разом із нинішнім СТО sportbank Олегом Власенком у банку «Михайлівський» шукав підрядника для розробки мобільного додатку. «Михайлівський» із тріском лопнув, що тільки прискорило рішення піти з банківського сектора до фінтеху. Стартували з мікрокредитування – компанії «Качай Гроші». І паралельно шукали партнерів для створення необанку.

Виходець з KPMG Ізмайлов заробив капітал у букмекерській конторі «Паріматч», де доріс до керівного партнера. Крім sportbank він інвестував у платіжні компанії Asquad і Corefy (Paycore), бренд здорового харчування Eat Easy і сервіс онлайн-кредитування Money4YOU. Із Саприкіним його познайомив Савченко. «Привів за руку і сказав, що той класний хлопець, який хоче зі своєю командою створити необанк», – згадує Ізмайлов.

Ідею спортивного спрямування запропонував Ізмайлов, розраховуючи залучити клієнтів «Паріматчу». Конверсія вийшла смішною, каже він, – 1–2%. Але про рішення піти у спортивну нішу засновники не шкодують – це дозволило диференціюватися. Здоровий спосіб життя стає трендом, клієнти дізнаються про бренд через спортивні спілки. sportbank другий рік є спонсором дистанції в 10 км на Run Ukraine, фінансує тріатлон Iron Way і марафон Dyka Gonka. Учасникам пропонується кешбек при оплаті реєстрації на змагання та інші «плюшки».

Перший «дотик» має бути для клієнта якомога легшим. sportbank відкриває карти через додаток – без візитів до відділення та кількох днів на ідентифікацію. Їх можна отримати у 600 точках по всій країні – в мережах «Фокстрот», «КредитМаркет», «Цитрус», відділеннях Таскомбанку і за допомогою доставки Smart Delivery. Для поновлення даних клієнт передає фото документів через месенджер. Незабаром ця опція має стати доступною в додатку.

Олександр Чекменьов

Денис Саприкін, СЕО sportbank. Фото Олександр Чекменьов

Програми лояльності побудовані навколо спортивної тематики. Найактивнішим клієнтам (із безготівковим обігом по карті більше 25 000 грн на місяць) sportbank подарував 5000 річних абонементів у Sport Life, каже Саприкін. І всім дає унікальний для ринку кешбек 10% при оплаті спортивних товарів і послуг, а в низці категорій – і до 20%. Серед партнерів по кешбеку – мережі Decathlon, Organic, «Цитрус», Megogo, KFC. На підході – спільний із Visa мерч від українського дизайнера: клієнт, який накопичив бонусні бали, зможе обрати подарунок у додатку. У березні 2022-го банк планує створити каталог товарів, а в подальшому – відкрити маркетплейс, на якому торгуватиме товарами партнерів.

Головний продукт sportbank – кредитка. Ефективна ставка вище, ніж у лідера ринку, – 58,4% річних проти 44,3% у mono, але пільговий період довший – до 120 днів після активації карти (у mono – 62 дні).

Нові сервіси для клієнтів запускаються щомісяця. У спілці бета-тестувальників, за словами Саприкіна, приблизно 3000 осіб. Банк проводить серед них опитування про задоволеність сервісами й очікування. Оцінка додатку в Google Play поки що невисока – 3,7 бала із пʼяти можливих. Є скарги на співвідношення даних між банком і додатком: клієнт уже бачить повідомлення про наявність коштів, але не може ними користуватися. Іноді збоїть процесинг TAS Link, каже Ізмайлов, іноді – Таскомбанк. Це робочі моменти, зазначає Саприкін. Тиснути на банк Тігіпка фаундери не ризикують – вони довго шукали такого серйозного партнера.

Добігти до мільйона. Необанк sportbank залучив майже 300 000 клієнтів, але до лідера йому поки як до Місяця. Чому це не бентежить його засновників /Фото 1

Картка sportbank.

На старті Саприкін обійшов три десятки банків. Із більшістю переговори обмежилися однією зустріччю. Найбільш комфортним для запуску виявився невеликий львівський Оксі Банк. «Я працював із Саприкіним у «Платинумі» та «Михайлівському» і познайомив їхню команду з нашим керівництвом», – говорить член правління «Оксі» Юрій Бойко. Інтереси співпали: банк із невеликою мережею відділень дістав шанс освоїти диджитал-канали, а розробники sportbank – опору для старту. Такої свободи немає всередині Таскомбанку, де доводиться конкурувати за час і людей з іншими проєктами, говорить Ізмайлов.

Запускати проєкт було складно, оскільки у менеджерів «Оксі» просто не було потрібного досвіду, говорить Бойко. Результатами він задоволений. За рік після старту в жовтні 2019-го банк наростив обсяг коштів фізосіб на 36%, а роздрібний кредитний портфель – у пʼять разів. «Наш банк став більш відомим у масштабах країни, – каже Бойко. – І ми отримали корисний досвід». «Оксі» свій потенціал для росту швидко вичерпав: зростаючий портфель тиснув на капітал, а коштів для його поповнення у акціонерів не було. Шляхи розійшлися. Група нових акціонерів «Оксі» – співвласників процесингу «УкрКарт» – запускає новий необанк, а sportbank знайшов нового партнера.

Таскомбанк давно виношував ідею стати платформою для необанків, говорить заступник голови правління Валерій Даниленко. За проєктом Ізмайлова та Саприкіна там стежили з моменту старту. Після успішного запуску з «Оксі» менеджмент Таскомбанку, який уже мав мобільний додаток TAS2U, задумався про предметну співпрацю. Цьому не завадив паралельний запуск izibank, яким керує старша донька Тігіпка Анна. Влітку 2020-го sportbank почав інтеграцію із Таскомбанком, а наприкінці року випустив перші карти. «Менше ніж за вісім місяців ми, по суті, створили новий банк, – каже Ізмайлов. – Використали частину коду, але системи, люди, процеси різні».

Команда sportbank відповідає за роботу з клієнтами і техпідтримку. У штаті розробника Dyvotech 330 осіб. Більшість – 250 людей – операційний підрозділ. Це курʼєри, фахівці кол-центру й ризиків із банківським досвідом. В IT-підрозділі 40 співробітників.

Своїм клієнтам з «Оксі» sportbank пропонує переходити в Таскомбанк. Перехід – справа добровільна, але Ізмайлов розраховує в найближчі два-три місяці перевести близько 100 000 клієнтів, приваблюючи їх новими продуктами і більш високими ставками за депозитами. sportbank уже розсилає клієнтам пуш-повідомлення. Приходити в банк і надавати документи не потрібно: НБУ дозволив Таскомбанку використовувати ідентифікацію клієнтів, уже проведену «Оксі». Рішення, розроблене для «Оксі», Ізмайлов розраховує продати. За його словами, серед шістьох потенційних покупців мобільні оператори та великі ритейлери.

З 2021 року sportbank поширює карти лише Таскомбанку. За вісім місяців видали 150 000 карток – стільки ж, скільки в «Оксі» за весь минулий рік. Могли б видати і більше, вважає Саприкін, але стратегічна мета – нарощування кредитного портфеля. На комісії припадає третина загальних доходів, решта – відсотки за кредитами. «Транзакції коштують досить дорого, – підтверджує Даниленко. – На дебетному клієнті особливо не заробиш».

Добігти до мільйона. Необанк sportbank залучив майже 300 000 клієнтів, але до лідера йому поки як до Місяця. Чому це не бентежить його засновників /Фото 2

Таскомбанк платить sportbank за використання торгової марки, програмне забезпечення та залучення клієнтів. sportbank не називає точну суму виторгу, як орієнтир Саприкін називає 5% кредитного портфеля на місяць. Кредитний портфель sportbank – 350 млн грн, з яких на балансі Таскомбанку – 261 млн грн. За словами Даниленка, Таскомбанк заробляє на фінансуванні кредитної експансії sportbank приблизно 6%. До того ж sportbank виявився непоганим драйвером зростання роздрібного кредитування. Кредити фізособам у Таскомбанку зросли за пів року на 21%. Дві третини цього зростання, судячи з поточного портфеля, забезпечив sportbank, а третину – izibank і роздрібний бізнес самого Таскомбанку.

Тігіпко тримає руку на пульсі. Раз на тиждень він проводить зустріч за участю команди sportbank, каже Даниленко. Поки що партнери один одним задоволені: плани виконуються, а частка поганих кредитів, за словами Саприкіна, – у межах планових 10%. sportbank робить акцент на запобіганні дефолтам: тричі на місяць позичальник отримує пуш-повідомлення про те, яку суму потрібно заплатити і в який спосіб це можливо. З першого до десятого дня прострочення банк регулярно нагадує про необхідність погасити борг. Коли прострочення перевищує 120 днів, кредит продають. За даними Саприкіна, загальний обсяг проданого портфеля в «Оксі» і Таскомбанку – близько 20 млн грн, або 5,7%.

izibank і sportbank один одному не заважають, стверджує Даниленко: стратегія, клієнти і технологічна платформа у кожної команди своя. Ставлення до обох необанків з боку Таскомбанку однакове, інакше ніякого майданчика для стартапів не вийде. Власний роздрібний бізнес Таскомбанку працює, за словами Даниленка, на таких самих умовах.

Засновниця izibank Анна Тігіпко називає сильною стороною конкурентів чіткий вибір ніші, який відрізняє їх від інших гравців. Ізмайлов сприймає izibank як конкурента, але доступ до ресурсів Таскомбанку, на його думку, рівний. Таскомбанк зацікавлений в успіху обох проєктів: що більше вони видадуть кредитів, то більше він заробить.

«Тігіпко зробив геніально, – вважає глава Української асоціації фінтех та інноваційних компаній Ростислав Дюк. – Яка може бути конкуренція між лівою і правою кишенею, якщо гроші в одному піджаку?»

Олександр Чекменьов

Олександр Чекменьов

Олег Гороховський із monobank оцінює своє дітище в $1 млрд. Якщо виходити з цієї оцінки, sportbank, на думку Ізмайлова, коштує $60 млн. Минулої зими ізраїльський мільярдер Тедді Саггі пропонував $35 млн за контрольну частку в проєкті, розповідає Ізмайлов. Але фаундери поки що нічого не продають: це суперечить особистим амбіціям Ізмайлова і домовленостям з Тігіпком не вступати в переговори про продаж, доки бізнес не вийде в плюс.

Для виходу на беззбитковість, за оцінкою Ізмайлова, кредитний портфель має зрости до 750 млн, або вдвічі. Цієї мети sportbank планує досягти найближчої зими. 

Наступний крок – колаборація з великим ритейлером і вихід до однієї зі східноєвропейських країн. Наприклад, у Болгарію, де немає доморощених необанків.

«Ми маємо добігти до мільйона клієнтів і стати банком №1 у спортивній екосистемі», – каже Саприкін. У неї входить і кіберспорт. Останні змагання в Києві дивилися онлайн кілька мільйонів потенційних клієнтів, каже Саприкін. sportbank був би не проти надати платіжну інфраструктуру для організаторів, кіберспортсменів і вболівальників.

А сімʼя необанків на платформі Тігіпка може, за словами Даниленка, поповнитися новими гравцями. Банк думає про партнерство з великим ритейлером. «Коли клієнт іде до магазину, він може стати споживачем банківського продукту, – говорить заступник голови правління Таскомбанку. – Наше завдання – якомога більше заробити. Байдуже, під яким брендом».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд