Поляки Адам Анишевський і Гжегож Марецький познайомилися в Шотландії під час роботи над проєктом Hyperloop, але відклали мрії про надшвидку залізницю, щоб заснувати власну інфраструктурну компанію. І не прогадали. Сьогодні доходи й оцінка вартості їхнього стартапу Continuum Industries зростають, а закордонних клієнтів стає дедалі більше. Forbes Polska дослідив шлях успіху молодих підприємців.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Привіт, Адаме! Ваш бізнес-план жахливий», – саме так починався лист Гарета Вільямса, співзасновника найпопулярнішої у світі пошукової системи авіаквитків Skyscanner, до Адама Анишевського, який останній отримав у 2018 році. Разом із Гжегожем Марецьким Анишевський хотів залучити Вільямса як інвестора у їхній стартап Continuum Industries.
Така відповідь потенційного інвестора неприємно вразила молодих підприємців, але критика була конструктивною, тож вони виправили недоліки свого бізнес-плану. Та й старатися було для чого, адже співзасновник Skyscanner запевнив, що інвестувати у їхній проєкт він усе одно хотів.
Сьогодні Continuum Industries пропонує програмне забезпечення, яке полегшує управління інфраструктурними проєктами: прокладає найефективніший маршрут, робить оцінку витрат, аналіз ризиків і впливу на довкілля нових обʼєктів. Наразі він допоміг спроєктувати понад 40 000 км інфраструктури – переважно різних типів електромереж.
Стартап, у якого лише кілька років тому був «жахливий бізнес-план», тепер заробляє по кілька мільйонів доларів щорічного регулярного доходу та залучив $10 млн інвестицій у 2023 році. Аналітичний сайт Dealroom оцінює Continuum Industries у $40–60 млн.
Спочатку був Hyperloop
Анишевський розвивав свою пристрасть до інженерії в Единбурзькому університеті на факультеті електротехніки і машинобудування, а Марецький вивчав цивільне будівництво в Університеті Геріот-Ватта, теж у Шотландії.
Познайомилися вони завдяки тому, що Анишевський долучився до единбурзької команди розробників HypED, центром якої саме була альма-матер поляка. Цим проєктом займаються ентузіасти по всьому світу, і його метою є створення надшвидкої залізниці, а популяризатором цієї ідеї є Ілон Маск. Анишевський очолив науковий клуб HypED в Единбурзькому університеті і разом з однодумцями мріяв про те, щоб дорога з Единбурга до Лондона займала лише 30 хвилин.
Дізнавшись про цей проєкт, Марецький захотів познайомитися із земляком. Запланована коротка розмова тривала кілька годин і дала старт міцному партнерству.
Науковий клуб HypED перетворився на академічне підприємство зі 150 членами та бюджетом у 100 000 фунтів стерлінгів. Студенти створили та випробували прототип капсули, а також успішно брали участь у змаганнях Hyperloop One Global Challenge, які влаштовувала SpaceX.
Цей студентський досвід допоміг хлопцям усвідомити, наскільки непросто довести такий проєкт до гепі-енду, тобто трансформувати студентську ідею в інноваційну транспортну компанію. Тоді ж, за словами Анишевського, у них виникла ідея створення інструменту, який би допомагав інфраструктурним проєктам на початковому етапі його реалізації.
У 2018-му Анишевський і Марецький закінчували навчання і того ж року наважилися заснувати Continuum Industries. Старт був багатообіцяльним, оскільки вони отримали 30 000 фунтів стерлінгів гранту від міністерства транспорту Великої Британії, а вищезгаданий Гарет Вільямс пообіцяв стати їхнім першим інвестором, якщо їм вдасться знайти гарне застосування своєму інструменту. Робота над продуктом та його інтеграція на ринок тривали кілька років. На те, як сьогодні виглядає їхнє рішення, дуже вплинули розмови з великим бізнесом.
«Свого часу Hyperloop був надзвичайно модною темою, якою цікавилися найбільші промислові компанії. Це дало нам доступ до них, і ми змогли поговорити про потенційне застосування нашої власної технології», – каже Марецкий, гендиректор компанії. Завдяки розмовам із гравцями індустрії підприємці дійшли висновку, що їхній тип програмного забезпечення ідеально підійде для проєктування лінійної інфраструктури: трубопроводів, мереж водопостачання чи залізничних колій.
Без штучного інтелекту нікуди
У результаті Continuum Industries створила платформу на основі штучного інтелекту Optioneer. Це програмне забезпечення враховує геодезичні, картографічні, юридичні та будівельні дані, щоб якомога точніше і дуже швидко відповісти на найважливіші питання для інфраструктурних компаній:
- як найефективніше доставити електроенергію, газ або воду з точки А в точку Б?
- як це зробити найдешевше?
- як не порушити екологічні норми?
«Досі компанії наймали консультантів, які місяцями розробляли найкращі маршрути, створюючи відповідний проєкт. З нашим рішенням це зробити в рази швидше. Один із клієнтів розповів, що ми допомогли йому завершити роботу за два місяці, в той час як, згідно з попереднім проєктом, у нього мав піти рік», – розповідає Марецький.
Наразі ПЗ від Continuum Industries придбали понад 30 клієнтів, переважно з енергетичної галузі, яка стала рушійною силою розвитку компанії. SSE Renewables, SGN (Scotia Gas Networks), Energia Group, National Gas і консорціум Fred. Olsen Seawind, Vattenfall, National Grid і SSEN Transmission користуються рішенням польських підприємців.
Компанії сплачують початковий внесок за можливість використання ліцензії стартапу, а потім їм виставляють рахунок за кілометри інфраструктури, спроєктованої за допомогою програмного забезпечення Continuum Industries.
«До 2021 року у нас практично не було плинності кадрів. Сьогодні нашими рішеннями користуються компанії більш ніж з 10 країн, таких як Велика Британія, Іспанія, Італія, Нідерланди та США. У 2022 році ми виросли у вісім разів, у 2023-му – вдвічі», – розповідає Марецький.
«Зараз нарощуємо продажі у США. Ми щойно відкрили офіс у Нью-Йорку», – додає Анишевський, головний операційний директор Continuum Industries.
Привабити іноземних інвесторів
Continuum Industries стає дедалі ефективнішою в залученні фінансування для розвитку бізнесу. Таки отримавши 250 000 фунтів стерлінгів від Гарета Вільямса у 2018 році, стартап провів ще три раунди фінансування, зібравши 1,5 млн фунтів стерлінгів, 2,5 млн фунтів стерлінгів та $10 млн відповідно.
Щоразу в інвестиційних раундах брали участь лондонська Playfair Capital, північноірландська Techstart Ventures та чеська Credo Ventures, а останній раунд очолила французька Singular Ventures. Інтерес інвесторів не дивує, адже штучний інтелект та екологічна енергетика у всіх на вустах.
«Багато затримок і фінансових втрат у будівництві повʼязані з неправильними рішеннями, ухваленими на етапі створення проєкту будівництва. Використовуючи ШІ для оптимізації маршрутів лінійної інфраструктури, можна значно скоротити час виконання і бюджет. А враховуючи й те, що нам потрібно вкласти трильйони у перехід на екологічні джерела енергії, Continuum Industries від самого початку здалася нам амбітною та захопливою інвестиційною можливістю», – каже Гійом Фурньє, гендиректор Credo Ventures.
Засновники Continuum Industries також бачать можливості для створення ще більшого бізнесу саме в енергетичній трансформації світу.
«У найближчі 25–30 років на нас чекають серйозні зміни в енергетиці. Досить сказати, що у світовому масштабі нам потрібно подвоїти розмір електромереж, а це означає побудувати 80 млн км відповідної інфраструктури», – зазначає Марецький. Це дорогі та довгострокові проєкти, які вимагають залучення до роботи мільйонів рук, пояснює він та наголошує, що у світу немає таких ресурсів, тому важливо автоматизувати якомога більше процесів. «Це те, що ми пропонуємо. Припускаємо, нудьгувати нам не доведеться ще багато років», – говорить про майбутнє компанії та ринку підприємець.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.