Скільки потрібно інвестицій, щоб запустити сервіс прокату електросамокатів в Україні
Пів року тому, втомившись від нескінченних пробок і пошуку вільних паркувальних майданчиків, киянка Катерина Пешко відмовилася від автомобіля на користь електросамоката. Тепер, добираючись на роботу, вона долає пʼять кілометрів шляху від Великої Житомирської до парку КПІ за 40 хвилин. Це майже вдвічі швидше, ніж у годину пік на автомобілі. Кожна поїздка на прокатному самокаті обходилася Пешко 70 грн в одну сторону. У травні вона купила власний.
Такі, як Пешко, молоді активні городяни, – основна цільова аудиторія сервісів прокату. «За рік карантинних обмежень самокати перетворилися з розваги на повноцінний засіб пересування, – каже керівник напрямку розвитку шерингових сервісів компанії Bolt в Україні Антон Мілка. – Раніше кількість щоденних поїздок у нашому сервісі обчислювалася сотнями, зараз – десятками тисяч». Дистанція однієї поїздки в Bolt становить до 4 км.
Консалтингова компанія McKinsey прогнозує, що обсяг ринку мікромобільності до 2030 року виросте до $200-300 млрд у США, $100-150 млрд у Європі. За їхніми даними, у США через ризик зараження люди стали частіше використовувати прокатні самокати, а тривалість поїздок зросла майже на третину.
У 2020-му на український ринок, крім естонського Bolt, зайшли сервіси шерингу електросамокатів Kiwi і Scroll, в 2021-му – Bikenow, Zelectra і Vzhooh. За оцінкою Олексія Кушки, співзасновника та директора з розвитку Kiwi, український ринок прокату електросамокатів заповнений тільки на 5%. «Потенційний обсяг ринку Києва – 15 000-20 000 самокатів – у пʼять разів більше, ніж зараз», – підрахував співзасновник сервісу Scroll Арчіл Татрішвілі.
Високий старт
Шеринг електросамокатів Kiwi працює з березня 2020 року – Україна перша країна, в якій почав роботу сервіс. Компанія «Екстра Ваттс», що володіє брендом, зареєстрована на громадянина Туреччини Омера Алі Хорзума. За рік роботи, за словами Кушки, вони залучили $975 000 інвестицій. У сервісу 270 000 користувачів. «Істотний приріст відбувся навесні 2021-го, під час пандемії СОVID-19», – каже Кушка.
За його словами, початкові інвестиції в запуск склали $500 000 – вони пішли на закупівлю програмного забезпечення і 350 самокатів. Кушка не розкриває фінансових показників компанії, відзначаючи що вона вийшла в прибуток і реінвестує в розширення парку. Зараз він становить 900 самокатів і ще 500 знаходяться в дорозі з Китаю. Мережа працює в Києві, Львові, Одесі та Дніпрі. До кінця року Kiwi запуститься в Харкові та Запоріжжі, а в 2022-му планує міжнародну експансію. Старт очікується в Сербії та Албанії. «Наша стратегія – зайняти міста-мільйонники, а в міста, з населенням 500 000 чоловік і менше, продавати франшизу», – каже Кушка.
Активна експансія – стратегія розвитку більшості прокатників. «Це бізнес, який не працюватиме на маленьких обсягах», – розповідає Мілка. Bolt в Україні оперує 5000 самокатами. Найбільша витратна частина інвестицій – імпорт самокатів. Вартість одного – до $ 500. До цієї суми потрібно додати податкові платежі які додають 30–35% до вартості девайса: митний збір (10%), ПДВ (20%) і акциз у 22 євро.
Термін життя самоката – 60 днів, каже співвласник сервісу таксі Uklon Сергій Смусь. Його компанія вивчала цей ринок для можливого входу. За його розрахунками, щоб розраховувати на успіх у Києві, необхідно інвестувати в нові самокати не менше ніж $3 млн. Також варто враховувати вартість розробки програми та операційні витрати (самокати треба щодня забирати, заряджати, лагодити, охороняти). «Сукупно все потягне на всі $5-6 млн», – каже Смусь. Він оцінює термін окупності цього бізнесу від двох до трьох років.
Більшість прокатників працюють за моделлю free-float: взяти й залишити самокат можна в будь-якому місці в межах окреслених зон. Для цього слід зареєструватися в додатку, привʼязати банківську карту й активувати самокат за допомогою QR-коду.
Вартість прокату відрізняється незначно. Найдорожчі самокати Scroll – 10 грн розблокування і 4 грн/хв. Компанія працює за франшизою американського сервісу Bird на самокатах відомої в США фірми Ninebot. «Bird вважають свої самокати кращими і рекомендували нам не знижувати ціну, – зазначає Татрішвілі. – Безпека та якість дорожче коштують». Kiwi везе свої самокати з Китаю, але в Києві модернізує ресору, завдяки чому хід самоката стає мʼякше.
Bolt вибудовує навколо своїх сервісів екосистему, каже Смусь. В один додаток інтегровані сервіс замовлення таксі, доставка їжі та прокат самокатів. Такий підхід дає змогу розширювати охоплення нових користувачів.
Поза законом
У серпні 2020 року мер Києва Віталій Кличко заявив, що компанія Bolt без узгодження з містом розмістила пункти прокату електросамокатів у столиці. «Рух цього виду «транспорту» не врегульовано чинним законодавством України, тому місто не може дозволити компанії надавати такий вид послуг, – написав Кличко в Telegram. І пригрозив, що міські служби приберуть «самовільно розміщені пункти з електросамокатами».
У заяві Bolt говорилося, що місто не може вимагати дозволу чи погодження на роботу, оскільки прокат таких самокатів законодавчо не заборонений. Продовження конфлікту не було.
Столична мерія готує Меморандум про співпрацю з операторами ринку, який частково врегулює спірні питання. Документом буде узгоджено місця стоянок, швидкість руху й визначено зони, де дозволено їздити, повідомили Forbes у Департаменті транспортної інфраструктури КМДА.
Нардеп від партії «Голос» Юлія Клименко ще 2019 року подала законопроект, який визначає місце самокатів у транспортній системі. Його прийнято в першому читанні. У колег у ВР, за словами Клименка, досі немає єдиної думки про гранично допустиму швидкість, з якою можна їздити на електросамокатах, і правила пересування по тротуарах. «Оптимальний варіант – велодоріжки, якщо їх немає, узбіччя доріг, а максимальна швидкість – не вище 20 км/год», – каже Клименко.
Відсутність законодавства – не перешкода для роботи прокату, каже Антон Мілка. Наприклад, в Естонії та Польщі, де сервіси прокату працюють уже кілька років, врегулювали їх роботу в правовому полі тільки в 2021 році, а до цього вирішували питання на рівні міських адміністрацій.
За словами Мілки, розвиток сервісів прокату мотивує міські служби активніше розвивати мікромобільность. У 2021-му обіцяють облаштувати доріжку протяжністю 1,5 км на проспекті Степана Бандери і двосторонню смугу завдовжки 1 км по вулиці Милославській. «Доріжка завдовжки 2,3 км на вулиці Борщагівській стане частиною веломаршруту «Борщагівка-Центр», – каже заступник голови КМДА Олександр Густєлєв. «Якщо буде багато велосипедних доріжок, електросамокати стануть транспортом майбутнього», – резюмує Катерина Пешко.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.