Геннадій Буткевич. /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Компанії
Дата

Співвласник АТБ Геннадій Буткевич побудував щебеневий завод. На що він розраховує під час війни

Геннадій Буткевич. Фото Колаж Анна Наконечна

Незважаючи на війну та відсутність активного будівництва доріг, в Україні з’явився новий завод із виробництва щебеню. Навіщо BGV Group Management вклала в нього $22 млн?

Forbes запустив YouTube-проєкт «Країна героїв». Дивіться новий епізод про ХЕРСОН після окупації

Інвестгрупа співвласника АТБ Геннадія Буткевича BGV Group Management відкрила новий щебеневий завод у Житомирській області. Орієнтовні інвестиції – $22 млн. Кошти витратили на придбання і підготовку кар’єра, будівництво заводу та нової залізничної гілки з автоматизованою системою навантаження у вагони, повідомив Forbes член ради директорів BGV Group Management Сергій Войцеховський.

Компанія «Гранітний кар’єр» розміщена у селі Жеревці Житомирської області. За даними YouControl, власники – Валентина Буткевич (дружина Геннадія Буткевича), Олександр Настенко та Віталій Якименко (батько голови підкомітету з питань охорони і раціонального використання надр парламентського комітету з питань екологічної політики та природокористування Павла Якименка).

Подружжя Буткевичів станом на 2021 рік контролювало 15 спецдозволів на користування надрами, розповів Forbes Володимир Бойко, засновник видання NADRA.info, яке спеціалізується на темі видобутку з українських надр. У жовтні 2021 року компанія «Трайдент Геоінвест Україна» Геннадія Буткевича планувала взяти участь у приватизаційному конкурсі на «Об’єднану гірничо-хімічну компанію». Проте він не відбувся, оскільки фірма Буткевича виявилася єдиною учасницею аукціону, повідомляли «Наші гроші».

Навіщо новий щебеневий завод

Після 24 лютого в Україні зупинилося «Велике будівництво» доріг і мостів. Завмерло і будівництво житла. Це основні споживачі щебеню. «Обсяги будівництва впали у 100 разів», – метафорично казав Forbes засновник KAN Development Ігор Ніконов.

Під час «Великого будівництва» щебеневі заводи були завантажені в середньому на 70%, каже власник дорожньої компанії «Автострада» (у групу входить Бехівський гранітний кар’єр у Житомирській області) Максим Шкіль. Зараз – приблизно на 10%.

Співвласник АТБ Геннадій Буткевич побудував щебеневий завод. На що він розраховує під час війни /Фото 1

Головні гравці ринку щебеню – «Юнігран» Ігоря Наумця, група «Технобуд» Олександра Скрипника, група COMSPEC Юрія Біжана, а також група Сергія Корявченкова, до якої входить Рижівський гранітний кар’єр у Полтавській області. У 2021 році в Україні було вироблено понад 73 млн т щебеню, свідчать дані Державної служби статистики. У 2022 році щебеневі заводи вироблять приблизно 10 млн т щебеню, прогнозує президент Всеукраїнської спілки виробників будматеріалів Костянтин Салій.

Навіщо Геннадій Буткевич побудував завод, якщо немає попиту? Він почав цей проєкт до повномасштабного наступу російських військ. Лише на виробництво обладнання необхідно від восьми місяців до півтора року, каже власник щебеневої компанії «Юнігран» Ігор Наумець. На доставку та монтаж треба ще приблизно рік, додає він. «Тобто на все будівництво потрібно було щонайменше три роки. Гадаю, Геннадій Буткевич почав планувати збудувати завод років пʼять тому», – продовжує Наумець.

«У нас був вибір: або заморозити будівництво, або добудовувати і відкривати», – підтверджує Сергій Войцеховський.

У BGV Group Management передбачають будівельний бум після війни. «Під час «Великого будівництва» ефективні підприємства з виробництва щебеню були завантажені на 100%», – каже Сергій Войцеховський. У компанії розраховують постачати щебінь великим дорожнім компаніям та забудовникам.

До війни BGV Group Management планувала окупити інвестиції за пʼять – сім років. Нині сподівається, що після війни строк зменшиться.

Термінового відновлення на деокупованих територіях потребують 29 108 приватних будинків та 6674 багатоповерхових будинки, вказується у плані Fast Recovery, розробленому Офісом президента. Через війну на кінець вересня в Україні зруйновано 322 мости та 25 000 км автомобільних доріг, казав раніше Forbes перший заступник голови «Укравтодору» Андрій Івко.

«Відновлення всієї зруйнованої інфраструктури потребуватиме мінімум чотири роки та 970 млрд грн», – додав він. Нещодавно парламент повернув акцизи на паливо – головний наповнювач Державного дорожнього фонду.

FB-сторінка Кирила Тимошенко

FB-сторінка Кирила Тимошенко

Проблема в логістиці

Новий щебеневий завод працюватиме на столичному ринку, де вже конкурують кілька потужних гравців, каже Максим Шкіль. Коростенський щебзавод, підприємство «Юніграна», Малинський кар’єр чи Бехівський гранітний кар’єр мають перевагу – вони ближче до Києва, говорить Шкіль. Завдяки цьому їхня продукція дешевша, вважає він.

Наразі відпускна ціна на новому заводі на найбільш популярний вид щебеню становить 240 грн/т. Він розміщений приблизно на 40 км далі від Києва, ніж завод Максима Шкіля. Покупцеві вони обійдуться у додаткові 150 грн/т, якщо буде використовуватися автотранспорт, і 40–50 грн/т, якщо продукція доправлятиметься залізницею, розповідає Максим Шкіль.

У BGV Group Management розуміють цей конкурентний недолік. Тому ми побудували залізничний вузол, каже Сергій Войцеховський. «Ми будемо робити ставку на залізничну доставку», – пояснює він.

Надалі Геннадій Буткевич планує використовувати власний щебінь для виробництва продукції з доданою вартістю. Якщо у щебеню маржа заробітку становить декілька відсотків, то в бетонних та модульних конструкціях, тротуарній плитці це десятки відсотків, каже Войцеховський. «Зараз ми ведемо переговори щодо налагодження схожого виробництва з німецькими та американськими партнерами», – додає він.

Матеріали по темі
Новий випуск Forbes Ukraine

Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні