Війна зруйнувала майже вдвічі більше доріг, ніж поремонтували за два роки. Що відбувається з найбільшим проєктом Зеленського «Велике будівництво» /Getty Images
Категорія
Картина дня
Дата

Війна зруйнувала майже вдвічі більше доріг, ніж поремонтували за два роки. Що відбувається з найбільшим проєктом Зеленського «Велике будівництво»

4 хв читання

Getty Images

Україна заморозила більшість інфраструктурних проєктів довоєнних часів, зокрема програму «Велике будівництво» Володимира Зеленського. У що вона трансформується?

З

початку війни завантаженість одного із фаворитів Укравтодора довоєних часів – дорожної фірми «Автострада» – скоротилась у декілька разів. «За квітень виконали стількі ж, скількі раніше робили за пів дня», – каже власник компанії Максим Шкіль, 38. Зараз «Автострада» відбудовує підірвані мости, дороги та прибирає розбиту техніку в Житомирській, Чернігівській і Сумській областях.

Втратив більшість замовлень Укравтодору і основний конкурент «Автостради» – одеська компанія «Автомагістраль-Південь». «Ми завантажені роботою приблизно на 1–2% від довоєнного рівня», – каже її гендиректор Микола Тимофеєв, 38. Сьогодні держава виділяє компанії на це, за його словами, кількадесят мільйонів гривень на місяць. Переважно за проєктами утримання доріг у північній частині України. Також компанія залучена до відновлення кількох ділянок у Харківській області, які постраждали через проїзд військової техніки та обстріли.

«Автострада» й «Автомагістраль‑Південь» – головні вигодонабувачі президентського проєкту «Велике будівництво». 2021 року на двох вони отримали майже третину від 115,4 млрд грн, які Укравтодор виплатив підрядникам за виконані дорожні роботи.

За період дії цієї програми (2020–2021 рр.) уряд направив на ремонт і будівництво доріг 195,3 млрд грн. Плани були ще грандіознішими. В 2021 році Укравтодор провів тендерів на суму близько 326 млрд грн, роботи за якими мали відбуватися найближчими роками. Зараз вони заморожені.

Війна зруйнувала майже вдвічі більше доріг, ніж поремонтували за два роки. Що відбувається з найбільшим проєктом Зеленського «Велике будівництво» /Фото 1

У 2022 році держава планувала витратити на дороги приблизно 124,4 млрд грн. З початком війни уряд призупинив «Велике будівництво», а підрядники намагаються компенсувати недоотримані прибутки. В березні Верховна Рада прибрала акциз на нафтопродукти, з якого наповнювали «Дорожній фонд» і фінансувалась більша частина дорожніх робіт. «Коли в країні війна, не до доріг», – каже Тимофєєв. У пріоритеті – пошук грошей на підтримку життєдіяльністі країни і потреби армії. За даними Центру аналізу публічних фінансів та публічного управління Київської школи економіки, Україні щомісячно не вистачає $5 млрд для покриття видатків.

Які можливості відкриває воєнна економіка для підрядників «Великого будівництва»?

Ямковий ремонт скоротили

Тимчасово зупинили будівництво та реконструкцію капітального та поточного середнього ремонту в звʼязку з військовим станом, каже перший заступник голови Укравтодору Андрій Івко. За підрахунками CoST Ukraine, за березень – квітень 2022 року Укравтодор та його місцеві структури оголосили тендери на ремонт доріг на 405,2 млн грн. Це майже в 172 разів менше, ніж за аналогічний період 2021 року.

Як і всюди по Україні, в основному ремонтуємо дрібні ямки, щоб підтримувати дороги в належному стані для безпечного проїзду, каже начальник Служби автомобільних доріг у Львівській області Олег Береза. За січень – квітень 2022 року у Львівській області профінансували робіт на 161 млн грн – переважно за довоєнними контрактами. Це на 38,3% меньше, ніж за аналогічний період 2021 року (261 млн грн). «Немає минулих обсягів ремонту і будівництва доріг, як це було до війни», – підтверджує його колега, начальник Служби автомобільних доріг в Одеській області Дмитро Рибалка.

Забезпечення проїзду, зведення переправ, очищення автошляхів державного значення, котрі найбільше постраждали від російських військових дій, – ось три ключових завдання, які зараз стоять перед Укравтодором.

Війна зруйнувала майже вдвічі більше доріг, ніж поремонтували за два роки. Що відбувається з найбільшим проєктом Зеленського «Велике будівництво» /Фото 2

З міркувань безпеки дорожне агентство не конкретизує плани відновлювальних робіт. Проте дорожники вже влаштовують ключові тимчасові переправи на «дорогах життя» у Київській, Чернігівській, Житомирській та Сумській областях, а також працюють у Миколаївській та Харківській, каже Андрій Івко.

Вже відновлено рух на 30 тимчасових переправах. А також прибрано понад 700 км доріг і вулиць Київщини, Чернігівщини, Сумщини, Миколаївщини та Харківщини. Зокрема 253 км вулиць найбільш постраждалих населених пунктів Київщини: Бучі, Ірпеня, Гостомеля, Бородянки, Ворзеля, Горенки, Макарова та с. Озера. Ще понад 100 км доріг очистили на підконтрольних Україні районах Харківщини.

Найвідоміші тимчасові переправи, які вже функціонують

(натисніть "читати більше")

1. Міст через річку Ірпінь на дорозі Р-30. Менш ніж за тиждень збудували і відновили сполучення Ірпеня, Бучі та Ворзеля зі столицею.

2. Переправа поблизу села Стоянка на трасі М-06 Київ – Чоп.

3. Дві тимчасові переправи на маршруті Київ – Чернігів у Чернігівській області (на дорозі Р-69).

4. Тимчасова переправа на дорозі Н-27 Чернігів – Мена – Сосниця – Гремʼяч (на ділянці між Черніговом і Меною).

5. Дві – на дорозі Р-83 (з’єднують між собою Городню, Сновськ і Корюківку та забезпечують виїзд на автомобільну дорогу Н-27).

6. Влаштовано переправу і відновлено зв’язок між Тростянцем та Охтиркою завдяки тимчасовій штучній споруді у Климентовому на дорозі Н-12 Суми – Полтава.

Без тендерів

Яким чином фінансуються ці роботи? Всі закупівлі, в тому числі для ремонту доріг на суму понад 50 000 грн, проводяться без тендерів, розповідає консультантка Проєкту реформи оборонних закупівель Неллі Стельмах. Єдина умова – замовник має не пізніше 20 днів після закінчення воєнного стану оприлюднити договори разом з усіма додатками.

Такий механізм має пришвидшити ремонти та залучити підрядників, які не втратили постачальників. «В умовах воєного стану це велика проблема», – говорить Стельмах. За її даними, приблизно 50% дорожного бізнесу припинили роботу.

Інший бік медалі – корупційні ризики. Під час війни дуже важливо швидко відновлювати інфраструктуру, щоб не переривати транспортні ланцюжки. «Можливі приклади корупції можна буде дослідити після війни, після того як замовники оприлюднять інформацію про укладені договори», – каже Стельмах.

Чи планується перезавантаження «Великого будівництва»? «Плануємо продовжити одразу після нашої перемоги», – каже Івко з Укравтодору. За його словами, відбудови потребують 23 500 км доріг, понад 300 штучних споруд, які розбила російська армія. 

Восени 2021 року Івко розповідав Forbes, що за два роки «Велике будівництво» оновило та побудувало понад 14 000 км доріг. «До 2025 року плануємо оновити всю головну мережу українських доріг – 24 000 км», – говорив він.

На відновлення зруйнованих війною доріг і споруд, за оцінками Укравтодору, потрібно мінімум 900 млрд грн, та три-чотири роки за наявності фінансування. Івко розраховує на два джерела фінансування: арештовані активи РФ и фінансування в межах так званого плану Маршалла для України, обговорення якого триває на рівні Єврокомісії, керівництва Великої Британії, США та Канади.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд