Михайло Федоров – віцепрем’єр, міністр цифрової трансформації – герой нового ютуб-проєкту Forbes «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» – розповів про появу штучного інтелекту в українських держпослугах, нову митницю та реінжиніринг держсектору
«Forbes Україна» запустив щотижневий ютуб-проєкт «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» для підписників. Гості – топменеджери провідних українських компаній, підприємці, керівники держсектору, лідери думок.
Гість нового випуску – Михайло Федоров, віцепрем’єр та голова Мінцифри. Він наймолодший урядовець зі списку Forbes «30 до 30». Після обшуків у MacPaw співзасновник monobank Олег Гороховський заявив, що Федоров – це міністр, якого треба клонувати. Над якими реформами він зараз працює
Про штучний інтелект та держпослуги в «Дії»
Ми вже над цим працюємо. Працюємо з компанією Microsoft: у нас уже відбулося кілька дзвінків щодо впровадження технологій для служби підтримки.
Хочемо навчити штучний інтелект швидко давати відповіді щодо отримання послуг, щодо того, як працює держава. І щоб це було простою зрозумілою мовою.
Ми цю технологію точно будемо впроваджувати в нашому контакт-центрі, який комунікує з українцями. Також ми розглядаємо ШІ в світлі надання проактивних послуг і аналізу поведінки громадян.
У цьому році плануємо закінчити цифровізацію найбільш популярних послуг. Постійно з’являються нові послуги, це процес. Наприклад, зараз ми працюємо над компенсацією пошкодженого майна. Це одна з найважливіших в цьому році послуг, можливо, навіть за всю історію «Дії».
Про цифровізацію традиційних галузей
Вона відбувається постійно. Наприклад, медична реформа. Є єдина центральна компонента, є медичні інформаційні системи, які взаємодіють, і це взагалі змінює хід розвитку медичної сфери в Україні. Лікарі отримують більшу заробітну плату, лікарні фінансують із врахуванням їхньої ефективності, і це все це побудовано на цифровізації.
В освітній сфері ми робимо базові речі: реєстри учнів та вчителів, можливість змінити школу, щоб в реєстрах змінювалася інформація, а не батьки постійно рухалися між школами. Після цього буде великий буст розвитку електронних щоденників.
В енергетичній сфері ми працюємо над створенням єдиної компоненти для управління комунальними платежами. В цьому напрямку є певний хаос – люди сплачують за комуналку, потім отримують борг. Немає єдиної центральної системи, яка акумулює інформацію. Через це неможливо нормально працювати з субсидіями.
На нас, як і на весь світ, чекає новий етап розвитку Інтернету речей, коли датчики самостійно передаватимуть інформацію про споживання і рахунки виставлятимуться автоматично. Це неможливо зробити без якісної інформаційної системи, яка акумулює дані.
Про розмитнення авто в «Дії»
Технологія займає кілька відсотків успіху в будь-якій трансформації. Дуже важливо мати бачення й операційну можливість впроваджувати це бачення. І мати бажання це робити.
Якщо немає бажання проводити розмитнення авто через «Дію», що б ти не робив, все одно будуть барʼєри, якщо партнерська сторона не хоче цього робити. Від цього бажання залежить багато.
Ми жодного разу не опускали руки за цей час. Було багато різних проєктів, щодо яких нам говорили «ні». Ми постійно це ламали, і в цьому напрямку точно дійдемо до результату.
Ми зараз переподаємо законопроєкт і будемо більше комунікувати з депутатами, більше публічно піднімати це питання. Ми будемо використовувати всі інструменти, щоб це питання дотиснути.
Я бачу цифровізацію як єдиний інструмент, який може допомогти зробити прозору митницю. Послуга розмитнення – наше намагання підійти до цієї сфери. Якщо в керівника митниці немає бажання прийти до нас, ми починаємо заходити з іншого боку. Кажемо: дайте нам хоча б MVP зробити, і ви побачите, як все може змінюватись.
Це стратегія роботи з державними органами. Деякі самі проявляють ініціативу, і ми починаємо працювати. А до деяких потрібно підійти з боку якоїсь послуги і показати, як це може працювати.
Про реформу грального бізнесу
Ми тільки недавно приєднались до цього потягу, що палає.
Наша концепція полягає в тому, що ми ніколи не вирішимо питання грального бізнесу, доки не побудуємо інклюзивні інституції. Нічого не зробимо з корупцією, якщо повністю не автоматизуємо цю сферу і не приберемо людський фактор. Ми запропонували чіткий концепт.
Перше – ліквідація КРАІЛ. Ця сутність взагалі не потрібна. Якщо є вичерпні правила, хто може отримати ліцензію, потрібно це робити автоматизовано: в реєстрі перевіряти дані про компанію і реєструвати.
Друге – якщо ми не можемо вирішити проблему правоохоронних і податкових органів, які постійно перевіряють, потрібно змінити підхід до оподаткування. Ми запропонували банківську систему, щоб гроші відразу знімалися і потрапляли до бюджету, щоб не потрібно було робити якісь додаткові маніпуляції.
Третє – надати можливість агентству, в яке трансформується КРАІЛ після ліквідації, закривати домени, що працюють без ліцензії.
Четверте – автоматична перевірка, постійні тестові платежі по всім ліцензіатам, щоб зрозуміти, чи працює той еквайринг, який привʼязаний до банка – податкового агента. Це дозволить прибрати використання платіжної системи, яка не оподатковується і не контролюється.
Пʼяте – прибрати всі критерії субʼєктивної оцінки, наприклад, скільки гральних апаратів має бути в конкретному закладі.
Ось на цих п’яти стовпах побудований законопроєкт, який ми запропонували. Зараз він дискутується в уряді і з депутатами. Якщо його буде підтримано всередині, будемо виносити далі, обговорювати в Раді і приймати.
Я не вірю в будь-яку іншу систему. Там, де є людський фактор, точно буде махінація.
Про фінансування реклами на екрані Nasdaq на Таймс-сквер та IPO «Дії»
Це точно не державні гроші, адже в цьому не було б жодного сенсу. Напевно, фінансували організатори цього заходу або бізнес допомагав.
Минулого року нам зменшили бюджет на 86%. Цього року міністерство у топ-3 за найменшим бюджетом, тому використання коштів на такі речі я ніколи не погодив би.
Скажу чесно, моя мрія – щоб «Дія» організаційно трансформувалася і вийшла на IPO. І щоб реклама на Nasdaq була, тому що ми вийшли на IPO і нас дорого оцінили. Тоді б я кайфонув.
Про «єВідрядження»
Я думаю, що це незворотно відбудеться. Питання тільки часу. В мене немає хороших новин щодо цього питання. Зараз не відбувається жодного обговорення цього питання.
Компанії повинні більш твердо говорити про свою позицію. Багато з них напевно знайшли інструменти виїзду. В цьому є проблема нормальної прозорої регуляції: хтось знайшов можливості, їм вже добре, і вони, як активна спільнота, не комунікують свою думку. Ми – адвокати IT-галузі, але потрібно, щоб компанії також більше проявляли свій голос
Мені здалося, що в момент анонсу цієї послуги в суспільстві не знайшлося підтримки цьому інструменту.
Про законопроєкт «Маски-шоу стоп»
Після історії з MacPaw постійно ведеться комунікація з комітетом, з юристами.
Тут трохи акцент на тому, що відбувається з інформаційними системами і технікою під час обшуку. Не можна буде просто так забрати всю техніку і зупинити роботу компанії. Буде чітко виписаний алгоритм, що робити, щоб компанія продовжила працювати.
Тому що обшуки можуть бути. Компанія може щось порушувати. Але не може бути такого варварства, коли забігають, забирають все обладнання, а потім, щоб його забрати, потрібно щось кудись занести.
Про електронний кабінет військовослужбовця
Я не бачу перспектив на найближчі пів року точно. Там потрібні великі організаційні та технологічні зміни. Але це точно буде створено, бо в нас дуже багато військових, яким потрібно надавати суперкрутий сервіс.
Зараз в Міністерстві оборони зʼявився новий CDTO. Він створює перелік проєктів, з якими треба працювати, пріоритезує їх.
Ми зараз більше сфокусовані на системах ситуаційної обізнаності, на всьому, що допомагає зберігати життя і бути більш ефективними на полі бою.
Є пріоритезація: зараз зберегти життя, а трохи пізніше – надати крутий сервіс.
Про military-tech
По-перше, більше компаній, що займаються БПЛА, стали на озброєння.
По-друге, ми змогли побудувати потік підтримки українських виробників.
Ми зараз сконцентровані на БПЛА, але це MVP розвитку всього military-tech. Якщо нам тут вдасться, то вдасться у будь-якому напрямку. Ми паралельно на 30% займаємося РЕБ, але в першу чергу – БПЛА.
Нам вдалося зібрати всі потреби Сил оборони, знайти всіх виробників, які є, забрифувати, зрозуміти рівень розвитку, зрозуміти потужності.
Ми вже почали рухатися по всім напрямкам і почали фінансувати розвиток БПЛА. Зараз збільшується оборонний бюджет, і один із важливих напрямків – розвиток БПЛА.
Не хочу спойлерити. Потрібно бути обережним, тому що зараз станемо сильнішими в цьому напрямку на полі бою. Тому скажу так: ми систематизували всі потреби, всі спроможності, почали вирішувати всі блокери. Наприклад, прибрали «СпецЕкспортКонтроль», який займався дозволами на комплектуючі, які заїжджали в країну, на БПЛА.
Зараз вирішуємо питання щодо НДС на комплектуючі. Зробили певну дерегуляцію на рівні Кабміну. Паралельно боремося з калькуляцією, щоб виробники були вільніші в розробці продуктів, щоб було менше бюрократії, зайвого нагляду і т.д.
Також дозволили компаніям, які займаються military-tech, заходити у «Дія.City». Вони вже починають інвестувати в людей податки, які зберегли. Також зробили бронювання для military-tech компаній.
Важливі паралельні процеси. Одна справа виготовляти продукти. Інша – впроваджувати їх у життя, змінюючи воєнну доктрину застосування з метою отримання швидкого фідбеку в режимі реального часу, і покращувати свій продукт.
Генштаб, виробники, Міноборони, Мінцифра мають глибоку комунікацію, що дає змогу бути швидкими в цьому напрямку.
Найближчим часом ми запускаємо military-кластер. Це буде новий бренд, єдина точка входу для будь-яких ідей, проєктів та продуктів в напрямку мілітарі.
Все буде дуже чітко. Є продукт – допоможемо інтегруватися в державу. Потрібен ґрант? Ось, можна його отримати. Потрібна допомога, експертиза Генштабу? Ось тут можна отримати.
Це буде прозора швидка інституція. Ми нормативно зробили все для того, щоб вона запрацювала, і зараз завершуємо деталі і будемо анонсувати найближчим часом.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.