Нинішній СЕО компанії WOG Андрій Пивоварський у 2014-2016 роках розпочав реформи транспортної галузі країни. Тепер за це його переслідує НАБУ. У чому суть претензій, що загрожує ексміністру та які перспективи справи
Ранок 22 лютого почався для CEO паливної компанії WOG і колишнього міністра інфраструктури Андрія Пивоварського, 44, не за планом. До нього додому завітали детективи НАБУ з підозрою у зловживанні владою та службовим становищем, які, за розрахунками правоохоронців, завдали державі понад $30 млн збитків. Пивоварський у 2015-му розділив корабельний збір у портах у пропорції 50:50 між державою та бізнесом. Раніше всі кошти отримувала державна Адміністрація морпортів України (АМПУ).
Ексміністру та його заступнику Володимиру Шульмейстеру загрожує позбавлення волі на строк від трьох до шести років, якщо їхню провину доведуть, каже Віктор Вінницький, юрист компанії Juscutum.
У чому суть справи?
Ліберальні реформи поза законом
У липні 2015-го тогочасний міністр інфраструктури Андрій Пивоварський підписав наказ, яким змінив порядок сплати портових зборів. Цю норму передбачили в «Законі про порти», який Верховна Рада ухвалила ще у 2013-му. Вона дозволяє приватним компаніям, які за свої гроші побудували нові причали в морпортах, забирати собі половину корабельного збору.
Гроші від портових зборів приватні компанії можуть направляти лише за цільовим призначенням – на операційну акваторію та її поглиблення, розповів у письмовому коментарі Forbes Андрій Ставніцер, співвласник та СЕО порту ТІС. «На інші цілі ми не можемо витрачати ці кошти, за це передбачений штраф у розмірі 200%», – додає він.
До цього корабельні збори повністю отримувала АМПУ. У 2015-му портові збори принесли АМПУ 4,9 млрд грн доходу.
Напряму у своєму релізі НАБУ не називає компанії вигодонабувачі цього наказу, але натякає на компанію ТІС, яка володіє причалами в порту Південний. «Одним із бенефіціарних власників згаданих приватних компаній виявилася особа, яку НАБУ і САП підозрюють у корупції в ПАТ «ДПЗКУ» і яка перебуває в розшуку та під санкціями РНБО», – повідомляється у релізі НАБУ. Ймовірно, йдеться про бізнесмена російського походження Олексія Федоричева, який є співвласником порту ТІС.
У 2016-му НАБУ звинуватило Федоричева в махінаціях із державною зерновою корпорацією ДПЗКУ на $60 млн. У тому ж році СБУ прийшла з обшуками в офіс ТІС та додому до Ставніцера, відпрацьовуючи депутатські запити з приводу днопоглиблювальних робіт, які компанія провела у 2006–2010 роках на свої гроші та за якими намагалася отримати компенсацію від держави.
Акваторія морського порту Південний є державною власністю й перебуває у користуванні АМПУ, і право на збори належить виключно державному підприємству, стверджується у пресрелізі САП. Крім ТІС, причалами в Південному порту також оперують Risoil, Allseeds Group, «Боріваж».
Прокуратура має претензії саме до сплати зборів у порту «Південний», оскільки приватні термінали знаходяться в його акваторії, розповів Forbes ексспівробітник АМПУ на умовах анонімності. «Термінали інших приватних операторів «Ніка-Тера» та «Нібулон» знаходяться за межами акваторії порту Миколаїв», – додає він.
Компанія «ТІС»
(натисніть "читати більше")
Найбільший приватний оператор морських терміналів в Україні. Активи групи зосереджені в акваторії порту Південний. Це п'ять профільних терміналів: «ТІС-Зерно», «ТІС-Міндобрива», «ТІС-Руда», «ТІС-Вугілля» та «ТІС-Контейнерний термінал». У 2021 році термінали «ТІС» обробили 30 млн т, що скаладає майже 20% від вантажопотоку усіх портів України.
У лютому 2020-го DP World, один із найбільших світових операторів морських терміналів, придбав 51% акцій «ТІС – Контейнерний термінал» у Південному порту.
Власники: Андрій Ставніцер, Єгор Гребенніков, Олег Кутателадзе, Віталій Кутателадзе, Олексій Федоричев, за даними YouControl.
Наказ Пивоварського дав змогу приватним операторам більше власних коштів спрямувати у розвиток бізнесу, пише у Facebook Олексій Соболев, замміністра економіки, який разом із Пивоварським працював у Мінтрансі. «Завдяки цьому в Україну почало заходити більше пароплавів і держава отримувала значно більше портових зборів», – додає він.
Наприклад, у 2016-му ТІС спільно з Cargill почали будівництво нового зернового терміналу в порту Південний вартістю понад $120 млн, який повноцінно запрацював у 2019-му. А в лютому 2020-го DP World, один із найбільших світових операторів морських терміналів, придбав 51% акцій «ТІС – Контейнерний термінал» у Південному порту.
Пивоварський стверджує, що діяв у рамках закону. «Законом про порти» чітко передбачено, що корабельний збір розподіляється між користувачем портової акваторії (у наведеному випадку це АМПУ) та власником операційної акваторії причалу (у цьому випадку це – ТІС)», – написав ввечері 22 лютого у Facebook Андрій Пивоварський, який вже понад три роки не оновлював свою сторінку в соцмережі. Він зазначив, що справа розслідується майже сім років.
Пивоварського звинувачують у тому, що він виконав закон України, каже Ставінцер. «Закон зобовʼязав міністерство привести свої підзаконні акти у відповідність до нього, що й було зроблено, а потім схвалено Міністерством юстиції, – каже він. – Ці звинувачення означають, що будь-яка дія чиновника у рамках передбачених законом повноважень може бути постфактум криміналізована».
«Поки не готовий коментувати», – сказав Forbes Пивоварський та пообіцяв дати розширений коментар наступного тижня. Проте він повідомив, що 23 лютого був на допиті, а наступний відбудеться 27 лютого. Адміністрація морських портів України відмовила в коментарі Forbes, аргументувавши це таємницею досудового розслідування.
Недосконале законодавство
Причина претензій правоохоронців до Пивоварського у неврегульованій процедурі визначення меж операційної акваторії причалу, з якої приватні компанії можуть отримувати збір, каже ексспівробітник АМПУ. «Інвестор може збудувати причал, однак узаконити його операційну акваторію дуже складно, адже відсутній чітко прописаний порядок», – каже він.
Це питання має врегулювати Кабмін, додає співрозмовник. «За сім років держава так і не спромоглась деталізувати цю процедуру», – каже Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій.
Через недосконалість українського законодавства та можливість його різного тлумачення ця справа нагадує історію з премією Андрію Коболєву, каже Віктор Вінницький з юридичної компанії Juscutum. 19 січня 2023-го Коболєву вручили підозру співробітники САП та НАБУ. Слідство вважає, що Коболєв незаконно себе преміював на понад 229 млн грн у 2018-му. 30 січня Вищий антикорупційний суд України визнав підозру Коболєву необґрунтованою.
«Справа Пивоварського виглядає надуманою та сприймається радше як демонстрація ризиків і загроз роботи на держслужбі, ніж реальна боротьба з корупцією», – додає Вовк. Важко передбачити хід справи, адже невідомо, які докази має обвинувачення, каже юрист Вінницький.
Що за портові збори
«Закон про порти» визначає кілька видів портових зборів: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Більшість із них збирає Адміністрація морських портів України. Приватні компанії, що володіють чи орендують причали в портах, можуть збирати лише причальний збір. Питання корабельного збору є не до кінця врегульованим через законодавчі прогалини.
Хто такий Пивоварський
У 2014-му Пивоварський за квотою Блока Петра Порошенка увійшов у другий «уряд реформаторів» Арсенія Яценюка. Перед цим він працював на керівних посадах у компанії WOG у 2013-2014 роках, а до того майже сім років – в інвесткомпанії Dragon Capital Томаша Фіали.
На посаду міністра тодішньому керівництву держави його рекомендував Борис Ложкін. «Він чудовий менеджер», – характеризує Ложкін Пивоварського без подробиць.
Після відставки Пивоварський та Ложкін разом розвивали інвестиційні проєкти з будівництва комерційної та житлової нерухомості у Німеччині через компанію «Самаан Капітал», повідомляла Deutsche Welle 2018-го. Наприкінці того ж року Андрій Пивоварський повернувся до WOG, на позицію СЕО.
«За каденції Пивоварського у транспортній галузі почались реальні зміни», – каже Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій. Наприклад, команді Пивоварського вдалось закінчити корпоратизацію «Укрзалізниці», створити Дорожній фонд, спростити проходження контролю для суден у портах.
Мінтранс за Пивоварського розпочав процес дерегуляції в авіаційній галузі: реформував порядок розподілу прав на повітряні лінії, зняв обмеження з багатьох напрямків і значно спростив доступ на ринок для нових авіакомпаній, говорить спеціаліст із авіаційного права Андрій Гук. Завдяки цим крокам пасажиропотік зростав, а на український ринок вийшли Ryanair, Qatar Airways, зʼявились нові українські перевізники SkyUp і Bees Airline.
Пивоварський – один із найкращих міністрів інфраструктури України, який намагався реформувати галузь із величезним багажем радянського минулого, вважає Ставніцер. «Якщо таких людей, як Пивоварський, або Коболєв, продовжать публічно переслідувати, якісних менеджерів у державний сектор доведеться шукати лише у онкодиспансері», – каже він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.