Ігор Коломойський, Арон Майберг і Ганна Борисонник /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Компанії
Дата

Фінансистка Коломойського очолила МАУ. Чи зможе вона врятувати колишнього лідера ринку 

Ігор Коломойський, Арон Майберг і Ганна Борисонник Фото Колаж Анна Наконечна

Авіакомпанія МАУ останні роки переживає непрості часи. COVID-19, конфлікт акціонерів, війна та втрата 90% авіапарку, мільярдні борги лишають компанії один шанс зі ста на виживання. Чи скористається ним новий очільник МАУ Ганна Борисоннік, яка десятиріччями працювала фінансистом в структурах групи «Приват» Ігоря Коломойського.

📲 45 секунд – на один пост, 20 хвилин на день, щоб дізнатися головні економічні та бізнесові новини. Підписуйтеся на Telegram-канал Forbes Ukraine, щоб економити час.

Кадрові ротації продовжують вирувати в авіакомпанії МАУ, яка до війни була лідером українського авіаринку за кількістю виконаних рейсів. За пів року у компанії вже третій керівник. 

В кінці січня акціонери МАУ призначили новим СЕО компанії віцепрезидента з фінансів Ганну Борисоннік. Вона замінила Кирила Звонарьова, який очолював компанію з вересня минулого року, але так і не був затверджений через конфлікт між акціонерами – Ароном Майбергом, 66 та Ігорем Коломойським, 59. Формальним керівником компанії залишається Євген Дихне, за даними Єдиного державного реєстру юросіб.

Коломойський увійшов у капітал МАУ, купивши частку ексвіцепремʼєра Бориса Колеснікова. У 2019-му він заявляв, що володіє 25% МАУ. Крім Майберга, серед акціонерів, за його словами, був голова «Укртатнафти» Павло Овчаренко.

Коломойський VS Майберг

В грудні 2021-го голова наглядової ради та співвласник МАУ Майберг розповів Forbes про невдалі спроби звільнити попередника Звонарьова – Євгена Дихне, які на той момент тривали понад рік. Дихне не зміг оптимізувати роботу авіакомпанії, яка останні роки балансує на межі виживання, говорив тоді Майберг. 

Дихне стверджував, що став заручником конфлікту між акціонерами. Вони, з його слів, не могли домовитися про фінансування компанії, яка втратила велику частину заробітку через пандемію та COVID-19. У 2020-му МАУ отримала 4,5 млрд грн збитків.

Офіційно авіакомпанія ще не повідомила про зміну керівництва. Звонарьов підтвердив Forbes своє звільнення. «Запропонований мною план відновлення авіакомпанії не був прийнятий», – пояснив він причину звільнення, не розкривши подробиці плану. 

Серед інших причин звільнення: судові процеси, переважно щодо мільярдних боргів компанії. «Ми скасовуємо в суді одну ухвалу, як зʼявляється інша, – каже він. – В цих умовах я не бачив можливості залишатися на посаді». Звонарьов планує зосередитись на викладанні у Національному авіаційному університеті.

Людина Коломойського

Новий очільник МАУ Ганна Борисоннік у 1994–2017 роках працювала на різних позиціях в ПриватБанку, який до націоналізації у 2016-му входив у неформальну групу «Приват», основними бенефіціарами якої були Ігор Коломойський та Геннадій Боголюбов

«В Дніпрі Борисоннік нібито мала кабінет поруч з Коломойським. Можливо, це перебільшення, але те, що вона дуже близька до нього, ніхто не заперечує», – каже один із колишніх менеджерів МАУ, який попросив не згадувати його імʼя в цій статті.

Роботою в ПриватБанку звʼязки Ганни Борисоннік з групою «Приват» не обмежуються. 

У 2017–2022 роках вона працювала в компаніях, що займались будівництвом та орендою нерухомості. Більшість із них теж повʼязані з групою «Приват», за даними Opendatabot. 

Зокрема, до березня 2018-го Борисоннік була директором «Астрела». Її бенефіціар Артем Замша – керівник повʼязаних з Ігорем Коломойським компаній. З 2013-го він керував авіакомпанією «Аеросвіт». У 2022-му Борисонік – директор Дніпропетровської будівельної компанії. 51% належить сину ексголови правління ПриватБанку Олександра Дубілета – Олексію.

Порушення балансу 

До корпоративного конфлікту між акціонерами МАУ мала нетипову структуру управління, яка ділила посади за сферами впливу між Коломойським та Майбергом. 

Фінансами керувала людина за квотою Коломойського, а президента компанії призначав Майберг, стверджує колишній менеджер авіакомпанії. Всі важливі договори підписували дві людини: віцепрезидент з фінансів та президент. «Так влада була збалансована між Коломойським та Майбергом», – каже співрозмовник.

Чи означає це, що Коломойський повністю взяв компанію під контроль? 

Ознак, що конфлікт припинено, немає, каже партнер юридичної фірми «Анте», спеціаліст з авіаційного права Андрій Гук. «Призначення фінансиста керівником, з одного боку, означає що Коломойський отримав більше контролю, а з іншого – те, що основними зараз для авіакомпанії є фінансові питання», – каже Гук.

Майберг не став коментувати для Forbes зміну керівництва, а тільки підтвердив призначення Борисоннік.

Анна Наконечна

Першочергове завдання компанії – розібратись з боргами Фото Анна Наконечна

Між порятунком і банкрутством

«Першочергове завдання компанії – розібратись з боргами», – каже Андрій Гук. МАУ заборгував 800 млн грн за обслуговування літаків перед аеропортом Бориспіль та 1,5 млрд грн за аеронавігаційні послуги перед «Украерорухом». 

Напередодні повномасштабної агресії РФ проти України авіакомпанія оголошувала про намір домовитись про реструктуризацію цих боргів.

«Діалог щодо реструктуризації під час війни не є актуальним, – каже Forbes керівник «Украероруху» Андрій Ярмак. – У нас вже є рішення судів на нашу користь». Ярмак сподівається на швидке врегулювання питання заборгованості. 

Актуальний борг МАУ невідомий, оскільки компанія ще не оприлюднювала фінансові результати за 2022 рік. За цей час він міг суттєво зрости. Компанія не оплачує рахунки, зокрема за технічне обслуговування, пальне, аеронавігацію, послуги в аеропортах, каже керівник профспілки лінійних пілотів МАУ Олександр Полянський.

У першому півріччі минулого року вона отримала 1,2 млрд грн доходу, що майже втричі менше, ніж за аналогічний період 2021-го. Збиток перевізника – 1,3 млрд грн проти 22 млн грн прибутку в січні – червні 2021-го.

Завдання – вижити 

Без реструктуризації боргів виживання авіакомпанії неможливе, вважає Гук. «Це дозволило б компанії підготуватись до відновлення ринку після закінчення війни», – каже він. 

Перед війною у МАУ було 24 літаки. Частину відкликали лізингові компанії, побоюючись війни в Україні, решта законсервовані в аеропортах після закриття українського неба на початку минулого року.

У МАУ залишилося чотири літаки, для яких компанія намагалася знайти роботу в Європі, – перевізник виконував чартерні рейси для польського туроператора Itaka до Іспанії, Туреччини, Албанії, Єгипту, Тунісу. Також МАУ виконала серію рейсів для національної збірної України з футболу.

«Влітку МАУ продемонструвала непогані результати по чартерних програмах. Це додає певного оптимізму», – каже директор консалтингової фірми Friendly Avia Support Олександр Ланецький. Компанія має запити від іноземних та українських туроператорів щодо роботи й на наступний літній сезон, каже екскерівник компанії Звонарьов. «МАУ все ще має високопрофесійний персонал, сучасну техніку», – каже він.

«Головне завдання – вижити», – додає Ланецький. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні