Українці зможуть ввозити дрони та запчастини до них без дозволів Державної служби експортного контролю – відповідну постанову Кабмін прийняв 14 лютого. Чи пришвидшить це імпорт БпЛА
Керівниця Центру підтримки аеророзвідки Марія Берлінська у грудні критикувала Державну службу експортного контролю (ДСЕК) через проблеми ввезення понад 500 дронів моделі DJI Mavic 3. Потрібно було надати митниці понад 500 гарантійних листів від військових частин або ВЦА, писала Берлінська в колонці УП.
Згодом ДСЕК надала роз’яснення, й дрони DJI Mavic 3, Autel EVO II, DJI Matrice 300 були ідентифіковані службою як товари, імпорт яких здійснюється без дозволу.
Глобально це не розв’язало проблему. Мінцифри провело закрите опитування серед імпортерів і виробників дронів кілька тижнів тому. «Більшість людей вважали, що проблема з імпортом дронів – це проблема номер один», – говорить радник міністра цифрової трансформації Георгій Цхакая. 14 лютого Кабмін розширив список товарів, які можуть імпортуватися без дозволів ДСЕК. Сюди увійшли безпілотники й запчастини до них. Публічно не уточнювалися моделі. Цхакая каже, що обмеження знято для всіх типів безпілотників.
Як це працюватиме і що ще планують спростити? Бліц-інтерв’ю з радником міністра цифрової трансформації Георгієм Цхакая.
Інтерв’ю відредаговано та скорочено для ясності.
Яку проблему розв’язує постанова?
Коли дрон приїжджав на територію України, то в митників виникало питання: чи є цей літальний апарат товаром військового призначення або подвійного використання. Тому митник відправляв імпортера в Експортний контроль для проведення експертизи, реєстрації й отримання дозволу.
Якщо це дрон військового призначення, ти повинен зареєструватися в Експортному контролі й отримати сертифікат. Після того, як тобі видадуть дозвіл, ти можеш завозити дрон.
По товару подвійного використання Експортний контроль не має права проводити експертизу. Практично людина опинялася в глухому куті, бо вона не може довести, що це товар не військового призначення. Це призводило до зупинки безпілотників і компонентів для їх виробництва на митниці.
Питання з DJI Mavic 3 вирішилося, проте залишилися проблеми по всіх інших типах дронів і компонентах, що потрібні для виробництва БпЛА всередині країни.
І постанова Кабміну розв’язала цю проблему?
На час воєнного стану постанова звільнила перелік товарів військового й подвійного використання від реєстрацій і дозволів Експортного контролю. Передусім, це БпЛА й компоненти для них. Люди не стоятимуть у чергах на митниці тижнями й місяцями.
Це стосується всіх дронів, що заходять в Україну. Їм не потрібна буде додаткова документація, яка вимагалася до цього.
Наскільки це прискорить ввезення дронів?
Значно пришвидшить. Це зроблено для того, щоб на митниці не було питань, і всі товари без проблем проходили митне оформлення.
Які документи потрібні зараз?
Якщо ви фізособа, то вам потрібна лише документація, щоб оплатити мито у ПДВ, поки його ще не зняли. І ви будете оформлювати дрон, як всі інші товари, за звичайними процедурами – так, як фотоапарат або телефон.
Скільки дронів завозиться щомісяця в Україну?
Не скажу статистику, але багато, дуже багато. І ще багато потрібно.
Які ще блокери заважають імпортерам і виробникам дронів?
Наступною у черзі стоїть проблема оподаткування. Прийнято законопроєкт щодо звільнення дронів від ПДВ й мита. Зараз іде робота, щоб звільнити від ПДВ й мита компоненти для безпілотників. Тоді не буде додаткових фінансових тягарів для імпортерів, і це допоможе внутрішньому виробництву. Якщо звільняється сам БпЛА, обов’язково потрібно звільнити й комплектуючі, щоб національний виробник не опинився в неконкурентних обставинах.
Коли можна очікувати звільнення комплектуючих від оподаткування на митниці?
Ми продовжуємо роботу над тим, щоб головні компоненти для виробництва БпЛА також запропонували законодавцю для звільнення від ПДВ й мита. Намагатимемось, щоб це було швидко, але це законодавчий процес. Парламент розуміє важливість БпЛА і того, що вони роблять для захисників України.
Михайло Федоров анонсував інші кроки в цьому напрямі. Про що саме йдеться?
Завдання в тому, щоб у виробників не було жодних блокерів. Кількість виробників швидко росте, бо є потреба у їхній продукції й допомога від держави. Для когось проблемою є калькуляції дохідності, для когось – фінансування R&D, оподаткування імпорту тощо. Ми отримуємо від них фідбек і обробляємо.
Яке співвідношення завезених і вироблених в Україні дронів?
Не назву точну статистику. Уже є збільшення, напевно, в 10 разів на користь національного виробника. І збільшиться ще в 10 разів, якщо державна машина допомоги виробникам працюватиме добре, як зараз. Сподіваюся, що у 2023 році можливостей для виробництва в Україні буде набагато більше, ніж для імпорту.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.