Олена Безугла, CEO Yakaboo /Ілюстрація Олександра Карасьова
Категорія
Інновації
Дата

Дешеві й у вогні не горять. В Україні нарешті бум електронних книжок. Як цим хоче скористатися найбільший ритейлер Yakaboo

3 хв читання

Олена Безугла, CEO Yakaboo Фото Ілюстрація Олександра Карасьова

Попит на електронні книжки в Україні зріс у рази – допомогли війна, економічна криза і заборона російського контенту. Чи допоможуть електронні книги видавцям і ритейлерам пережити складні часи

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

«Стався справжній бум [електронних книжок], – каже CEO книжкової платформи Yakaboo Олена Безугла. – Люди читали в укриттях, дорозі, навіть військові на передовій». Рецепт популярності – у березні 2022-го компанія разом із видавництвами-партнерами й авторами відкрила для українців безкоштовний доступ до 20 000 електронних та аудіокниг у своєму мобільному додатку. Станом на лютий 2023-го його завантажили 1,3 млн користувачів. Це вдалося конвертувати у продажі: за минулий рік цифровий сегмент зріс на 44% – до 230 000 примірників.

Продажі паперових книг у Yakaboo навпаки впали на 0,5 млн – до 2,2 млн примірників. Загальний виторг ритейлера просів за минулий рік на 10% у гривні. «У січні–лютому 2022-го були великі надходження по всьому книжковому ринку за рахунок «ковідної тисячі». Тому загальна картина за 2022 рік порівняно з 2021-м не виглядає такою вже страшною», – каже Безугла. Абсолютних цифр виторгу вона не називає. Відомо, що у 2020-му на пандемійному попиті компанія продала книжок майже на $10 млн.

Інший виклик Yakaboo – репутаційний. Наприкінці вересня через необережне сексистське висловлювання звільнився Іван Богдан – співзасновник, який очолював компанію із 2004 року.

E-book, що зростає

У 2022-му глобальний ринок електронних книг, за оцінками консалтингової компанії FMI, становив $20 млрд. Сегмент стрімко зростає з початку пандемії COVID-19 у 2020-му. Україну тренд оминав. Наш ринок цифрових книжок приблизно в 10 000 разів менше за світовий, за оцінками видавців. Електронним книжкам не допомогла і державна ін’єкція у вигляді «ковідної тисячі». Програма «єПідтримка», яку запустили в кінці 2021 року, стимулювала продаж тільки паперових примірників. За даними Мінекономіки, 7 млн її учасників витратили на книжки 705 млн грн.

Та під час війни попит на цифрове читання радикально зріс. Продажі майже в 1,5 раза зросли не тільки у Yakaboo – сервіс Booknet звітує про 353 000 проданих електронних книг – це у 2,5 раза більше, ніж роком раніше. Гендиректор «Фоліо» Олександр Красовицький оцінює зростання утричі.

Крім зручності і мобільності «цифри», яка стала в нагоді під час війни, друга причина – економічна. Наприклад, паперовий бестселлер «Записки українського самашедшого» Ліни Костенко на Yakaboo коштує 320 грн, електронний – у шість разів дешевший.

«Диджиталізацію» підштовхує відмова від російських видавництв. Асортимент потрібно було швидко відновити, а видати електронну книгу швидше й дешевше за паперову, каже Безугла.

До того ж війна ускладнила процес фізичного видавництва. Харківське «Фоліо» за 2022 рік випустило 300 нових паперових книжок, електронних – близько 450. «Не всі книжки встигли надрукувати», – пояснює Красовицький.

В українського ринку цифрових книг, попри стрімке зростання, є недолік – він залишається невеликим. Офіційної статистики немає, оцінки видавців різняться. Обсяг електронного ринку – 70 млн грн, друкованого – 1,4 млрд грн, каже Красовицький. Засновник «Лабораторії» та бібліотеки Librarius Антон Мартинов оптимістичніший: ринок друкованих книжок залишився на рівні 2021 року – до $100 млн. Електронні продажі, на його думку, оцінювати ще рано, проте тенденція позитивна.«Якщо раніше електронні книжки у видавців займали 2–5% від загальних продажів, то тепер 8–15%», – каже Мартинов. На електронні книжки у Yakaboo припадає 10% продажів.

Куди рухається Yakaboo

Електронними книжками Yakaboo сподівається привабити молоду аудиторію. «Вони вже народилися «з гаджетами у руках», – каже Безугла. Цілі на 2023 рік – перебудувати мобільний застосунок, який зараз щодня відкривають 15 000 користувачів.

Інший вектор розвитку – експансія. 23% користувачів додатка Yakaboo – за кордоном. У лідерах – Польща й Німеччина, що прихистили найбільше українців. Книжок українською мовою там мало й вони дорожчі, ніж в Україні. 

У серпні 2022-го Yakaboo запустив логістичний хаб у Варшаві в партнерстві з польською компанією Frisbo. Це допомогло скоротити терміни доставки в Польщі до шести днів, а по Європі – до 12. За три літніх місяці компанія продала за кордоном понад 25 300 паперових книг та 6400 електронних, звітувала Yakaboo у вересні. Фінансових результатів напряму Безугла не розкриває, лише зазначає, що продажі зросли на 400%.

Вже в цьому місяці українські книжки повинні зʼявитися на Amazon і Allegro. Yakaboo збирається продавати там книжки власного видавництва Yakaboo Publishing та згодом – видавництв-партнерів. Через Amazon простіше достукатися до закордонних читачів, впевнена Безугла.

Чому Yakaboo розстався із багаторічним CEO

Причиною швидкого звільнення Богдана у вересні міг бути не лише публічний осуд необережного висловлювання на адресу жінок. Троє співрозмовників з книжкового ринку розповідали Forbes, що між основними власниками Yakaboo – Віталієм Бутенком, Юрієм Кривошеєю та гендиректором – давно були напружені взаємини і невдоволення результатами.

«Вони просто скористалися нагодою розпрощатися», – казав власник великого видавництва на умовах анонімності. Водночас бізнесу Yakaboo були потрібні нові ідеї для розвитку після відмови від російського продукту в лютому. «Без російськомовних книжок компанія стагнувала, акціонери шукали нові ідеї, нових людей», – зазначав інший співрозмовник-видавець.

Сам Богдан нових проєктів після звільнення із Yakaboo не анонсує. «Обовʼязково поговорю із вами на цю тему згодом, коли буде про що розповідати», – відповів він на запитання Forbes.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд