Материнська компанія «Київстар» Veon назвала попередню суму збитків оператора від хакерської атаки. Чи критична для оператора втрата понад 3,5 млрд грн?
Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго».
Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!
18 січня компанія Veon, якій належить український оператор «Київстар», оцінила збитки від компенсацій абонентам внаслідок кібератаки у 3,6 млрд грн.
Йдеться про відмову компанії від чергової місячної плати для абонентів. Оператор скасував платежі 21 грудня 2023-го (за дев’ять днів після хакерської атаки).
Компенсації можуть знизити річний дохід Veon, прогнозують у компанії. «Фактично «Київстар» місяць працював безкоштовно», – констатує керуючий партнер консалтингової компанії E&C, що консультує телеком ринок, Анатолій Фроленков.
Безоплатні тарифи не убезпечили оператора від відтоку клієнтів. Протягом двох днів з моменту кібератаки lifecell та Vodafone спостерігали активне збільшення SIM-карт, йдеться у відповідях компаній на запит Forbes.
Що це означає для фінансів «Київстар»?
Як збитки та втрата абонентів можуть вплинути на «Київстар»
У 2022-му виторг «Київстару» становив 30,9 млрд грн, свідчить річний фінансовий звіт компанії.
Втрата понад 10% виторгу є суттєвою, проте не настільки великою, аби добити оператора каже Фроленков з E&C. «Я б не назвав це збитками, – каже медіаексперт та колишній член правління Інтернет асоціації України (ІнАУ) Олександр Глущенко. – Скоріше, це інвестиції в бренд та позитивні комунікації».
Як щодо відтоку клієнтів? У мобільних операторів «Vodafone Україна» та lifecell сплеск продажів SIM-карт припав на перші два дні атаки на «Київстар» – 12-13 грудня, повідомили Forbes в пресслужбах обох компаній. «Найпоширеніший спосіб використання – додаткова картка», – йдеться у відповіді пресслужби Vodafone.
Середньомісячні продажі lifecell у грудні 2023-го зросли у понад два рази, порівняно з листопадом. Кількість активних SIM-карт збільшилась на 9% у порівнянні з попереднім кварталом, свідчать дані надані компанією.
Частина абонентів, які вирішили змінити оператора та хотіли перенести номер не могли скористатися цією опцією, оскільки вона не працювала до 2 січня 2024-го через пошкодження систем «Київстару», зазначають у пресслужбі Vodafone. lifecell зафіксував близько 50 000 абонентів «Київстару», які безуспішно намагались змінити оператора.
Помітні втрати серед абонентів скоріше очікують на «Київстар» радше у сегменті фіксованого інтернету та в B2B, каже Фроленков. «Серед тих, хто вже був чимось незадоволений. Але це також не великі цифри в масштабах компанії», додає він.
«Київстар» у цифрах
Рік заснування: 1994;
Кількість абонентів: 24 млн станом на жовтень 2023-го;
Частка на ринку: 43,6% згідно з даними дослідження Opendatabot;
Виторг: 30,9 млрд грн у 2022-му;
Активи: Helsi, Kyivstar.Tech, Ukrainian Tower Company;
Тривалі проблеми оператора
Наразі Veon не може оцінити повну суму збитків на відновлення інфраструктури. «Втрата доходу від будь-яких інших заходів з відновлення не можуть бути ґрунтовно оцінені на цю мить», – йдеться у заяві Veon.
Українським операторам не звикати до росту затрат та зменшення доходів, каже Фроленков. За перший рік повномасштабного вторгнення «Київстар» відбудував 600 зруйнованих базових станцій, станом на вересень 2023-го цифра зросла до 1600, свідчать дані компанії.
«Вже 10 років триває війна. Це втрата абонентів на окупованих територіях та величезні інвестиції у відновлення інфраструктури», – зазначає Фроленков.
«Київстар» є «проблемним активом» для Veon, вважає Глущенко. Кібератака – не перше потрясіння для оператора та його «матері». У жовтні 2023-го вартість акцій Veon на біржі Nasdaq обвалилися близько на 30% після звістки про арешт 47,85% корпоративних прав компанії.
Причина – наявність у структурі акціонерів підсанкційних російського бізнесмена Михайла Фрідмана та партнерів. Партнери володіють компанією LetterOne Holdings, міноритарним акціонером Veon. «Вони мають нульовий вплив і нульове втручання в наш бізнес та не входять до жодного з наших органів корпоративного управління», – говорив в інтерв’ю Forbes гендиректор Veon Каан Терзіоглу на початку січня 2023-го.
Скільки часу піде на повне відновлення інфраструктури оператора? Інженерам «Київстару» потрібно декілька місяців, вважає Глущенко. Що далі? Компанії доведеться поміняти політику доступів до систем оператора, зміцнити інформаційну та кібербезпеку, каже Фроленков. «Це довго, але клієнти цього швидше за все не відчують», – додає він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.