Discord створювалася для спілкування геймерів, уславилася як лігво ультраправих, а тепер намагається стати клубом для всіх /Фото Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

Discord створювалася для спілкування геймерів, уславилася як лігво ультраправих, а тепер намагається стати клубом для всіх

Getty Images

Нова стратегія платформи Discord окупається: в компанію, яку нещодавно оцінили в $3,5 млрд, течуть інвестиції.

Коли в Далласі почалися протести Black Lives Matter, Марія Сантібаньєс, 26, вирішила, що вона також у ділі. Але де зустрічатися, куди йти, коли розходитися? У пошуках відповідей співробітниця прокату автомобілів Сантібаньєс натрапила на додаток для текстових, голосових і відеочатів Discord. Ця платформа, щось середнє між соцмережею Reddit і месенджером Slack, існує вже п’ять років. Марія вступила в групу

«Протестна спільнота Далласа», присвячену Black Lives Matters. У Discord кілька десятків таких груп із назвами на кшталт «Повсталі чорношкірі ботани» і «Усі копи – наволоч». «Протестна спільнота Далласа» виявилася корисним вмістилищем інформації. Нині у групі близько 1000 людей, а Сантібаньєс її адмініструє. Останній місяць вона витратила на те, щоб направляти в групу тих, хто шукає в інтернеті відомості про демонстрації. «Здебільшого ми мало що знали про Discord. Але ми швидко освоїлися, – розповідає Сантібаньєс. – Класно спостерігати, як група поступово зростає, немов клаптикова ковдра».

Те, що Сантібаньєс й інші активісти Black Lives Matter використовують саме Discord (у перекладі з англійської – «розбрат»), уже саме по собі протиріччя. Спочатку цей месенджер з іронічною самоназвою принаджував аж ніяк не борців за расову рівність. Він був створений 2015‑го, щоб спростити геймерам спілкування під час комп’ютерних ігор. За кілька років після своєї появи Discord став відомий як притулок ультраправих: білі расисти використовували його для координації протестів у Шарлотсвіллі. Discord це застало зненацька. Якийсь час компанія тільки тим і займалася, що чистила месенджер від расистських груп. Протести в Шарлотсвіллі закінчилися 34 пораненими і загибеллю жінки під колесами автомобіля.

«Без помилок не обійшлося. Все, що не вбиває, робить нас сильнішими», – визнають свої промахи засновники Discord, гендиректор Джейсон Ситрон, 35, і директор з технологій Стен Вишневський, 31.

Discord залишається притулком геймерів. Але з 2017‑го додаток став значно мейнстримнішим. Понад 30% користувачів віком від 18 до 44 приходять сюди не для ігор. Підлітки збираються в Discord для неформального спілкування, як у Snapchat, і для навчання, особливо після закриття шкіл на карантин. Клуби книголюбів проводять відеоконференції, загони бойскаутів підтримують зв’язок в умовах соціального дистанціювання, вчителі дають віртуальні уроки, а протестувальники самоорганізуються. «Те, що ми нині робимо, менше пов’язано з іграми і більше – зі спілкуванням»,– говорить Вишневський.

Свою першу мережу для геймерів OpenFeint Джейсон Ситрон продав японській GREE за $104 млн.

Свою першу мережу для геймерів OpenFeint Джейсон Ситрон продав японській GREE за $104 млн.

Усе це допомогло Discord залучити понад 300 млн зареєстрованих користувачів. З 2018‑го призначена для користувача база виросла вчетверо. Щомісяця месенджер активно використовують майже 100 млн осіб, що наполовину більше, ніж 2019 року. За кількістю користувачів це приблизно третина від Twitter або Snapchat. Щодня люди витрачають у Discord 4 млрд хвилин на текстові, голосові та відеоповідомлення.

Завдяки розширенню аудиторії Discord привернув увагу венчурних інвесторів. Усупереч звичаям Кремнієвої долини, Денні Раймер з Index Ventures, чия компанія вклала в Discord у грудні 2018‑го, сам зателефонував засновникам і запропонував ще грошей. З його подачі в червні 2020‑го Ситрон і Вишневський залучили $100 млн. За півтора року капіталізація компанії зросла з $2,05 млрд до $3,5 млрд.

Discord швидко став у геймерів культовим. Вони спілкувалися під час ігор через особисті повідомлення, об'єднувались у групи

Інвестори виходять з того, що Ситрон і Вишневський, яким у стартапі належить по 10%, будуть і далі розширювати аудиторію і нарощувати виторг. Цього року він може сягнути $120 млн, якщо порівняти з торішніми $70 млн, підрахував Forbes. Підживлює це зростання платний сервіс Nitro, за допомогою якого можна індивідуально налаштовувати свій профіль і групи.

«Вони будують щось украй цінне, – каже Раймер. – Якщо вони продовжать рухатися в цьому напрямі, ми будемо просто щасливі».

Одне можна сказати майже напевно: дорога не буде гладкою. Як не завжди був гладким шлях Ситрона і Вишневського.

Ситрон навчався в приватному Університеті Фул Сейл, після чого працював програмістом в ігровому стартапі і створив соцмережу для геймерів OpenFeint. У 2011 році він продав її японській GREE за $104 млн. Попрацювавши в GREE кілька місяців, він познайомився з Вишневським, який навчався в каліфорнійському університеті Нортридж і писав код для розробників мобільних застосунків.

У 2013‑му Ситрон і Вишневський об’єдналися, щоб зайнятися улюбленою справою – відеоіграми. Рік по тому вони випустили гру для планшетів Fates Forever, яку з неабиякою часткою перебільшення порівнювали з League of Legends. Гра не стала популярною. «В індустрії розваг складно працювати. Ми були близькі до успіху», – стверджує Ситрон. Вишневський запропонував йому зосередитися на соціальній мережі, яку партнери придумали паралельно з грою.

Discord з’явився за рік і швидко став у геймерів культовим. Вони спілкувалися під час ігор через особисті повідомлення, об’єднувалися в групи, які в Discord називають «серверами», і розбивалися на дрібні підгрупи – «канали». Одні канали залишалися текстовими, інші завдяки голосовому чату перетворювалися на подобу телефонних конференцій. Існують версії Discord для мобільних телефонів і десктопів, але, на відміну від багатьох конкурентних сервісів, месенджер також працює просто в браузері і не потребує скачування. Він безкоштовний і швидко завантажується. До липня 2017‑го Discord налічував 45 млн зареєстрованих користувачів і їхня кількість зростала на 1,1 млн на тиждень.

Ситронові і Вишневському було невтямки, що паралельно збільшувалася присутність токсичних користувачів. Discord наповнили білі націоналісти, які координували через месенджер марш «Об’єднаних правих». У серпні 2017 року він вилився в побоїще в Шарлотсвіллі.

Призначена на вихідні акція була ретельно продумана. У Discord ходив дев’ятисторінковий PDF‑документ, який наказував жінкам триматися подалі від переднього краю й готувати вечірку, щоб відзначити закінчення маршу. Окрасою програми мав стати автопробіг. Для п’ятничної «всеношної» всім веліли запастися факелами і вивчити слова неформального гімну конфедератів Dixie.

Дводенний марш широко висвітлювався в пресі і закінчився тим, що 20‑річний білий націоналіст Джеймс Алекс Філдс врізався на автомобілі в групу протестувальників і вбив жінку. Його засудили до довічного ув’язнення. За кілька днів після подій New York Times докладно описала зв’язок маршу з Discord. Потім група активістів Unicorn Riot за прикладом WikiLeaks почала викладати в інтернет листування білих націоналістів у месенджері.

Засновникам Discord тоді дісталося. «Емоційно було дуже важко», – згадує Вишневський. «На думку спадає слово «жах», – притакує йому Ситрон. – Я єврей. Мій дід під час Другої світової воював проти нацистів. Мене гнітило, що своїми діями я якось сприяю радикалізації людей. Було гидко. Я відчував, що ганьблю свою сім’ю, своє коріння». Засновникам Discord довелося швидко вирішувати, наскільки жорстко модерувати платформу. Той самий вибір нещодавно постав перед Twitter і Facebook через коментарі президента Трампа. Восени 2017‑го партнери видалили з Discord майже сотню ультраправих груп і пообіцяли собі, що на цьому не зупиняться.

«Я хотів зробити світ кращим, – повторює Ситрон мантру ідеалістів з Кремнієвої долини. – У якийсь момент ми зрозуміли, що потрібно докласти для цього більше зусиль». Після Шарлотсвілля Discord став ретельніше стежити за порядком. 15% його співробітників працюють у відділі довіри і безпеки, якого в 2017‑му не існувало. Facebook зобов’язався виділити приблизно 20% працівників для подібних завдань у своїх платформах, але поки що публічно не відзвітував, чи виконав обіцяне.

Discord блокує небажаних користувачів і групи не за IP‑адресами, а за метаданими: так порушникам складніше повернутися в месенджер. Компанія випустила оновлення, щоб звичайні користувачі, модератори груп, могли швидко повідомляти про порушення. Адміністратори можуть також долучати ботів, які шукають у постах мову ненависті.

Після провалу гри, розробленої разом із Ситроном, Стен Вишневський запропонував розвивати соціальну мережу

Після провалу гри, розробленої разом із Ситроном, Стен Вишневський запропонував розвивати соціальну мережу

Побоюючись нового Шарлотсвілля, відділ довіри й безпеки шукає групи і платформи білих націоналістів в інтернеті, щоб запобігти їхній появі в Discord. Як наслідок – ультраправі мігрували в месенджер‑конкурент Telegram, який, на відміну від Discord, обіцяє цілковиту анонімність зашифрованого листування.

До кришталевої чистоти Discord ще далеко. Знайти образливі матеріали дуже легко навіть у найбільших групах, не кажучи вже про дрібніші й приватні. Одна з найчисленніших груп, присвячена мемам, називається «Ворота в аутизм». Вона налічує 212 431 учасника, і на її профілі зображено жабеня Пепе – символ білих націоналістів. Простий пошук в історії чату за словом «педик» видає сотні сторінок результатів. Члени групи масово обмінюються мемами й гіфками явного або прихованого сексуального змісту. Засновники групи відмовилися дати коментарі про цей контент.

І все ж експерти з онлайн‑етики визнають, що з 2017‑го Discord старанно працював над помилками і загалом не поступається конкурентам. «Discord, безумовно, змінився на краще, і я цьому аплодую, – говорить аналітик дослідницької компанії Data & Society Вілл Партін. – Модерування контенту – загальна проблема всіх платформ».

Доки Discord виправляла помилки, відбулося щось незвичайне. Інфлюенсери з YouTube та Instagram почали використовувати месенджер для спілкування з аудиторією. Ситрон і Вишневський не до кінця розуміли, в чому річ, поки минулого року не прочитали статтю про Discord на сайті TheAtlantic.com. Блогери полюбили додаток за те, що можуть з його допомогою спілкуватися з аудиторією безпосередньо, не хвилюючись, що алгоритми видачі повідомлень у стрічках поховають їхні пости під купою інших. «Ми подумали: в цьому щось є», – згадує Ситрон.

Стаття The Atlantic і внутрішній аналіз, який розкрив деякі унікальні групи на кшталт спільноти із запису аматорських хіп‑хоп‑альбомів, спонукали Discord зробити те, чого компанія раніше ніколи не робила, – провести масштабне опитування користувачів. У 2019 році вона розіслала анкету з 23 питань, на заповнення якої йшла година. Кількість відповідей, за словами Ситрона й Вишневського, вказувала не лише на те, що у месенджера величезна база лояльних користувачів. З’ясувалося, що Discord використовують далеко не тільки для ігор і що його складно освоювати.

Компанія задумалася про те, як розширити аудиторію і спростити для користувача інтерфейс. Ці напрями стали ще більш актуальними, коли епідемія коронавірусу поклала край звичному життю. У травні в групах з’явився відеочат, який спочатку планували випустити тільки в другій половині року. Функцію «Вийти в ефір» скоро перейменують у «Демонстрацію екрану», якою вона, по суті, і є. Discord вважає, що обидві ці можливості залучать тих, хто має потребу в інструментах для віртуального навчання.

Вебсайт Discord теж недавно переробили. Зображення ігрових джойстиків і комп’ютерів замінили на дивні малюнки більш загальної тематики – чарівник, жаба з книгою, кабальєро в капелюсі, схожому на гриб. Ігри згадуються побіжно, після фотографій домашніх улюбленців і шкільних клубів. Новий слоган – «Ваше місце для спілкування».

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

Ситрон і Вишневський відмовляються продавати рекламу або призначені для користувача дані. Виторг їм приносить лише сервіс Nitro. Є два варіанти передплати: «класичний» план за $4,99 на місяць, або $49,99 на рік, і «розширений» за $9,99 і $99,99. Обидва дають можливість змінювати ім’я користувача (безкоштовно присвоюється випадково обраний чотиризначний номер, але за плату можна обрати інші цифри), використовувати власні смайлики в будь‑якій, а не тільки в якійсь одній групі, гарантують вищу якість онлайн‑трансляцій. У дорожчому варіанті можна «прокачати» свою групу. Що більше передплатників бере участь у прокачуванні, то більше розширених налаштувань стають для них доступними. За оцінкою Forbes, у Nitro понад мільйон користувачів.

Почувши запитання про те, що нового планується у Nitro, Ситрон і Вишневський миттєво замовкають. «Ми не хочемо нічого анонсувати. У минулому, щойно ми заїкалися про майбутні новинки, від нас вимагали їх просто вже, інакше всі злилися», – пояснює Ситрон. Партнер венчурного фонду Greylock і член ради директорів Discord Джош Елман трохи відвертіший. «Якби я бажав створити групу якогось клубу, то хотів би мати функції, що дають змогу розтопити кригу між новачками, – розповідає він. – Мені потрібен був би вбудований планувальник заходів і календар. Але це так, абстрактні приклади».

Ситрон скупий на конкретику, але з радістю розповідає про те, яким бачить Discord у майбутньому. Коли вони зустрічаються з Вишневським, щоб хильнути по чарці (нерозведене віскі для Ситрона і коктейль «Грейхаунд» для Вишневського), Ситрон ділиться мрією перетворити Discord на щось подібне до бару з серіалу «Весела компанія». «Це місце, де всі знають тебе на ім’я, – каже він. – Де можна побути з друзями, поговорити, поділитися всім, чим хочеш».  

Опубліковано в третьому номері журналу Forbes (вересень 2020)

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків