Тріщини в Amazon. Як закінчується ера нестримного зростання техногіганта. Розповідає The Washington Post /Shutterstock
Категорія
Компанії
Дата

Тріщини в Amazon. Як закінчується ера нестримного зростання техногіганта. Розповідає The Washington Post

5 хв читання

Shutterstock

Гігант онлайн-торгівлі вийшов у лідери серед техногігантів, які зайнялися масовими скороченнями персоналу. Та Amazon вирішив зменшити не лише кількість співробітників, а й напрями діяльності. The Washington Post розглянув поточний стан справ у другого найбільшого приватного роботодавця США. Forbes обрав із матеріалу головне

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

«Магазин всього», який роками був у режимі швидкого розширення й експериментів, закриває офіси, бізнесові напрями і скорочує 27 000 корпоративних співробітників, включно із тими, які працюють у ключових відділах, як-то хмара і реклама. Все це вказує на те, що ера нестримного зростання компанії, яка бралася майже за все, добігає кінця.

За три десятки років з часу свого заснування Amazon перетворився із онлайн-книгарні на велетня, який не лише продає все, а й доставляє та іноді виробляє це. В компанії працює приблизно 1,3 млн співробітників, у 2022-му річний дохід досяг понад $500 млрд, а також вона купує або створює бізнеси у галузі продовольчих товарів, транспортування, фінансів й охорони здоровʼя.

Тріщини у системі почали зʼявлятися минулого літа, коли Amazon оголосив, що під час пандемії компанія набрала забагато кадрів і надто розширила логістичні операції, тому буде відбуватися скорочення персоналу і сповільнення зростання.

Хоча в останні кілька тижні низка техногігантів повідомили про скорочення персоналу, наприклад, Google, Microsoft і Facebook, через сповільнення економіки, Amazon у цьому питанні – лідер технологічного сектору. Шість теперішніх і колишніх виконавчих директорів компанії анонімно розповіли, що це сильно вдарило по моральному духу співробітників.

Речник Amazon Бред Ґлассер сказав, що компанія сподівається «забезпечити важливі зміни у довгостроковій перспективі» і бачить нагоди для зростання в Amazon Web Services, рекламі, Prime Video, охороні здоровʼя, супутниковому інтернеті та автономному транспорті.

Ощадливість завжди була ключовим принципом компанії, що вирізняє Amazon серед інших техногігантів, які відомі своїми суперкомфортними офісами і щедрими зарплатами.

Іноді ця культура ощадливості заходила надто далеко, коли у логістичній мережі і на складах компанії більше цінувалася швидкість, ніж безпека. Про це робили розслідування Reveal, ProPublica і BuzzFeed News. Amazon заперечує результати цих досліджень і стверджує, що безпекові заходи компанії покращуються.

Тепер Amazon прагне ще більшої економії.

Часи змінюються

Засновник Amazon Джефф Безос, якому належить The Washington Post, просував ідею того, що компанії не потрібно бути прибутковою і вона може стати неймовірно дорогою, витрачаючи гроші на швидке зростання.

Але це було 30 років тому, а тепер Amazon – зріла компанія під іншим керівництвом і з акціонерами, які очікують на реальні прибутки. Під час пандемії ринкова вартість Amazon досягла майже $2 трлн, а у листопаді скотилася до менш ніж $900 млрд.

Під час останнього звіту про заробітки компанії гендиректор Amazon Енді Джессі сказав, що його «тішить результат, який дає скорочення витрат».

«Якщо врахувати наші інвестиції та інновації у деяких галузях, що повʼязані із досвідом користувачів (наприклад, розважальний стримінг, охорона здоровʼя, супутниковий інтернет по всьому світу), то можна із оптимізмом дивитися у майбутнє», – зазначив він.

Amazon не скорочує операції і залишається другим найбільшим приватним роботодавцем у США. Окрім того, що споживчі витрати знижуються – особливо порівняно з пандемічним вибухом онлайн-закупів – клієнти також повертаються до фізичних магазинів, а низка оглядачів зауважили, що досвід шопінгу на Amazon стабільно погіршується.

Замість того, щоб допомагати чи рекомендувати продукти, щоб покращити досвід користувачів, Amazon віддав майже весь свій сайт під рекламу, говорить Юозас Казюкенас із сайту Marketplace Pulse, який займається дослідженням е-торгівлі.

«У компанії так мало серйозної конкуренції, що вона не відчуває потреби в інноваціях», – вважає Казюкенас.

Ґлассер, речник Amazon, сказав, що компанія продовжує створювати інновації для шопінгу, і вони «пишаються цілісним і приємним досвідом, який можуть забезпечити користувачам».

Amazon Web Services та більша маржа

Хоча Amazon найвідоміший своєю е-торгівлею, Amazon Web Services (AWS), хмарний підрозділ компанії, вже довгий час є найприбутковішим бізнесом техногіганта. Цьому сприяв Джессі, що і допомогло йому отримати посаду гендиректора. Але зростання AWS стрімко знизилося, коли клієнти, такі як банки, стартапи і медичні компанії, скоротили свої витрати на технології.

«Замовлення ще є, цей напрям все ще росте, але не так швидко, як раніше, – розповів колишній аналітик AWS Кріс Ґон. – Це найменше зростання за весь час». Amazon сказав інвесторам, що це стало результатом реакції клієнтів на «сповільнення економіки».

Це змушує Amazon шукати способи урізати витрати. Минулого року компанія скоротила частину працівників, які займалися Alexa, закрила проєкти у таємничому інкубаторі Grand Challenge, припинила роботу над роботами і дронами-кур’єрами на автопілоті, а також закрила фізичні магазини. Але Amazon також прагне отримати якомога більшу прибутковість зі своїх ключових галузей.

Елейн Квон – співзасновниця і керуюча партнерка Kwontified, яка консультує компанії, що продають оптом Amazon, розповіла, що Amazon різко зменшив розмір замовлень і водночас збільшив відсоток продажів, який він бере як комісію. За словами Квон, Amazon «намагається витиснути якомога більшу маржу з усього».

«Було багато складних і дуже напружених обговорень, – додає вона. – Але Amazon – це все ще 400-кілограмова горила в онлайн-торгівлі. Що ти будеш робити, якщо не продаватимеш на Amazon?».

Amazon стверджує, що веде «відкриті обговорення» із брендами і намагається знайти фінансово вигідні для всіх рішення.

Стримінг, аптеки і логістика

Компанія також переглядає свої покупки. Це торкнулося стримінгової платформи Twitch, яку Amazon купив за майже $1 млрд у 2014-му. 16 березня засновник Twitch повідомив, що йде з компанії, а за чотири дні Amazon сказав, що скоротить сотні співробітників стримінгу Twitch.

Amazon Pharmacy, яку Amazon створив на базі стартапу Pillpack (куплений у 2018 році за $750 млн), ніяк не може розкачатися, про що розповіли колишні співробітники компанії. Збільшити інтерес до своєї аптеки Amazon намагався за допомогою дисконтної підписки RxPass, але техногігант так і не запустив опції, які зробили Pillpack популярним, як-то доставка замовлень.

Логістика аптечного бізнесу виявилася непростою справою; наприклад, компанія не може доставляти ліки своєю наявною логістичною мережею. А інтеграція технологій Pillpack в ПЗ Amazon виявилася складним і кропітким процесом. Загалом колишні співробітники сказали, що Amazon недооцінив складність управління аптечним бізнесом.

Amazon заявив, що вони «в захваті від імпульсу для Amazon Pharmacy й наших інших медичних сервісів». Pillpack продовжує працювати окремо і пропонувати ті самі послуги.

Під час піку розвитку своєї логістичної імперії Amazon часто відкривав нові пункти доставки або центри виконання замовлень кожні кілька тижнів. Тепер відкриття десятків таких нових логістичних обʼєктів скасували або відклали.

Також відкладається будівництво другої штаб-квартири в Арлінгтоні, Вірджинія, і корпоративних офісів у Нешвілі. Компанія навіть виїхала зі своєї першої штаб-квартири у Сіетлі.

Amazon сказав, що його довгострокові плани на Вірджинію не змінилися, а будівництво у Нешвілі у процесі.

Компанія також закриває американські кол-центри і переводить працівників на дистанційні посади, повідомляє Bloomberg. Цього тижня Amazon сповістив співробітників про те, що може закрити ще один центр підтримки в Ірландії.

Продовольчі магазини

Компанія розраховувала на те, що технологія «Просто виходь» у мережі Amazon Go, у магазинах якої немає касирів і продавців, сприятиме великому успіху серед клієнтів, але цей успіх досить скромний. А всі магазини мережі у Сан-Франциско компанія вирішила взагалі закрити.

Гігант цифрової торгівлі відклав відкриття супермаркетів Amazon Fresh у США.

Під час звіту про заробітки у лютому Джессі сказав, що продовольчі магазини залишаються значною частиною бізнесу Amazon і що він вбачає у них велику можливість, адже все більше людей замовляють продукти онлайн.

«Ми важко над цим працюємо і бачимо позитивні сигнали. Коли буде вдалий час, ми ще розширимося», – наголосив він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд