Amazon контролює більше половини книжкового ринку США, тому фізичним книгарням дуже важко виживати. Але знайшлася людина, яка кинула виклик гіганту онлайн-торгівлі та досягла у цьому успіху. Історія стартапу Bookshop.org від Wired. Forbes переказує головне
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Що якби онлайн-торгівля стала підтримкою для незалежних книгарень, а не загрожувала їхньому існуванню?». Саме це запитання підштовхнуло Енді Гантера до створення сайту Bookshop.org, успішного стартапу, який займається продажем книжок.
Американська асоціація продавців книжок започаткувала програму IndieBound, яка давала блогерам і журналістам можливість у своїх оглядах давати посилання на незалежні книгарні, а не Amazon. Але великого успіху програма не мала.
Гантер запропонував асоціації розвинути IndieBound так, щоб спростити логістику покупки онлайн у незалежних книжкових магазинів та інтегрувати програму у соцмережі.
Тодішній гендиректор асоціації Орен Тайхер сказав, що вони не мають наміру розширювати IndieBound, але ідея йому сподобалася. Він сказав, що якщо Гантер захоче створити власну вдосконалену версію програми, то асоціація може вкласти трохи грошей.
Навіть попри те, що Гантер вже був зайнятий управлінням власним видавництвом Catapult, він загорівся бажанням створити платформу, яка б обʼєднувала незалежні книгарні та давала їм змогу продавати онлайн.
Перші два роки роботи платформи перевершили усі очікування засновника й показали, наскільки ця модель може бути корисною для малого бізнесу.
Незалежні книгарні
Проблема незалежних книгарень полягає в тому, що у них немає змоги займатися власними онлайн-магазинами на додачу до фізичних, адже їхні неамазонівські бюджети не потягнуть логістичні витрати. Плюс деякі з них не зацікавлені у власних онлайн-магазинах, бо надають перевагу автентичному досвіду, який пропонують фізичні книгарні.
Bookshop пропонує інший варіант. Власнику невеликої книгарні потрібно всього кілька хвилин на те, щоб створити акаунт і вітрину свого магазину на сайті, перерахувати книжки, які він або вона хоче продати, і за бажанням організувати віртуальні полиці відповідно до стратегії магазину.
Далі власнику книгарні не треба самостійно закуповувати зазначені на сайті книжки та виконувати замовлення – за них це зробить Ingram, оптовик і партнер Bookshop. Магазину йде 30% з кожної книжки, яку купили через його вітрину на сайті Bookshop. (Блогери, письменники, інфлюенсери та інші люди без фізичних книгарень теж можуть завести власні акаунти на Bookshop і отримувати 10% від проданої через них книжки.)
Сам сайт Bookshop теж продає книжки, й на цьому можуть заробляти фізичні книгарні, якщо приєднаються до програми розподілу доходу. Компанія віддає в цю програму 10% своїх продажів.
Технічно Bookshop не потрібні фізичні магазини для того, щоб працювати, але тоді компанія не відрізнялася б від Barnes & Noble чи Amazon. Але, за словами Гантера, його основна мета полягала у тому, щоб не дати зникнути маленьким, затишним книгарням, яких витісняє Amazon.
З чого почався Bookshop
Перед тим як запустити Bookshop, Гантеру потрібно було залучити фінансування. Він зайнявся агресивним пітчингом і назбирав стартову суму. Спочатку в компанії було чотири співробітники: Гантер, який зайнявся логістичними деталями запуску сайту онлайн-торгівлі, Девід Роуз, який відповідав за адміністративні питання, та ще двоє працівників, які взялися за присутність сайту в соцмережах і звʼязки з книгарнями.
За словами Роуза, команда Bookshop відчувала себе «диваками, які женуться за нездійсненною мрією». Усі жартували про те, на скільки нас вистачить, пригадує Роуз, адже йти проти Amazon здавалося дурною затією.
Навіть інвестори не надто сподівалися на прибутковість цього проєкту, хоч і вважали його благородним. Та все ж Гантеру вдалося залучити потрібні інвестиції, переконати приєднатися близько 200 книгарень і укласти угоду із Ingram, книжковим оптовиком, який взявся доставляти замовлення.
Сайт запрацював 28 січня 2020 року. Гантер вірив у проєкт, хоч був стриманий у своїх прогнозах на успіх. Він припускав, що вони зможуть заробити з мільйон доларів.
Роботу у видавництві він не покидав.
Диво пандемії
Далі почалася пандемія, яка стала удачею для Bookshop. Книгарні, які залежали від фізичних відвідувачів, опинилися під загрозою масового вимирання, тому Bookshop виявився рятівним кругом для них.
Магазинам просто треба було створити власні вітрини на Bookshop, а компанія потурбується про все інше, включно з виконанням замовлень і сплатою податків. Підтримка Американської асоціації продавців книг нової компанії сприяла довірі власників книгарень.
У Bookshop не було рекламного бюджету, але Гантер найняв публіцистку і вона почала активно просувати антиамазонівську стратегію. Закриті у чотирьох стінах через карантин, люди хотіли допомогти місцевим бізнесам, тому Bookshop дав їм таку можливість. Це мало приголомшливі результати.
Позначку у мільйон доларів вони перетнули за чотири місяці. У лютому вони продали книжок на $50 000, але до кінця березня щоденні продажі становили близько $75 000, а 31-го був рекорд – $102 000.
Невеличкій команді Гантера доводилося працювати по 18-20 годин на добу, щоб відповідати на запити клієнтів і слідкувати за виконанням замовлень. Справа була нова, тому не можна було зіпсувати репутацію проблемами з замовленнями.
Влітку Bookshop ще більше розрісся та досяг насьогодні рекордних для себе продажів за день – $900 000.
Кожні шість місяців Bookshop рівномірно розподіляє 10% своїх продажів між рахунками кожної книгарні, яка приєдналася до відповідної програми. Власниця однієї книгарні у Південній Кароліні розповіла, що частка, яку вона отримала, здивувала її, але нагодилася саме вчасно. Ті понад $19 000 дали їй змогу переїхати зі старого приміщення у нове й не залізти у борги.
Коли у 2020-му США охопив рух за расову справедливість, Bookshop сприяв просуванню магазинів темношкірих власників і антирасистської літератури, що допомагало читачам, які хотіли підтримати бізнес темношкірих. Одна темношкіра власниця книгарні у Чикаго розповіла, що того року її магазин через Bookshop заробив $2 млн.
Проте навіть ті, хто виграє від роботи Bookshop, і сам Гантер не вважають, що це найкращий спосіб продавати книжки як для самих книгарень, так і для економіки та місцевих громад.
Гантер каже, що найкращий спосіб – це коли покупці заходять у фізичний магазин і купують книжку.
Другий найкращий спосіб на думку Гантера – це покупки у власних онлайн-магазинах кожної окремої книгарні, якщо такі є. Але саме третій найкращий спосіб, використання його Bookshop, наразі працює й приносить результати у світі, в якому всі звикли тиснути «Купити» на Amazon.
Здолати Amazon, голіафа книжкового бізнесу
За даними дослідницької фірми Codex-Group, Amazon контролює понад половину американського книжкового ринку. Щороку компанія Джеффа Безоса реалізує нових книжок на $4–5 млрд. Гантер розповів, що Bookshop продає приблизно 1% ринкової частки Amazon.
Але Гантер не планує зупинятися. Приблизно 2200 магазинів у США і Великій Британії беруть участь у програмі розподілу доходу Bookshop. Одного дня Гантер хоче використати модель Bookshop для допомоги малому бізнесу, створивши схожі платформи для господарських магазинів чи магазинів іграшок. Він хоче стати «магазином усього», який не конкурує з малим бізнесом, а береже його.
Поки що це велика мрія, а от розширення Bookshop триває. Щоб створити конкуренцію Audible і допомогти книгарням пропонувати інший формат читання, Гантер уклав угоду з Libro.fm, стартапом, який продає аудіокниги. Тепер клієнтам Bookshop пропонують купувати аудіокниги на Libro.fm.
Минулого року Гантер зайнявся й електронними книжками. На цей проєкт він зібрав понад $2,3 млн інвестицій.
Е-книжки від Bookshop можна буде читати у браузері або у застосунку, який буде доступний для девайсів Apple і на Android. Гантер сподівається, що користувачі частіше купуватимуть е-книжки через браузер, а не застосунок для Apple, адже «яблучний» гігант бере 30% комісій за покупки, зроблені через його магазин застосунків.
Гантер розраховує на те, що поточна база користувачів допоможе розвинути нові напрями діяльності стартапу.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.