Ринок IPO у 2022 році може показати новий максимум за кількістю компаній, що вийшли на біржу, але чи вдасться їм оновити рекорд із залучених від інвесторів грошей – це питання. Forbes зібрав потенційно найбільші угоди нового року, за якими варто стежити
📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку
Феномен компаній-єдинорогів, що виник останнім десятиліттям, призвів до масованих вливань грошей у стартапи. Як вважає аналітик з венчурних інвестицій Pitchbook Кемерон Стенфілл, цей бум «нарешті досяг піка», вилившись у рекордну хвилю активності на ринку IPO. Почасти через те, що венчурні капіталісти вклали в стартапи трильйони доларів, тенденція виходу на ринок гучних єдинорогів, які отримують захмарні ринкові оцінки, навряд чи зміниться 2022 року, вважає аналітик.
За даними консалтингової компанії EY, у 2021 році рекордна кількість компаній, 2388, стали публічними і залучили в сукупності $453 млрд – це максимальна сума за всю історію. Американський ринок також встановив рекорд за обсягом IPO: майже 1100 компаній зі США розмістили свої акції і залучили близько $260 млрд прямих лістингів.
Серед компаній, що готуються до IPO у 2022 році, – найбільший фонд прямих інвестицій TPG Capital, сервіс доставки продуктів Instacart та соціальна мережа Reddit. За словами Стенфілла, за кількістю компаній, що вийшли на біржу, 2022 рік може оновити рекорд. Але не факт, що те саме станеться із сумами, які залучають компанії. «Це складніше передбачити», – пояснює аналітик, посилаючись на невизначеність навколо «мегаугод», подібних до розміщень Coinbase та ігрової онлайн-платформи Roblox, яка зробила вибір на користь прямого лістингу після вимушеного перенесення IPO у 2020 році через побоювання різкого зростання цін після його проведення. Але якщо в 2022 році платіжний сервіс Stripe, найдорожча приватна компанія США з оцінкою трохи нижче $100 млрд, нарешті розмістить акції на біржі, то ринок IPO може чекати на новий рекорд.
А що буде після розміщення акцій? «IPO – це приваблива пропозиція, яку можна порівняти з лотерейним білетом, – каже головний експерт із ринкової стратегії брокерської компанії Ally Invest Ліндсі Белл. – Проте важко сказати, які IPO обернуться провалом, а які – успіхом». Незважаючи на пожвавлення та ажіотаж навколо IPO безлічі компаній, Белл попереджає, що нові акції часто несуть набагато більший ризик для інвесторів, ніж акції, які торгуються давно. Наприклад, у квітні акції криптобіржі Coinbase у перший день торгів зросли на 75%, що частково повʼязано з безпрецедентною активністю роздрібних інвесторів у I кварталі. Проте відтоді вартість акцій криптобіржі знизилася більш ніж на 45% на тлі зниження загального ажіотажу та зростання цін на криптовалюти.
Орієнтований на IPO ETF-фонд компанії Renaissance Capital, який зібрав, як стверджується, акції «найбільших, найліквідніших, які нещодавно пройшли лістинг», американських компаній обсягом близько $700 млн зріс на 107% у 2020 році, але впав приблизно на 9,5% у 2021-му. Фондовий індекс S&P 500, у свою чергу, зріс на 27%, індекс Nasdaq – на 23%. «Це не нова тенденція», – говорить Белл, коментуючи падіння акцій компаній після IPO. За словами аналітика, акції половини компаній зі США, які провели IPO з 2015 по 2019 рік, приблизно через 12 місяців після розміщення торгувалися нижче початкової ціни.
Тим часом у грудні 2021 року волатильність фондового ринку підскочила до 11-місячного максимуму після того, як ФРС США допустила три підвищення відсоткової ставки в 2022 році і повне згортання антикризового викупу облігацій до березня 2022 року у відповідь на рекордну за мірками минулих десятиліть інфляцію. На думку Стенфілла, підвищення ставок, яке зазвичай негативно позначається на доходах публічних компаній та вартості їхніх акцій – це «ключове питання». Аналітик очікує зростання волатильності, яка в кінцевому підсумку може призвести до перенесення деяких IPO або в короткостроковій перспективі повністю перекреслити плани деяких компаній розміститися на біржі.
На ринку IPO очікується ще один насичений рік, проте поки що не зовсім зрозуміло, чого саме від нього чекати – чергового буму чи провалів. Нижче – список компаній, за якими варто стежити напередодні IPO у 2022 році.
Chime
Остання оцінка : $25 млрд після залучення фінансування у вересні 2021 року.
Про те, що онлайн-банк Chime веде переговори про розміщення акцій у березні 2022 року з оцінкою до $45 млрд, у жовтні повідомило джерело Forbes USA. Компанія з Сан-Франциско поки що не виступала з офіційною заявою про IPO, але передбачувані терміни сходяться: у вересні 2020 року гендиректор Chime Кріс Брітт заявив, що компанія «буде готова до IPO» протягом одного року. «Кожен тиждень мені дзвонять представники як мінімум двох SPAC-компаній, які хочуть дізнатися, чи зацікавлені ми у швидкому виході на фондовий ринок», – розповідав тоді Брітт.
Discord
Остання оцінка : $15 млрд після залучення фінансування у вересні 2021 року.
Хоча чат-платформа Discord поки що офіційно не заявляла про намір провести IPO, інвестори очікують потенційного виходу компанії на ринок ще з квітня 2021 року, коли безрезультатно завершилися її переговори з Microsoft про поглинання як мінімум за $10 млрд. «Ми дійсно отримали багато пропозицій», – заявив CNBC у травні гендиректор та засновник Discord Джейсон Сітрон. Він додав, що це «величезна можливість» для компанії та майже 150 млн активних користувачів Discord, але про конкретні плани з продажу сервісу або виходу на ринок не повідомив.
Impossible
Остання оцінка : $4 млрд після залучення фінансування у серпні 2020 року.
У листопаді засновник та гендиректор виробника рослинного мʼяса Impossible Пет Браун назвав IPO компанії «неминучим», але про можливі терміни його проведення промовчав. З моменту заснування в 2011 році Impossible залучила близько $1,5 млрд і, за непідтвердженими даними, розраховує на оцінку $10 млрд. Це зробить Impossible потужним конкурентом для виробника замінників мʼяса на рослинній основі Beyond Meat, який розмістив акції на Nasdaq у 2019 році та зараз коштує приблизно $5 млрд.
Instacart
Остання оцінка : $39 млрд після залучення фінансування у березні 2021 року.
Сервіс доставки продуктів Instacart спочатку сподівався провести IPO з оцінкою $50 млрд у 2021 році, але нова гендиректорка компанії Фіджі Сімо відклала ці плани на 2022 рік. Ринок виявився не надто прихильний до прямого конкурента сервісу доставки їжі DoorDash: його акції торгуються приблизно на 20% дешевше порівняно з першим днем на біржі у грудні 2020 року. За час перерви, за задумом Сімо, Instacart зможе розширити свої послуги, вийшовши за межі простої доставки. Аналітики eMarketer зазначають, що, на відміну від DoorDash, Instacart має козир у рукаві – інтегрована рекламна платформа, що швидко зростає, яку інші компанії можуть використовувати для просування своїх товарів у результатах пошуку в додатку сервісу.
Остання оцінка : $10 млрд після залучення фінансування у серпні 2021 року.
15 грудня 2021 року соціальна мережа Reddit подала документи на IPO у 2022 році, але не розкрила жодних фінансових деталей і заявила, що рішення про обсяг коштів, що залучаються, поки що не прийнято. За непідтвердженими даними, після великого раунду фінансування в серпні інтернет-форум, заснований 16 років тому, розраховує на оцінку $15 млрд. Це не так багато порівняно з вартістю конкурентів Reddit на кшталт Facebook і Twitter. У 2021 році Reddit став головним майданчиком для обговорення так званих мемних акцій, і тепер активні користувачі соцмережі чекають на той момент, коли її власні акції можуть стати «мемними».
Stripe
Остання оцінка : $95 млрд після залучення фінансування у квітні 2021 року.
Платіжний сервіс Stripe братів-мільярдерів Патріка та Джона Коллісонів більше року міркував про можливе IPO, щоб стимулювати зростання компанії за рахунок нового фінансування. У серпні Джон Коллісон в інтервʼю CNBC заявив, що Stripe «щасливий бути приватною компанією», але пізніше Bloomberg повідомив, що у вересні представники фінтех-компанії обговорювали з інвестбанками можливість виходу на біржу в 2022 році, під час якого конкурент PayPal може наблизитися до оцінки $100 млрд. Якщо засновники сервісу наважаться на це, то розміщення акцій Stripe легко стане одним із найбільших IPO 2022 року.
TPG Capital
Активи під управлінням : $109 млрд станом на грудень 2021 року.
Наприкінці грудня фонд прямих інвестицій TPG Capital мільярдерів Джеймса Коултера та Девіда Бондермана оголосив про намір розмістити акції на Nasdaq. Компанія не розкрила всіх деталей угоди, але повідомила, що збирається залучити щонайменше $100 млн, і припускає, що ця цифра може зрости залежно від інтересу інвесторів. Компанія, яка розраховує на оцінку $9,5 млрд, володіє частками в голлівудському агентстві талантів CAA, медійній компанії Vice Media і стримінговому сервісі Spotify. IPO компанії відродить лістинги приватних інвестиційних фондів після масового буму угод з викупу акцій.
Trump Media
Остання оцінка : $2 млрд станом на січень 2022 року.
Колишній президент США Дональд Трамп вразив інвесторів у жовтні 2021 року, заявивши про намір розмістити акції своєї нової компанії Trump Media & Technology Group на біржі через злиття зі SPAC. Акції обраної SPAC-компанії Digital World Acquisition Corp. злетіли більше ніж на 1300% на тлі раптового інтересу роздрібних інвесторів. На короткий час ринкова капіталізація SPAC-компанії навіть досягла $10 млрд, при тому, що в рамках анонсованої Trump Media операції компанія була оцінена в $875 млн. Щойно ажіотаж ущух, акції Digital World Acquisition Corp. впали на 70%.
У свою чергу, Trump Media, заснована в лютому 2021 року, і досі не випустила жодного продукту, заявивши про плани залучити понад $1 млрд від інвесторів. Активність компанії привернула увагу регуляторів: у грудні Комісія з цінних паперів та бірж США (SEC) почала розслідування торгів паперами Digital World Acquisition Corp. та комунікацій між керівництвом двох компаній, повʼязаних зі злиттям. Жодній зі сторін не предʼявили жодних звинувачень, але все ж таки залишається не зовсім зрозуміло, як розслідування може вплинути на новий проєкт Трампа.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.