Іванна Слободянюк, засновниця кінопродакшн‐студії Felix.production /Антон Забєльський для Forbes Ukraine
Категорія
Свій бізнес
Дата

Відчайдухи. Forbes зібрав історії підприємців, які запустили бізнес у розпал великої війни. Чим вони керувалися

Іванна Слободянюк, засновниця кінопродакшн‐студії Felix.production Фото Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Мережа шаурми, колекційні солдатики, електронне видавництво та ще пʼять компаній малого бізнесу, які запустили у перші місяці повномасштабної війни

1. Показати світові правду

Іванна Слободянюк, 29 

Засновниця кінопродакшн‐студії Felix.production

  • Дата заснування: серпень 2022 року 
  • Інвестиції: 370 000 грн
  • Продукт: документальне кіно
  • Кількість співробітників: п’ять
  • Виторг за 2022 рік: 0 грн

Мотивація

Журналістка і телеведуча Іванна Слободянюк створила компанію на честь свого друга – оператора дронів Фелікса Куртаніча, який загинув у квітні 2022 року. «Він мріяв знімати кіно», – каже Слободянюк.

Команда Felix.production: Паша Василенко, Ксенія Вапельник, Руслан Гришко, Іванна Слободянюк, Юрій Звонарь, Артем Шемет /з особистого архіву

Команда Felix.production: Паша Василенко, Ксенія Вапельник, Руслан Гришко, Іванна Слободянюк, Юрій Звонарь, Артем Шемет Фото з особистого архіву

Конкурентна перевага

Слободянюк збирається знімати документальне кіно, яке через історії людей розповідатиме про війну. Премʼєрний показ дебютної картини «Фелікс» відбувся 27 квітня 2023 року – це фільм про загиблого Фелікса Куртаніча, який у цивільному житті був оператором дронів. Його найвідоміша акція – запуск над Майданом БПЛА з оголошенням «Продам гараж на Соломі» із номером російського посольства.

Амбіція на п’ять років

Розвивати культуру українського кіно, а Felix.production – зробити впізнаваним брендом у світі.

2. Одягнути воїнів

Юрій Нестуля, 35, та Олексій Носков, 36, співзасновники DEF.ua /Павло Даниленко для DEF.ua

Юрій Нестуля, 35, та Олексій Носков, 36, співзасновники DEF.ua Фото Павло Даниленко для DEF.ua

Юрій Нестуля, 35, та Олексій Носков, 36 

Співзасновники DEF.ua

  • Дата заснування: квітень 2022 року
  • Інвестиції: 2,24 млн грн
  • Продукт: тактичне спорядження та екіпірування
  • Кількість співробітників: 14–25 
  • Виторг за 2022 рік: 4 млн грн

Мотивація 

Зіткнувшись на початку війни із дефіцитом тактичного спорядження для військових, волонтери Юрій Нестуля та Олексій Носков узялися виробляти його самостійно. В обох уже був досвід організації швейного виробництва. Компаньйони орендували цех у рідній Полтаві, де почали виробляти плитоноски, тактичні рюкзаки, ремінні системи, а згодом й інше екіпірування для військових.

Після перемоги засновники DEF.ua збираються спробувати сили на міжнародних ринках /надано DEF.ua

Після перемоги засновники DEF.ua збираються спробувати сили на міжнародних ринках Фото надано DEF.ua

Конкурентна перевага 

Глибока експертиза специфіки продуктів – у розробці продуктів беруть участь військові, які воюють на передовій.

Амбіція на п’ять років

Компанія планує виходити на ринки товарів для рибальства та мисливства, а також постачати товари страйкбольним клубам. Після перемоги засновники DEF.ua збираються спробувати сили на міжнародних ринках.

3. Універсальний солдатик

Михайло Золотарь, 34, засновник Sky Hobby /Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Михайло Золотарь, 34, засновник Sky Hobby Фото Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Михайло Золотарь, 34 

Засновник Sky Hobby

  • Дата заснування: березень 2022 року
  • Інвестиції: 1 млн грн
  • Продукт: колекційні солдатики – українські військові та політичні діячі
  • Кількість співробітників: 20 
  • Виторг за 2022 рік: 1,3 млн грн

Мотивація 

Підприємець Михайло Золотарь три десятиліття колекціонує солдатиків. Зрозумівши, що в колекції бракує фігурок українських військових, вирішив зробити їх сам.

Перша фігурка головнокомандувача Збройних сил України Валерія Залужного /Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Перша фігурка головнокомандувача Збройних сил України Валерія Залужного Фото Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Конкурентна перевага 

Sky Hobby випускає фігурки українських військових та політичних діячів, для яких прототипами стають реальні люди або знакові образи.

Серед героїв – снайперка Євгенія Емеральд, Привид Києва, волонтерка Алла Мартинюк, а також Володимир Зеленський. Золотар каже, що досягнуто домовленості з головнокомандувачем ЗСУ Валерієм Залужним про випуск його фігурки.

Амбіція на пʼять років 

Фігурки Sky Hobby продаються в усьому світі, так само як і продукція Marvel та DC.

4. Шаурмени

Євген Таллер, 29, і Спартак Велішаєв, 30, співзасновники мереж «Міністерство шаурми» та «Міністерство чебуреків» /Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Євген Таллер, 29, і Спартак Велішаєв, 30, співзасновники мереж «Міністерство шаурми» та «Міністерство чебуреків» Фото Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Євген Таллер, 29, і Спартак Велішаєв, 30  

Співзасновники мереж «Міністерство шаурми» та «Міністерство чебуреків»

  • Дата заснування: серпень 2022 року 
  • Інвестиції: $510 000
  • Продукт: стрітфуд
  • Кількість співробітників: 45 
  • Виторг за 2022 рік: 33,3 млн грн

Мотивація 

Засновник агенції WhyNot? Enot Євген Таллер (на фото праворуч) має освіту менеджера ресторанно-готельного бізнесу. Про власний заклад він мріяв з 2010 року. Обвал попиту на послуги агентства після початку повномасштабного вторгнення додав рішучості. «Люди хотітимуть їсти завжди», – каже Таллер. Процес запуску першого ресторану на Бессарабці зайняв 2,5 місяці.

Конкурентна перевага 

Популярний стрітфуд пропонують у стильно оформлених ресторанах за демократичноми цінами. При цьому Таллер заморочується на автентичності рецептів. Наприклад, відмовився від електрогрилів – шаурму випікають на вугіллі.

«Реалістична ціль – мережа «Міністерств» по всій Україні. Космос-ціль – заклади в усьому світі», – каже Таллер /надано пресслужбою

«Реалістична ціль – мережа «Міністерств» по всій Україні. Космос-ціль – заклади в усьому світі», – каже Таллер Фото надано пресслужбою

Амбіція на пʼять років 

«Реалістична ціль – мережа «Міністерств» по всій Україні. Космос-ціль – заклади в усьому світі», – каже Таллер.

Євген Таллер:

«Коли вирішили відкрити заклад, то не вагалися в тому, що це буде шаурма. Ми любимо стрітфуд, і навіть президент нашої країни каже, що «Київ – це запах квітучих лип і шаурми біля метро».

Наш продукт технологічно не найлегший, бо ми відмовилися від електрогрилів, на яких зазвичай виготовляють шаурму. Ми робимо її на вугіллі. Було дуже складно, тому що багато хороших підрядників через війну поїхали і не було великого вибору спеціалістів.

Ми розраховували, що в перше «Міністерство шаурми», яке відкрилося на Бессарабці, інвестиції становитимуть $1000 у квадратний метр. Але вийшло дорожче – десь $1300–1400. Зокрема тому, що ми не очікували такого потоку людей, тож довелося робити додаткові інвестиції.

Із другим закладом – на Подолі – було легше. Нам не потрібно вже було розпочинати з нуля: технологія була відпрацьована, тому вдалося уникнути якихось помилок. Інвестиції становили $1000 у квадрат. У новому «Міністерстві чебуреків» на Басейній – $1500 у квадратний метр.

У червні відкрився наш перший франчайзинговий заклад в Одесі – «Міністерство чебуреків». Наразі ведемо переговори з потенційними партнерами ще в трьох містах».

Відчайдухи. Forbes зібрав історії підприємців, які запустили бізнес у розпал великої війни. Чим вони керувалися /Фото 1

5. Обійти McKinsey

Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Олексій Сівірін, 29, і Володимир Бородянський, 49, партнери консалтингової компанії Saturday Team Фото Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Олексій Сівірін, 29, і Володимир Бородянський, 49

Партнери консалтингової компанії Saturday Team

  • Дата заснування: травень 2022 року
  • Інвестиції: $70 000
  • Продукт: консалтинг і аналітика на англомовних ринках та в Україні
  • Кількість співробітників: 19 
  • Виторг за 2022 рік: $200 000

Мотивація

Оговтавшись від першого шоку війни, ексконсультант McKinsey Олексій Сівірін (на фото праворуч) та колишній СЕО StarlightMedia Володимир Бородянський вирішили створити консалтингову компанію, яка б компетентно і дуже швидко надавала аналітичні послуги, по які бізнес зазвичай звертається до глобальних консалтингових компаній. «Мотивувало бажання вийти зі стану пасивності», – каже Сівірін.

Олексій Сівірін, Володимир Бородянський і команда консалтингової компанії Saturday Team /Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Олексій Сівірін, Володимир Бородянський і команда консалтингової компанії Saturday Team Фото Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Конкурентна перевага 

«Найзатребуваніша послуга – швидкий market research європейських ринків для українських клієнтів», – говорить Сівірін.

Унікальна торгова пропозиція Saturday Team – швидкість, гнучкість та менша, ніж у західних конкурентів, ціна на послуги. Компанія починає працювати над завданням протягом доби і готова до змін його умов у процесі виконання проєкту.

Амбіція на пʼять років 

Збільшити штат до 1000 співробітників і бути компанією першого вибору для виконання аналітичних завдань. Виторг – $50 млн.

6. Національний код

Анна Наконечна для Forbes Ukraine

Олександр Ткачук, 32, і Яна Ткачук, 31, засновники компанії «Вишиваночка» Фото Анна Наконечна для Forbes Ukraine

Олександр Ткачук, 32, і Яна Ткачук, 31

Засновники компанії «Вишиваночка»

  • Дата заснування: травень 2022 року
  • Інвестиції: 1,9 млн грн
  • Продукт: вишиванки за індивідуальними онлайн-замовленнями
  • Кількість співробітників: дев’ять
  • Виторг за 2022 рік: 1,05 млн грн

Мотивація 

Від початку повномасштабної війни Яна і Саша втратили роботу. «Хотілося робити щось корисне для суспільства та обов’язково виробництво, щоб мати можливість експортувати та заробляти гроші для країни», – розповідає Олександр Ткачук. У виготовленні вишиванок він бачить символічний зміст: український народний одяг заперечує російський наратив, що українців як нації не існує.

Є плани на експорт вишиванок за індивідуальними замовленнями. Для цього підприємці збираються залучати до співпраці українські діаспори з різних країн /Анна Наконечна для Forbes Ukraine

Є плани на експорт вишиванок за індивідуальними замовленнями. Для цього підприємці збираються залучати до співпраці українські діаспори з різних країн Фото Анна Наконечна для Forbes Ukraine

Конкурентна перевага 

Швидкість виконання замовлень. Якщо інші майстерні виготовляють вишиванку за кілька тижнів, «Вишиваночка» – за п’ять днів. Більшість моделей може пошити на замовлення за добу.

Амбіція на пʼять років 

Олександр та Яна націлені на швидке зростання. Одна з їхніх ідей – розвивати за франшизою мережу вишивальних майстерень по всій країні. А також відкрити мережу офлайн-магазинів. Є плани на експорт вишиванок за індивідуальними замовленнями. Для цього підприємці планують залучати до співпраці українські діаспори з різних країн.

7. Час читати 

Олена Новицька, 32, засновниця і головна редакторка першого українського видавництва електронних видань Olean /Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Олена Новицька, 32, засновниця і головна редакторка першого українського видавництва електронних видань Olean Фото Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Олена Новіцька, 32

Засновниця і головна редакторка першого українського видавництва електронних видань Olean

  • Дата заснування: серпень 2022 року 
  • Інвестиції: 500 000 грн
  • Продукт: електронні книжки жанру нон-фікшн
  • Кількість співробітників: чотири 

Мотивація 

У березні Олена Новіцька, тікаючи з Києва від війни, потрапила в Іспанію. Перебуваючи за кордоном, вона помітила незадоволений попит на книжки українською і поставила перед собою мету – зробити вітчизняну книгу доступною будь-де. Одночасно підприємниця побачила багато хорошої нон-фікшн літератури, авторів якої не перекладають українською мовою. Наприклад, з Польщі.

В Olean вийшов розбір комунікаційних прийомів публічних виступів Володимира Зеленського польського автора Марека Стончека «Могутність невловимих слів» /з особистого архiву

В Olean вийшов розбір комунікаційних прийомів публічних виступів Володимира Зеленського польського автора Марека Стончека «Могутність невловимих слів» Фото з особистого архiву

Конкурентна перевага 

Olean спеціалізується на виданні бізнес-літератури, політично-соціальних та історичних книг в електронному форматі. Перевага віддається нон-фікшн літературі з країн, які не представлені на книжковому ринку України.

Наприклад, в Olean вийшов розбір комунікаційних прийомів публічних виступів Володимира Зеленського польського автора Марека Стончека «Могутність невловимих слів».

Амбіція на пʼять років 

Видавати дві сотні книжок на рік, експортуючи твори якісних українських авторів на закордонні ринки. «Я дуже хочу, щоб українських авторів перекладали французькою, іспанською, польською мовами», – каже Новіцька.

8. Спростити бізнесу все

Дмитро Суслов, 45, Володимир Пімахов, 45, і Спартак Поліщук, 28, співзасновники Uspacy /Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Дмитро Суслов, 45, Володимир Пімахов, 45, і Спартак Поліщук, 28, співзасновники Uspacy Фото Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Дмитро Суслов, 45, Кирило Мельничук, 35, Володимир Пімахов, 45, і Спартак Поліщук, 28

Співзасновники Uspacy

  • Дата заснування: травень 2022 року
  • Інвестиції: $300 000
  • Продукт: онлайновий робочий простір для комунікації команди та бізнес-процесів
  • Кількість співробітників: 33 

Мотивація 

СЕО компанії, що представляла на українському ринку російський сервіс організації бізнесу «Бітрікс24» Дмитро Суслов (на фото ліворуч, в центрі Володимир Пімахов) відмовився від співпраці з росіянами на початку повномасштабного вторгнення. «Треба було діяти», – каже він. Суслов вирішив робити те, на чому знається – створити універсальний онлайн-продукт для організації роботи компанії.

Кирило Мельничук, співзасновник Uspacy /з особистого архіву

Кирило Мельничук, співзасновник Uspacy Фото з особистого архіву

Конкурентна перевага 

Uspacy об’єднує три функції: робочий простір для спілкування, постановки завдань та роботи з клієнтами. Одна з функцій – можливість приймати замовлення, що надходять через соціальні мережі.

Uspacy пропонує безкоштовний доступ для команд до п’яти осіб та преміум за ціною €10–20 на місяць за кожного користувача. Для компаній з України – знижка 20%.

Амбіція на пʼять років 

Третина українського бізнесу користуватиметься Uspacy. У світі сервіс Uspacy – продукт першого вибору для тих, хто шукають подібне рішення.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні