Категорія
Свій бізнес
Дата

Гарячий прибуток від замороженого хліба. Як польська хлібобулочна компанія Nowel з маленького містечка вийшла на 30 ринків світу

5 хв читання

Міхал, Елжбета і Кароліна Заєзерські /З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Міхал, Елжбета і Кароліна Заєзерські Фото З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Столітній хлібопекарський бізнес родини Заєзерських стрімко зростає відтоді, як його почала розвивати онука засновника і нинішня гендиректорка Nowel Елжбета Заєзерська. Завдяки інвестиціям і технологічному імпульсу щодня із заводу компанії виходить 400 т замороженого хліба. А прибуток постійно зростає. Forbes Polska дізнався про модернізацію компанії і її плани на майбутнє

Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного! 

Пекарська компанія Nowel – це сімейний бізнес родини Заєзерських. На її чолі стоїть гендиректорка й онука засновника, Елжбета, а її діти, Кароліна і Міхал, входять до управлінської команди компанії. Саме Елжбета у 1990-х взялася за модернізацію компанії, яка стартувала як маленька пекарня ще у 1925 році.

Революція у родинному бізнесі почалася із переходу від випікання свіжого хліба до виробництва заморожених хлібобулочних заготовок. Саме завдяки цьому рішенню гарячі булочки та хліб від Nowel тепер продаються в Польщі в таких мережах, як Lidl, Biedronka, Carrefour та Żabka, а також приблизно на 30 інших ринках – від Південної Кореї до Канади. 

Крім того, компанія нещодавно почала розширення свого заводу, що знаходиться на околицях Варшави. Його вартість сягне приблизно 1 млрд злотих, і це дасть змогу продовжити міжнародну експансію Nowel, яка у 2022-му мала $253,16 млн доходу (на 57,7% більше, ніж у попередньому році) та $8,73 млн чистого прибутку (зростання на 88,8%).

Ера гендиректорки-хімікині

Пекарня Nowel розвивалася в 1990-х Елжбетою Заєзерською на базі сімейного бізнесу. Її дід, Антоній Новаковський, з 1925 року керував невеликою артизанською пекарнею в Новому Дворі-Мазовецькому.

«З цією пекарнею ми пройшли довгий шлях, через Другу світову війну та всі подальші економічні трансформації. Вона працювала навіть під час Другої світової у місцевому гетто», – розповідає Міхал Заєзерський.

Елжбета стала гендиректоркою Nowel після смерті батька, Станіслава Новаковського, який керував компанією у 1980-х. У 1997 році компанія перенесла своє виробництво на завод у селищі на кордоні із Варшавським воєводством.

«Невдовзі після цього в Польщу заходить мережа Auchan, а далі і Tesco. Мама швидко налагодила ділові відносини із цими ритейлерами, і на момент початку роботи в країні ми стали їхніми офіційними постачальниками», – розповідає Кароліна Заєзерська.

Елжбета Заєзерська, хімікиня за освітою, на запитання, звідки вона взяла ідеї для розвитку такого бізнесу, говорить про інтуїцію. «Я спостерігала за ринком, аналізувала іноземні тенденції, вчилася і розвивалася разом з польською економікою. Я черпала натхнення з більших організацій, міжнародних торговельних мереж, з якими у мене були партнерські відносини від самого початку, тобто в 1990-х роках», – пояснює вона.

Чани для тіста на заводі компанії Nowel /З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Чани для тіста на заводі компанії Nowel Фото З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Апогей запроваджених нею змін припав на 2000-ні роки.

Саме тоді її пекарня почала відходити від продажу свіжого хліба і поступово замінювала його замороженим. Сьогодні 70–80% замороженого хліба та булочок випікають на заводі компанії, а потім заморожують. Магазини самі розморожують і допікають хлібобулочні вироби.

«Це дозволяє уникнути обмежень на доставку хліба через географічне розташування замовника, а також усуває проблему повернення нереалізованого хліба, яке приносило збитки обом сторонам. Однак для такої моделі потрібне дещо, чого не вимагає свіжоспечений хліб – відповідне обладнання у клієнта», – каже Кароліна Заєзерська.

Хлібопекарська індустрія, розділена між кількома великими гравцями, розв’язала цю проблему, пропонуючи ритейлерам фінансову підтримку в купівлі печей для розморожування хліба. У 2012 році Nowel почала планувати будівництво нового заводу, щороку вкладаючи прибуток у розвиток компанії.

«Коли ми розпочали співпрацю з Lidl, будівництво нового заводу стало необхідністю. Однак для нас це було вкрай обтяжливо, адже оборот компанії становив кілька десятків мільйонів злотих на рік, а для нового заводу нам потрібно було понад $17 млн», – розповідає Міхал Заєзерський.

Розширення, модернізація і нова кров

На цьому етапі до Елжбети та її чоловіка, Єжи Заєзерського, який є акціонером компанії, приєдналися їхні діти. Саме Міхал Заєзерський, син подружжя, переконав сімʼю звернутися по допомогу до інвестиційного фонду.

«Ми повірили в бачення динамічного зростання через реалізацію амбітного інвестиційного плану. Це було дуже вдалим рішенням, оскільки Nowel досягла значно кращих результатів, ніж прогнозувалося на той час», – каже Павел Яцел, співменеджер фонду Noble Fund Mezzanine компанії управління активами CVI. Фонд вклав гроші у цю пекарську компанію, і після чергового розширення розраховує на солідний прибуток від цієї інвестиції.

Тоді вони не лише збудували новий завод, обладнавши його сучасними виробничими лініями, а й активно зайнялися дослідженнями, розробками і диджиталізацією.

«Кароліна та Міхал впровадили інноваційні рішення не лише у сфері самого процесу виробництва хліба, а й в управління компанією: системи звітності даних, електронний документообіг, презентації продажів», – каже Елжбета Заєзерська.

Хліб компанії Nowel /Скріншот сайту piekarnianowakowski.pl

Частина асортименту продуктів компанії Nowel Фото Скріншот сайту piekarnianowakowski.pl

Сьогодні система виробництва налаштована так, що керівники можуть безперервно контролювати усі процеси. «Більшість звітів, які я отримую на телефон, оновлюються кожні три години. У будь-який момент я бачу, скільки товарів виробила кожна лінія, які у нас відходи, які прогнози продажів і виробництва», – розповідає Заєзерський.

За словами Яцела, рішення в Nowel приймаються «на основі аналізу, моделювання та розрахунків, а це означає, що ризик вжитих дій зводиться до мінімуму».

Хлібобулочний ринок Польщі

За даними Noble Fund, вартість ринку заморожених хлібобулочних виробів у Польщі сьогодні становить близько $759–886 млн. За даними Центрального статистичного управління, у 2022 році весь ринок хліба в Польщі коштував приблизно $3,56 млрд.

Заморожені булочки та хліб виробляють кілька компаній у Польщі. Найвідомішими є Piekarnia Oskroba Даріуша Оскроби та Inter Europol Войцеха Смєховського.

У 2022 році виторг Oskroba становив $218,73 млн, а чистий прибуток – близько $17 млн. Inter Europol того року показала близько $247,34 млн доходу і $3,54 млн чистого прибутку. На цьому ринку також працюють бельгійська La Lorraine і Хлібопекарський і кондитерський кооператив.

«Частка замороженого хліба на всьому ринку в Польщі все ще значно нижча, ніж у Німеччині чи Франції. Крім того, ще не всі торговельні мережі в Польщі повністю перейшли на випічку замороженого хліба, але цей шлях здається неминучим. Висока автоматизація та ефективність також збільшать конкурентну перевагу замороженого хліба», – вважає Яцел.

У 2022 році Nowel виробила 1,2 млрд одиниць хліба, а 30% її доходів надходить з-за кордону. Хлібобулочні вироби компанії їдять іспанці, американці, канадці та чилійці. «Однак є ще ціла частина світу, в яку ми поки що нічого не доставляємо, наприклад, ОАЕ, більшість Південної Америки та Азії», – зауважує Кароліна Заєзерська.

Є тенденції, які сприяють розвитку і в Польщі. «Люди бачать, що якість наших виробів висока, а ціна вигідна. У мережах кайзерки коштують 30–40 грошей (близько 1 цента), а в місцевій пекарні ціна них може досягати 80 грошей. З огляду на інфляцію, що триває, це суттєва різниця», – наголошує Кароліна.

Булочка кайзерка виробництва Nowel /З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Один із найпопулярніших різновидів булочок у Польщі – кайзерка. Фото з виробництва компанії Nowel Фото З офіційного сайту компанії Piekarnia Nowel

Новим проєктом компанії є мережа пекарень і бістро Żywioły, що розвивається у Варшаві. Вже працює два таких заклади, третій – у процесі відкриття, а наступного року компанія планує запустити ще 10.

Завдяки розширенню заводу його площа збільшиться з 18 000 кв. м до 60 000 кв. м. «Вже на початку року ми зможемо запустити там кілька виробничих ліній. Зрештою ми подвоїмо наш нинішній виробничий потенціал», – розповідає Міхал Заєзерський.

Це розширення фінансується вже з власних коштів. Молодше покоління Заєзерських продовжує політику матері та реінвестує весь прибуток компанії, а співпраця – це основа їхньої роботи.

«Нам це дається легко, тому що у нас спільні цінності. У приватному житті ми не витрачаємо гроші на дрібʼязкові примхи, ми не марнуємо гроші. Ми хочемо постійно інвестувати в бізнес і розвивати компанію. У нас приземлений і скромний підхід до ведення сімейного бізнесу. І це приносить свої плоди», – підсумовує Кароліна Заєзерська.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд