Категорія
Інновації
Дата

Технологічний бум заради домашніх улюбленців. Як розвивається ринок pet tech, який за кілька років може сягнути $20 млрд?

5 хв читання

Готелі для собак /Зображення згенеровано ШІ Midjourney в співавторстві з Олександрою Карасьовою

Зображення згенеровано ШІ Midjourney в співавторстві з Олександрою Карасьовою

У Польщі більше домогосподарств із собаками, ніж із дітьми, тому й не дивно, що технологічний розвиток поширився і на домашніх тварин. За останні кілька років компанії, які розробляють інноваційні продукти для хатніх улюбленців, залучили майже пів мільярда євро інвестицій, а от в Польщі ця галузь не настільки розвинена. Forbes Polska вивчала перспективи ринку pet tech вдома й у світі.

Європейці люблять тварин, і статистика це підтверджує:

  • в ЄС налічується майже 78 млн котів і 67 млн собак (портал Statista);
  • за останні 10 років кількість домогосподарств із власними домашніми тваринами зросла на 26%, до 91 млн (кінець 2022 року);
  • у більш ніж половини поляків є домашній улюбленець (звіт Kantar Public 2019-го);
  • у Польщі більше домогосподарств із собаками, ніж із дітьми (цьогорічне дослідження GfK Polonia Household Panel).

Тому не дивно, що ринок технологічних рішень для тварин теж росте: від застосунків для замовлення корму, дресування або визначення місцеперебування до глибоких технологічних досліджень інноваційних ветеринарних препаратів.

«Потенціал індустрії технологій для домашніх тварин, особливо в контексті сучасних соціальних тенденцій, величезний, оскільки ми почали ставитися до тварин як до повноцінних членів сімʼї. У результаті, наприклад, все більше вихованців отримують постійну ветеринарну допомогу. Ми готові витрачати більше коштів на їхнє лікування і, перш за все, очікуємо безпечніших та ефективніших методів лікування», – пояснює Павел Велгус, член правління біотехнологічної та ветеринарної компанії Bioceltix.

Тренди pet tech

Кількість pet tech проєктів у Польщі поступово зростає, і вони дуже різноманітні: виробництво індивідуально створених страв для тварин (PsiBufet), онлайн-підбір корму (Appet), маркетплейс товарів для тварин (Deor), застосунки для запису до ветеринара, кінолога чи грумера (HiPets) і навіть комплексні пакети для ветеринарного обслуговування (PetHelp).

Розвиток польського pet tech відповідає світовим трендам. Якщо у 2021 році вартість світового ринку технологій для тварин становила $5 млрд, то за чотири роки вона може сягнути $20 млрд, згідно з даними аналітиків Global Market Insights. А до 2030 року ринок GPS лише для домашніх тварин досягне вартості приблизно $6,8 млрд із середньорічним темпом зростання 18,6%, згідно зі звітом Spherical Insights. 

GPS ошийник /Shutterstock

Ошийник для собак, обладнаний GPS Фото Shutterstock

GPS у наш час допомагає не тільки в ідентифікації або відстеженні вашого вихованця, але й у медичній діагностиці чи прийманні ліків. «Кращі знання про фізичне та психічне здоровʼя домашніх тварин, зростання попиту на пухнастих улюбленців, особливо серед покоління міленіалів, поширення інтернету речей та технологічний прогрес стимулюють розвиток ринку GPS для наших домашніх тварин», – стверджують автори звіту Spherical Insights.

Ба більше, компанії технологічних рішень для домашніх тварин залучають мільйони майже на самому початку існування. Згідно з даними порталу tech.eu, у 2020–2022 роках у європейські компанії цього напряму було інвестовано близько €480 млн. Кілька прикладів:

  1. Іспанська мережа ветеринарних клінік Unavets, заснована у 2019 році, наразі залучила приголомшливі €116 млн. 
  2. Шведська компанія FirstVet, відкрита в 2016 році як цифрова ветеринарна служба, вже залучила €96 млн у рамках пʼяти раундів фінансування. 
  3. Австрійська фірма Tractive, яка розробила рішення для GPS-моніторингу, залучила €32 млн. 
  4. Британська Napo, яка пропонує цифрове страхування для собак і безліч додаткових функцій, таких як цілодобовий доступ до ветеринарів або додаток для дресирування, минулого року зібрала 15 млн фунтів стерлінгів.
  5. Dalma, аналог Napo у Франції, залучила €15 млн.

Польські компанії технологій для тварин

У Польщі представникам галузі складніше, і зазвичай стартапам pet tech доводиться фінансувати себе самостійно, принаймні на початку своєї діяльності. 

Лукаш Клаб, засновник і керівник Animalhotels, платформи, що працює за моделлю Airbnb, але для тварин, вирішив саме так почати свій бізнес.«Я вклав свої заощадження в запуск порталу. Завдяки цьому ми змогли залучити перші 4000 користувачів. Застосунок став доступний у липні 2022 року, а наша бізнес-модель – маркетплейс, і ми заробляємо на сервісному зборі від суми бронювання», – пояснює Клаб.

Сьогодні цей застосунок працює лише у Польщі, й у ньому зареєстровано 11 000 користувачів, у тому числі 2500 опікунів. Такий успіх допоміг компанії цього року залучити €142 528 допосівних інвестицій від шести бізнес-ангелів. «Зараз ми зосереджені на підготовці до нашого наступного інвестиційного раунду. Водночас ми фокусуємося на швидкому масштабуванні нашого бізнесу», – запевняє Лукаш Клаб.

Найбільші суми грошей у Польщі наразі зібрала соціальна мережа для власників домашніх тварин Petgram, яка також продає нашийники для GPS-моніторингу. Наприкінці минулого року компанія залучила близько €230 000 від двох інвесторів у рамках краудфандингової кампанії, повідомляє DM INC-CrowdConnect, за допомогою якої проводився збір. Однак компанія сподівалася на більше. 

Втім засновник Petgram не засмучується і готується пропонувати користувачам нові послуги, такі як вигул собак, догляд за домашніми тваринами, візити до ветеринара або грумінг собак.

«У цьому аспекті нас надихнула американська компанія Rover, яка зараз оцінюється у $2 млрд. Вона довела, що існує значний попит на цей вид послуг і що ринок послуг для домашніх тварин має величезний потенціал», – вважає Себастьян Мардило з Petgram. Наразі Petgram користуються близько 60 000 людей, заробляє вона на продажі GPS-пристроїв та підписок на сервіси визначення місцеперебування.

Перспективні дослідження

Pet tech – це не лише цифрові платформи чи застосунки. Найбільші гроші «сховані» у передових біотехнологічних дослідженнях для тварин. Вони набули особливої популярності лише останніми роками, оскільки, як зазначає Павел Велгус, ветеринарна медицина технологічно відстає від людського ринку, особливо у сфері біотехнологій. Лише у 2016 році на ветеринарному ринку зʼявилися перші біотехнологічні продукти (моноклональні антитіла), а у 2019-му – перший препарат на основі стовбурових клітин.

Bioceltix

Дослідження в лабораторії Bioceltix

Протягом останніх восьми років Bioceltix зосереджується на ветеринарних інноваціях. Наразі компанія розробила запатентовану технологію виробництва біологічних препаратів на основі мезенхімальних стовбурових клітин. 

Її флагманська продукція включає препарати для лікування дегенеративних змін суглобів і атопічного дерматиту у собак, а також препарат для коней, які страждають на артрит. Перші кошти на її діяльність надав фонд Startit (нині Kvarko Group), який створив Павел Велгус.

Менш ніж за два роки з моменту заснування Bioceltix залучила нових інвесторів через випуск іменних акцій. Згодом до групи акціонерів увійшли перші фонди. У листопаді 2021 року компанія дебютувала на New Connect, майданчику залучення інвестицій, яким керує Варшавська фондова біржа, а менш ніж за рік вийшла і на саму біржу. 

Загалом Bioceltix залучила від інвесторів понад €11,5 млн. Друге за значущістю джерело фінансування – державні субсидії (€4,59 млн грантових коштів). 

Специфіка цієї галузі повʼязана з відносно тривалим часом розробки продуктів до їхнього виходу на ринок. Bioceltix поки що не приносить доходів (очікується, що комерціалізація розпочнеться на рубежі 2024-го та 2025 років), що доводить, наскільки інвестори впевнені у прибутку. Доходи, як запевняє Павел Велгус, не забаряться. 

«Історія інших біотехнологічних компаній, що працюють у ветеринарній галузі, показує, що ще до завершення науково-дослідних робіт над продуктом, оцінки угод відносно невеликих компаній і проєктів досягають сотень мільйонів доларів», – стверджує він.

Ще одна польська компанія, BioCam, розробляє технологію, яка стане революцією на ринку капсульної ендоскопії не лише для людей, а й для собак, кішок, а згодом і коней. Компанія створила капсулу, мобільний застосунок і хмарну телемедичну платформу, а також систему штучного інтелекту для аналізу зображень

«Капсула, що нагадує таблетку вітаміну С, проходить через всю травну систему протягом восьми годин, відстежуючи та створюючи каталог із понад 70 000 зображень, які перевіряє система. Програмне забезпечення автоматично виявляє зони ураження», – пояснює Мацей Висоцький, співзасновник і генеральний директор BioCam. 

Польща є пілотним ринком компанії. У довгостроковій перспективі вона має глобальні амбіції, починаючи із Західної Європи та Північної Америки. Компанія BioCam працює вже чотири роки. У 2024 році вона має намір розпочати комерціалізацію продукту, насамперед на ветеринарному ринку.

Компанія фінансується коштом венчурних фондів, приватних інвесторів та європейських грантів. Наразі вона залучила понад €2,5 млн, більша частина яких це приватний капітал.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд