Категорія
Гроші
Дата

Великий прибуток з маленького чека. Як українські бізнес-ангели заробили на іспанському стартапі невидимої ортодонтії

3 хв читання

Impress виготовляє індивідуальні прозорі пластикові капи для вирівнювання зубів /Impress

Impress виготовляє індивідуальні прозорі пластикові капи для вирівнювання зубів Фото Impress

Грошей від ангельських вкладень можна чекати роками. Ранні інвестори Impress вклалися у шість місяців. Як працює така стратегія?

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Власник виноробні «Бейкуш» Євген Шнейдеріс, 49, і експрезидент «Київстару» Петро Чернишов, 52, вклали €90 000 на двох у ледь запущений ортодонтичний стартап з Барселони. Інвестиція окупилася через пів року після закриття раунду – десятки тисяч перетворилися на сотні. У травні 2021 року Impress підняв раунд на $50 млн, ангели продали частину акцій і зафіксували прибуток. Forbes розбирався, як бізнесменам без мільйонних чеків заробляти на технологічних стартапах.

Зуби, машини, телефони. Хто підняв Impress

Impress – міжнародна мережа з 75 клінік зі штаб-квартирою у Барселоні. Стартап займається невидимою ортодонтією: для вирівнювання зубів використовують прозорі пластикові капи, а не металеві брекети. Їх індивідуально підбирають кожному пацієнту після 3D-сканування.

Фаундери Impress – лікар-ортодонт родом з Палестини Халед Касем, 39, і росіяни Лупенки — Діляра, 36, і Володимир, 36. У бізнес-світі і стартапах Лупенки не новачки.

Діляра вісім років пропрацювала виконавчим директором виробника меблів AQUATON і розвивала свій фешн-маркетплейс Style Me Up. Володимир у 22 роки пішов з KPMG, щоб заснувати консалтингову компанію Financial Consulting Group. Пізніше був одним зі співзасновників онлайн-аукціону вживаних авто CarPrice і сервісу з продажу б/у смартфонів SmartPrice. Серед ранніх інвесторів CarPrice був і TA Ventures. В цілому, за даними Crunchbase, обидва проєкти зібрали понад $50 млн інвестицій. Влаштувавшись у ніші торгових маркетплейсів, Лупенки пішли далі.

У 2019 глобальний ринок невидимої ортодонтії виріс до $ 2,8 млрд, підрахували у дослідницькій компанії Transparency Market Research. Тільки у США розробкою невидимих кап-елайнерів займаються десятки компаній: від публічної SmileDirectClub з капіталізацією у $3,8 млрд до стартапів на кшталт Candid і Orthly.

В Іспанії у Impress практично не було конкурентів, говорить партнер фонду TA Ventures Олег Маленков, і ніхто не очікував появи сильного гравця. У перший рік виручка Impress виросла в 13 разів. Компанія швидко вийшла на нові ринки – зараз її клініки працюють в Італії, Великобританії, Франції та Португалії. 2021-го інвестори очікують на семиразове зростання виручки – з €14,3 млн приблизно до €100 млн.

Як Impress збирав гроші та збагачував інвесторів

Посівний раунд на $5,8 млн Impress закрив у жовтні 2020 року. У ньому брали участь португальська венчурна фірма Bynd VC, іспанська Sabadell VC і кілька європейських ангелів. Український TA Ventures увійшов в угоду спільно з бізнес-ангелами з власного клубу ICLUB. З $1 млн половину вклав фонд, решту – 10 членів клубу.

Учасникам клубу фонд пропонує тільки проєкти, в які готовий заходити сам. У спільному раунді вони отримують невелику частку – близько 0,25–0,5%. Після екзиту ангели платять фонду винагороду за успіх – 20–25% від прибутку.

Посівні гроші швидко пішли на агресивне зростання, й Impress знову знадобилося фінансування. Другий раунд – на $50 млн – стартап підняв уже через пів року, в травні 2021-го. До існуючих інвесторів приєдналися Nickleby Capital, UNIQA Ventures і лід-інвестор CareCapital. Вони частково викупили частки у колишніх власників, заразом і членів ICLUB.

Зафіксувати прибуток вирішили троє ангелів. Мультиплікатор для цієї угоди, кажуть в ICLUB, склав 14х до суми інвестиції. Для клубу це стало першим екзитом, говорить партнер ICLUB Ігор Перція. Зазвичай на повернення інвестицій радять чекати три-чотири роки.

Швидкий вихід з високою прибутковістю – не виняткова історія, також і для Лупенка. «У нас із CarPrice за 10 місяців зростання було 50х», – каже засновник ізраїльського AltaIR Capital та інвестиційного клубу AltaClub Ігор Рябенький. Його фонд інвестував в CarPrice ще на посівний стадії у 2014 році.

У Fridge No More – заснованого 2020 року нью-йоркського сервісу швидкої доставки – було 10х за п'ять місяців. Мобільний банкінг для фрілансерів зі США Lili зробив 40х за 15 місяців, перераховує екзити AltaClub Рябенький.

Українським ангельським синдикатам похвалитися поки що нічим. Гучних виходів за всю історію не було, говорить виконавчий директор мережі UAngel Тетяна Романюха. На відміну від ICLUB або AltaClub члени UAngel не приєднуються до великих фондів. Вони самостійно кооперуються, щоб брати участь в угодах більшими чеками, а інвестують переважно в Україні.

Великий прибуток з маленького чека. Як українські бізнес-ангели заробили на іспанському стартапі невидимої ортодонтії /Фото 1

Інфографіка Леонід Лукашенко

Час і гроші. Скільки можна заробити на гарячому стартапі

Власник «Бейкуша» і латвійського телеком-оператора Lexico Telecom Євген Шнейдеріс вибирає стартапи з досвідченими фаундерами. Це звужує поле діяльності – такі засновники знають, куди піти за капіталом. «Дрібний ангел майже ніколи не може дістатися до великого цікавого проєкту», – визнає Шнейдеріс.

До ICLUB він приєднався 2018 року. Наразі у портфелі Шнейдеріса 15 стартапів – переважно з Європи і США. Мінімальний чек для клубу – $25 000, в Impress Шнейдеріс вклав удвічі більше – €50 000. Він не розкрив, скільки заробив на екзіті, – за оцінкою Forbes, йдеться про суму до€350 000.

Експрезидент «Київстару» і член наглядової ради «Фармака» Петро Чернишов виділяє на ризиковані венчурні інвестиції до 30% капіталу. Гроші розподілив між інвестфондами, ангельськими клубами і самостійними інвестиціями.

За 2,5 роки з ICLUB бізнесмен інвестував у 13 проєктів. Внесок Чернишова в іспанську ортодонтію – €40 000, в останньому раунді він продав 20% своєї частки. «Розраховую, що акції можуть підрости ще разів у три», – говорить Чернишов. Вартість проданої частки в стартапі Forbes оцінює у €112 000.

Оцінка Impress публічно не розголошується. За даними Forbes, вона може досягати €70–115 млн. На посівній стадії стартап коштував менше $10 млн, уточнює Перція. Протягом півтора-двох років компанія стане єдинорогом, сподівається він. Тоді частка ранніх інвесторів подорожчає у 100 разів.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд