Категорія
Свій бізнес
Дата

Гарячий прибуток від замороженого хліба. Як польська хлібобулочна компанія Nowel з маленького містечка вийшла на 30 ринків світу

5 хв читання

Міхал, Елжбета і Кароліна Заєзерські /З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Міхал, Елжбета і Кароліна Заєзерські Фото З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Столітній хлібопекарський бізнес родини Заєзерських стрімко зростає відтоді, як його почала розвивати онука засновника і нинішня гендиректорка Nowel Елжбета Заєзерська. Завдяки інвестиціям і технологічному імпульсу щодня із заводу компанії виходить 400 т замороженого хліба. А прибуток постійно зростає. Forbes Polska дізнався про модернізацію компанії і її плани на майбутнє

Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.

Пекарська компанія Nowel – це сімейний бізнес родини Заєзерських. На її чолі стоїть гендиректорка й онука засновника, Елжбета, а її діти, Кароліна і Міхал, входять до управлінської команди компанії. Саме Елжбета у 1990-х взялася за модернізацію компанії, яка стартувала як маленька пекарня ще у 1925 році.

Революція у родинному бізнесі почалася із переходу від випікання свіжого хліба до виробництва заморожених хлібобулочних заготовок. Саме завдяки цьому рішенню гарячі булочки та хліб від Nowel тепер продаються в Польщі в таких мережах, як Lidl, Biedronka, Carrefour та Żabka, а також приблизно на 30 інших ринках – від Південної Кореї до Канади. 

Крім того, компанія нещодавно почала розширення свого заводу, що знаходиться на околицях Варшави. Його вартість сягне приблизно 1 млрд злотих, і це дасть змогу продовжити міжнародну експансію Nowel, яка у 2022-му мала $253,16 млн доходу (на 57,7% більше, ніж у попередньому році) та $8,73 млн чистого прибутку (зростання на 88,8%).

Ера гендиректорки-хімікині

Пекарня Nowel розвивалася в 1990-х Елжбетою Заєзерською на базі сімейного бізнесу. Її дід, Антоній Новаковський, з 1925 року керував невеликою артизанською пекарнею в Новому Дворі-Мазовецькому.

«З цією пекарнею ми пройшли довгий шлях, через Другу світову війну та всі подальші економічні трансформації. Вона працювала навіть під час Другої світової у місцевому гетто», – розповідає Міхал Заєзерський.

Елжбета стала гендиректоркою Nowel після смерті батька, Станіслава Новаковського, який керував компанією у 1980-х. У 1997 році компанія перенесла своє виробництво на завод у селищі на кордоні із Варшавським воєводством.

«Невдовзі після цього в Польщу заходить мережа Auchan, а далі і Tesco. Мама швидко налагодила ділові відносини із цими ритейлерами, і на момент початку роботи в країні ми стали їхніми офіційними постачальниками», – розповідає Кароліна Заєзерська.

Елжбета Заєзерська, хімікиня за освітою, на запитання, звідки вона взяла ідеї для розвитку такого бізнесу, говорить про інтуїцію. «Я спостерігала за ринком, аналізувала іноземні тенденції, вчилася і розвивалася разом з польською економікою. Я черпала натхнення з більших організацій, міжнародних торговельних мереж, з якими у мене були партнерські відносини від самого початку, тобто в 1990-х роках», – пояснює вона.

Чани для тіста на заводі компанії Nowel /З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Чани для тіста на заводі компанії Nowel Фото З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Апогей запроваджених нею змін припав на 2000-ні роки.

Саме тоді її пекарня почала відходити від продажу свіжого хліба і поступово замінювала його замороженим. Сьогодні 70–80% замороженого хліба та булочок випікають на заводі компанії, а потім заморожують. Магазини самі розморожують і допікають хлібобулочні вироби.

«Це дозволяє уникнути обмежень на доставку хліба через географічне розташування замовника, а також усуває проблему повернення нереалізованого хліба, яке приносило збитки обом сторонам. Однак для такої моделі потрібне дещо, чого не вимагає свіжоспечений хліб – відповідне обладнання у клієнта», – каже Кароліна Заєзерська.

Хлібопекарська індустрія, розділена між кількома великими гравцями, розв’язала цю проблему, пропонуючи ритейлерам фінансову підтримку в купівлі печей для розморожування хліба. У 2012 році Nowel почала планувати будівництво нового заводу, щороку вкладаючи прибуток у розвиток компанії.

«Коли ми розпочали співпрацю з Lidl, будівництво нового заводу стало необхідністю. Однак для нас це було вкрай обтяжливо, адже оборот компанії становив кілька десятків мільйонів злотих на рік, а для нового заводу нам потрібно було понад $17 млн», – розповідає Міхал Заєзерський.

Розширення, модернізація і нова кров

На цьому етапі до Елжбети та її чоловіка, Єжи Заєзерського, який є акціонером компанії, приєдналися їхні діти. Саме Міхал Заєзерський, син подружжя, переконав сімʼю звернутися по допомогу до інвестиційного фонду.

«Ми повірили в бачення динамічного зростання через реалізацію амбітного інвестиційного плану. Це було дуже вдалим рішенням, оскільки Nowel досягла значно кращих результатів, ніж прогнозувалося на той час», – каже Павел Яцел, співменеджер фонду Noble Fund Mezzanine компанії управління активами CVI. Фонд вклав гроші у цю пекарську компанію, і після чергового розширення розраховує на солідний прибуток від цієї інвестиції.

Тоді вони не лише збудували новий завод, обладнавши його сучасними виробничими лініями, а й активно зайнялися дослідженнями, розробками і диджиталізацією.

«Кароліна та Міхал впровадили інноваційні рішення не лише у сфері самого процесу виробництва хліба, а й в управління компанією: системи звітності даних, електронний документообіг, презентації продажів», – каже Елжбета Заєзерська.

Хліб компанії Nowel /Скріншот сайту piekarnianowakowski.pl

Частина асортименту продуктів компанії Nowel Фото Скріншот сайту piekarnianowakowski.pl

Сьогодні система виробництва налаштована так, що керівники можуть безперервно контролювати усі процеси. «Більшість звітів, які я отримую на телефон, оновлюються кожні три години. У будь-який момент я бачу, скільки товарів виробила кожна лінія, які у нас відходи, які прогнози продажів і виробництва», – розповідає Заєзерський.

За словами Яцела, рішення в Nowel приймаються «на основі аналізу, моделювання та розрахунків, а це означає, що ризик вжитих дій зводиться до мінімуму».

Хлібобулочний ринок Польщі

За даними Noble Fund, вартість ринку заморожених хлібобулочних виробів у Польщі сьогодні становить близько $759–886 млн. За даними Центрального статистичного управління, у 2022 році весь ринок хліба в Польщі коштував приблизно $3,56 млрд.

Заморожені булочки та хліб виробляють кілька компаній у Польщі. Найвідомішими є Piekarnia Oskroba Даріуша Оскроби та Inter Europol Войцеха Смєховського.

У 2022 році виторг Oskroba становив $218,73 млн, а чистий прибуток – близько $17 млн. Inter Europol того року показала близько $247,34 млн доходу і $3,54 млн чистого прибутку. На цьому ринку також працюють бельгійська La Lorraine і Хлібопекарський і кондитерський кооператив.

«Частка замороженого хліба на всьому ринку в Польщі все ще значно нижча, ніж у Німеччині чи Франції. Крім того, ще не всі торговельні мережі в Польщі повністю перейшли на випічку замороженого хліба, але цей шлях здається неминучим. Висока автоматизація та ефективність також збільшать конкурентну перевагу замороженого хліба», – вважає Яцел.

У 2022 році Nowel виробила 1,2 млрд одиниць хліба, а 30% її доходів надходить з-за кордону. Хлібобулочні вироби компанії їдять іспанці, американці, канадці та чилійці. «Однак є ще ціла частина світу, в яку ми поки що нічого не доставляємо, наприклад, ОАЕ, більшість Південної Америки та Азії», – зауважує Кароліна Заєзерська.

Є тенденції, які сприяють розвитку і в Польщі. «Люди бачать, що якість наших виробів висока, а ціна вигідна. У мережах кайзерки коштують 30–40 грошей (близько 1 цента), а в місцевій пекарні ціна них може досягати 80 грошей. З огляду на інфляцію, що триває, це суттєва різниця», – наголошує Кароліна.

Булочка кайзерка виробництва Nowel /З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Один із найпопулярніших різновидів булочок у Польщі – кайзерка. Фото з виробництва компанії Nowel Фото З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Новим проєктом компанії є мережа пекарень і бістро Żywioły, що розвивається у Варшаві. Вже працює два таких заклади, третій – у процесі відкриття, а наступного року компанія планує запустити ще 10.

Завдяки розширенню заводу його площа збільшиться з 18 000 кв. м до 60 000 кв. м. «Вже на початку року ми зможемо запустити там кілька виробничих ліній. Зрештою ми подвоїмо наш нинішній виробничий потенціал», – розповідає Міхал Заєзерський.

Це розширення фінансується вже з власних коштів. Молодше покоління Заєзерських продовжує політику матері та реінвестує весь прибуток компанії, а співпраця – це основа їхньої роботи.

«Нам це дається легко, тому що у нас спільні цінності. У приватному житті ми не витрачаємо гроші на дрібʼязкові примхи, ми не марнуємо гроші. Ми хочемо постійно інвестувати в бізнес і розвивати компанію. У нас приземлений і скромний підхід до ведення сімейного бізнесу. І це приносить свої плоди», – підсумовує Кароліна Заєзерська.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Четвертий випуск 2025 року вже у передпродажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні