Олена Безугла, CEO Yakaboo /Ілюстрація Олександра Карасьова
Категорія
Інновації
Дата

Дешеві й у вогні не горять. В Україні нарешті бум електронних книжок. Як цим хоче скористатися найбільший ритейлер Yakaboo

3 хв читання

Олена Безугла, CEO Yakaboo Фото Ілюстрація Олександра Карасьова

Попит на електронні книжки в Україні зріс у рази – допомогли війна, економічна криза і заборона російського контенту. Чи допоможуть електронні книги видавцям і ритейлерам пережити складні часи

«Стався справжній бум [електронних книжок], – каже CEO книжкової платформи Yakaboo Олена Безугла. – Люди читали в укриттях, дорозі, навіть військові на передовій». Рецепт популярності – у березні 2022-го компанія разом із видавництвами-партнерами й авторами відкрила для українців безкоштовний доступ до 20 000 електронних та аудіокниг у своєму мобільному додатку. Станом на лютий 2023-го його завантажили 1,3 млн користувачів. Це вдалося конвертувати у продажі: за минулий рік цифровий сегмент зріс на 44% – до 230 000 примірників.

Продажі паперових книг у Yakaboo навпаки впали на 0,5 млн – до 2,2 млн примірників. Загальний виторг ритейлера просів за минулий рік на 10% у гривні. «У січні–лютому 2022-го були великі надходження по всьому книжковому ринку за рахунок «ковідної тисячі». Тому загальна картина за 2022 рік порівняно з 2021-м не виглядає такою вже страшною», – каже Безугла. Абсолютних цифр виторгу вона не називає. Відомо, що у 2020-му на пандемійному попиті компанія продала книжок майже на $10 млн.

Інший виклик Yakaboo – репутаційний. Наприкінці вересня через необережне сексистське висловлювання звільнився Іван Богдан – співзасновник, який очолював компанію із 2004 року.

E-book, що зростає

У 2022-му глобальний ринок електронних книг, за оцінками консалтингової компанії FMI, становив $20 млрд. Сегмент стрімко зростає з початку пандемії COVID-19 у 2020-му. Україну тренд оминав. Наш ринок цифрових книжок приблизно в 10 000 разів менше за світовий, за оцінками видавців. Електронним книжкам не допомогла і державна ін’єкція у вигляді «ковідної тисячі». Програма «єПідтримка», яку запустили в кінці 2021 року, стимулювала продаж тільки паперових примірників. За даними Мінекономіки, 7 млн її учасників витратили на книжки 705 млн грн.

Та під час війни попит на цифрове читання радикально зріс. Продажі майже в 1,5 раза зросли не тільки у Yakaboo – сервіс Booknet звітує про 353 000 проданих електронних книг – це у 2,5 раза більше, ніж роком раніше. Гендиректор «Фоліо» Олександр Красовицький оцінює зростання утричі.

Крім зручності і мобільності «цифри», яка стала в нагоді під час війни, друга причина – економічна. Наприклад, паперовий бестселлер «Записки українського самашедшого» Ліни Костенко на Yakaboo коштує 320 грн, електронний – у шість разів дешевший.

«Диджиталізацію» підштовхує відмова від російських видавництв. Асортимент потрібно було швидко відновити, а видати електронну книгу швидше й дешевше за паперову, каже Безугла.

До того ж війна ускладнила процес фізичного видавництва. Харківське «Фоліо» за 2022 рік випустило 300 нових паперових книжок, електронних – близько 450. «Не всі книжки встигли надрукувати», – пояснює Красовицький.

В українського ринку цифрових книг, попри стрімке зростання, є недолік – він залишається невеликим. Офіційної статистики немає, оцінки видавців різняться. Обсяг електронного ринку – 70 млн грн, друкованого – 1,4 млрд грн, каже Красовицький. Засновник «Лабораторії» та бібліотеки Librarius Антон Мартинов оптимістичніший: ринок друкованих книжок залишився на рівні 2021 року – до $100 млн. Електронні продажі, на його думку, оцінювати ще рано, проте тенденція позитивна.«Якщо раніше електронні книжки у видавців займали 2–5% від загальних продажів, то тепер 8–15%», – каже Мартинов. На електронні книжки у Yakaboo припадає 10% продажів.

Куди рухається Yakaboo

Електронними книжками Yakaboo сподівається привабити молоду аудиторію. «Вони вже народилися «з гаджетами у руках», – каже Безугла. Цілі на 2023 рік – перебудувати мобільний застосунок, який зараз щодня відкривають 15 000 користувачів.

Інший вектор розвитку – експансія. 23% користувачів додатка Yakaboo – за кордоном. У лідерах – Польща й Німеччина, що прихистили найбільше українців. Книжок українською мовою там мало й вони дорожчі, ніж в Україні. 

У серпні 2022-го Yakaboo запустив логістичний хаб у Варшаві в партнерстві з польською компанією Frisbo. Це допомогло скоротити терміни доставки в Польщі до шести днів, а по Європі – до 12. За три літніх місяці компанія продала за кордоном понад 25 300 паперових книг та 6400 електронних, звітувала Yakaboo у вересні. Фінансових результатів напряму Безугла не розкриває, лише зазначає, що продажі зросли на 400%.

Вже в цьому місяці українські книжки повинні зʼявитися на Amazon і Allegro. Yakaboo збирається продавати там книжки власного видавництва Yakaboo Publishing та згодом – видавництв-партнерів. Через Amazon простіше достукатися до закордонних читачів, впевнена Безугла.

Чому Yakaboo розстався із багаторічним CEO

Причиною швидкого звільнення Богдана у вересні міг бути не лише публічний осуд необережного висловлювання на адресу жінок. Троє співрозмовників з книжкового ринку розповідали Forbes, що між основними власниками Yakaboo – Віталієм Бутенком, Юрієм Кривошеєю та гендиректором – давно були напружені взаємини і невдоволення результатами.

«Вони просто скористалися нагодою розпрощатися», – казав власник великого видавництва на умовах анонімності. Водночас бізнесу Yakaboo були потрібні нові ідеї для розвитку після відмови від російського продукту в лютому. «Без російськомовних книжок компанія стагнувала, акціонери шукали нові ідеї, нових людей», – зазначав інший співрозмовник-видавець.

Сам Богдан нових проєктів після звільнення із Yakaboo не анонсує. «Обовʼязково поговорю із вами на цю тему згодом, коли буде про що розповідати», – відповів він на запитання Forbes.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Головний журнал 2024 року вже у продажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні