Категорія
Компанії
Дата

Шлейф націоналізації на 10 млрд грн. Державний ПриватБанк володіє 245 заправками, але заробляє на них Ігор Коломойський. У чому суть справи

Ігор Коломойський /УНІАН

Державний ПриватБанк роками не може отримати контроль над своїми 245 автозаправками, якими продовжують користуватись компанії групи «Приват». Фото УНІАН

Державний ПриватБанк роками не може отримати контроль над своїми 245 автозаправками. Цими заправками на умовах лізингу володіють компанії з групи «Приват» Ігоря Коломойського. Проте вони за це не сплачують і вже накопичили понад 10 млрд грн боргів, за даними держбанку. Звідки у ПриватБанку заправки та скільки на них заробляє Коломойський.

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 до 28.04 Оформлюйте зараз за цим посиланням

ПриватБанк з 2020-го не може розірвати з компаніями з групи «Приват» Ігоря Коломойського договори про лізинг 245 АЗС. Ці заправки, отримані банком у заставу на вимогу НБУ напередодні націоналізації, були одразу передані у лізинг групі «Приват» в 2016 році на 10 років, розповідала Forbes у 2021-му Галина Пахачук, яка тоді обіймала посаду заступника голови правління ПриватБанку.

Перші чотири місяці після націоналізації ПриватБанк отримував платежі за лізинговими договорами. Потім позичальники перестали платити, казала Пахачук.

На липень 2023-го борг групи «Приват» перевалив за 10 млрд грн, за даними ПриватБанку, які є в розпорядженні Forbes. Натомість компанії з групи Коломойського могли за цей час заробити мінімум 1,87 млрд грн прибутку з цих заправок, за оцінкою директора консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна. Його розрахунки будуються на тому, що одна заправка «Привату» продає 1900 л на добу з націнкою 2 грн/л.

Для неформальної групи АЗС «Приват» 245 заправок – це чверть мережі. Група об’єднує 950 заправок під різними брендами, найбільші з них – «Авіас» та ANP. Для прикладу, один із лідерів ринку WOG має 380 АЗС, ОККО – 430 заправок.

Forbes звернувся за коментарем до «Авіас», але не отримав відповідь. Редакція готова опублікувати позицію групи «Приват» у цій справі одразу після її надання.  

ПриватБанк намагається розірвати лізингові угоди з 2020-го. Тоді банку вдалось повернути у власність 65 АЗС. Одразу після перших успіхів банк переслідують невдачі – юристи «Привату» знайшли спосіб, як зберігати статус-кво. «Група компаній з орбіти колишніх власників банку вже третій рік поспіль руками окремих суддів блокує ПриватБанку можливість проводити заходи позасудового та судового врегулювання проблемної заборгованості», – каже Олеся Жулинська, директорка з комунікацій ПриватБанку.

Націоналізація ПриватБанка

18 грудня 2016 року Уряд та Рада нацбезпеки та оборони України підтримали націоналізацію ПриватБанку. Таке рішення ухвалили через дефіцит коштів та ризик банкрутства. 

У 2016-му НБУ за рекомендацією МВФ найняв міжнародних консультантів Kroll та AlixPartners. AlixPartners готував сценарій націоналізації і допомагав розробляти стратегії повернення активів, Kroll розслідував махінації з активами.

Власники «Привату» зобовʼязалися виконати програму оздоровлення, підписавши 2016 року гарантійний лист. Треба було внести грошима 3–4 млрд грн та переоформити кредити з фірм-бульбашок на реальні компанії із внесенням реальних застав замість «повітря» – майнових прав на майбутні поставки товарів. «Приват» не виконав навіть першого етапу програми. Але Нацбанк дав його власникам другий шанс.

На другому етапі банк мав конвертувати кредити на 74 млрд грн, замінивши фірми-бульбашки робочим бізнесом і активами у Великій Британії, США чи Україні, щоб потім гасити ці борги протягом пʼяти – семи років. Перевірка НБУ в середині жовтня показала, що 36 нових позичальників – такі ж пустишки.

ПриватБанк Ігоря Коломойського і Геннадія Боголюбова довелося націоналізувати.

Перспективи судової війни між «Приватом» та ПриватБанком за заправки

За останні три роки компанії з групи «Приват» ініціювали 15 позовів з метою отримати судове забезпечення, яке забороняє ПриватБанку розривати лізингові договори та вилучати свої заправки до кінця завершення судової справи.

У 2021 році Верховний суд став на бік ПриватБанку, визнавши такі обмеження незаконними. Проте це не допомогло. Лізингоодержувачі не оперують заправками, а передають їх в суборенду іншим компаніям. Суборендарів багато, і вони майже щороку змінюються, що дозволяє щоразу ініціювати нові позови і блокувати право ПриватБанку на ці АЗС, каже співрозмовник в банку, який попросив не називати його імʼя і посаду, бо він не уповноважений надавати коментарі.

«Чим більше компаній користуються майном, тим складніше повернути його власнику», – каже юрист адвокатського обʼєднання «Юскутум» Сурен Авакян. Подібні справи можуть роками розглядатись в судах, додає він.

Затоплена АЗС «Авіас» у Новій Каховці. /Getty Images

Затоплена АЗС «Авіас» у Новій Каховці. Фото Getty Images

Черговий виток судових суперечок ПриватБанку і групи «Приват» розпочався у червні 2023-го. Одразу 34 компанії з групи «Приват» подали позови в господарський суд Запоріжжя. Під приводом банкрутства одного з суборендарів позивачі хочуть вчергове добитися судового забезпечення, тобто заборони на вилучення заправок ПриватБанком.

Які шанси ПриватБанку отримати контроль над своїми заправками?

Надія ПриватБанку — донести до суддів, що обмеження, які накладають суди, не є законними, каже Forbes співрозмовник у банку. «Сподіваємось, що на якомусь етапі судді просто не ризикнуть ухвалювати сумнівні рішення проти держави», – додає він.

Стягнути борг за лізинговими договорами – ще складніша задача, каже Авакян. «Сума завелика, юристи й надалі шукатимуть способи ухилитися від виплат», — каже він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні