Без гальм. Тарас Гетманський розвиває ринок каршерінга в Україні поки конкуренти тільки збираються
Категорія
Інновації
Дата

Без гальм. Тарас Гетманський розвиває ринок каршерінга в Україні поки конкуренти тільки збираються

Тарас Гетманський, власник компанії Getmancar. Фото Олександра Сура

В Україні близько сотні компаній, що пропонують в оренду автомобілі. Загальний парк таких машин, за оцінками Асоціації автопрокатних компаній, – 4000. У власника компанії Getmancar Тараса Гетманського, 39, мізерна частина – 6%. Однак він залишається найбільшим дизраптором цього ринку. Щоб орендувати машину його фірми, не потрібно їхати в офіс, підписувати договори оренди. Досить завантажити застосунок, і прямо з нього відкривається будь-який з автомобілів, що їх Getmancar пропонує в оренду

На ринку мобільного каршерингу в Україні він не перший. В Одесі з червня 2017 року працює Mobile Car, у якій 40 електромобілів Nissan Leaf. Гетманський починав теж із 70 авто у січні 2018 року. «Купили Ravon, вони були найдешевшими серед машин з автоматичною коробкою передач», – згадує він. До квітня 2021 року його автопарк зріс до 330 автомобілів, виручка в минулому році зросла вдвічі, до $1,2 млн. Тільки за 2020 рік кількість користувачів сервісу Getmancar, доступного у Києві та Дніпрі, зросла вдвічі – з 47 000 до 100 000. Допомогла пандемія – користувачі вважали особисту оренду безпечнішою, ніж таксі.

Юрист за освітою, Гетманський починав роботу державним виконавцем у Міністерстві юстиції. 2006 року звільнився, купив три авто, які здавав в оренду в рідному Дніпрі. Попит перевищував пропозицію, і в 2008 році автопарк його компанії RACE (Rent A Car Enterprise) виріс до 70 машин. Компанія відкрила офіси у Донецьку, Харкові, Львові, Луганську, Запоріжжі, Києві та Івано-Франківську. У 2017-му, коли він вирішив запустити каршеринг, частина авто з RACE стали основою для автопарку Getmancar.

Світовий ринок каршерингу стабільно зростає. У 2018 році, коли Гетманський запустив свій сервіс у Києві, у Москві вже було 15 таких компаній, що здають в оренду 15 000 автомобілів. За оцінками Boston Consulting Group, у 2021 році кількість користувачів каршерингу складе 35 млн осіб, які заплатять 4,7 млрд євро. Заразом зростання мобільної оренди знизить продажі автомобілів.

Великі світові інвестори поки що орієнтовані на багаті ринки США і Європи. Коли у травні 2021 року каршеринг в Європі запустив Bolt, інвестуючи 20 млн євро, компанія розглядала Україну тільки як одну з можливих, але явно теоретичних опцій. «Ми будемо вивчати ринок і попит на цю послугу в Україні. Виходячи з отриманих даних, ми ухвалимо рішення про запуск сервісу каршерингу у нашій країні», – говорить керівник напряму з розвитку шерінгових сервісів компанії Bolt в Україні Антон Мілка.

У місцевих компаній інші застереження. «Люди ще не готові до такої послуги», – каже директор компанії BLS Дмитро Вакуленко. Його фірма здає понад 100 авто, але по-старому, без мобільного застосунка. Є й інші проблеми. «Багатьох відлякує вартість софта, аварійність, великі операційні витрати», – каже Гетманський. Чому те ж саме не зупинило його? За каршерингом – майбутнє, впевнений власник Getmancar. За прогнозами PwC, з 2013 по 2025 рік світовий ринок шерінгової економіки виросте з $15 млрд до $335 млрд за рахунок «радикальної зміни у поведінці споживачів». Каршеринг розширює «вигоди мобільності для користувачів без необхідності витрачати кошти і зусилля для володіння автомобілем», – пише Deloitte.

Автопарк Getmancar

Автопарк Getmancar

Автопарк Getmancar

Автопарк Getmancar

Автопарк Getmancar

Автопарк Getmancar

Автопарк Getmancar

Автопарк Getmancar

Автопарк Getmancar

Автопарк Getmancar

Тарас Гетманський, власник компанії Getmancar. Фото Олександра Сура

Тарас Гетманський, власник компанії Getmancar. Фото Олександра Сура

Попередній слайд
Наступний слайд

Своїми конкурентами Гетманський вважає стереотип «треба мати свою машину» і служби таксі. Щодо останнього пункту він помиляється, гадає співвласник Uklon Сергій Смусь. «Той, хто буде використовувати каршеринг, буде і використовувати і таксі», – говорить він.

Першопрохідникові доводиться вирішувати багато проблем. «Бували випадки, коли клієнти виїжджали за межі зони покриття, не могли відчинити машину, – згадує Гетманський, – і доводилося евакуатором вивозити авто». У багатьох європейських містах влада надає каршеринговим компаніям зони для паркування, у Києві про це навіть не замислюються. «У нас дуже погана інфраструктура для каршерингу, – каже Смусь, – та й таксі все-таки зручніше. При шерінгу потрібно знайти недалеко від дому машину, нервувати в дорозі, потім ще і знайди місце для паркування».

Гетманського ці проблеми не зупиняють. «Ринок Києва буде близький до насичення, коли 3000 машин буде пропонувати у каршеринг. Зараз тільки 330 авто», – каже власник Getmancar. «У київського ринку каршерингу високий потенціал для зростання», – згоден з ним директор інвестфонду AVentures Богдан Свиридов. Ризиком залишається прихід великого іноземного конкурента. «Це збільшило б розмір пирога, за який міг би боротися Getmancar за рахунок розуміння місцевого ринку, наявності впізнаваного бренду і ефективної бізнес-моделі», – додає Свиридов.

Що далі, продаж великому інвесторові? «Може, це не Bolt купить нас, а ми купимо Bolt», – амбітно заявляє Гетманський. Він продає франшизи в інші міста, прибутковість – 16% річних. А восени 2021 року бізнесмен планує продати міноритарний пакет акцій компанії одному з великих інвестфондів. Назву фонду і деталі угоди він не розголошує. «Нас оцінили на рівні зі стартапами з вашого списку», – каже він. Інвестиції він витратить на розширення бізнесу.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків