Категорія
Війна
Дата

84% українців не готові віддавати території, 69% вести переговори з Росією. Дослідження

3 хв читання

Чоловік сидить біля уламків після російського авіаудару по Краматорську Донецької області. /Getty Images

Чоловік сидить біля уламків після російського авіаудару по Краматорську Донецької області. Фото Getty Images

70% українців відчувають постійний стрес через війну, бояться втратити роботу й дім. Проте твердо вірять у перемогу та підтримують дії держави на фронті, говорить нове соціологічне дослідження Gradus Research.

Як створити продукт, який полюблять клієнти? Отримайте цінні поради від співвласника monobank™ – Олега Гороховського. Купуйте квиток на Форум підприємців, який відбудеться 27 червня.

Міграційні тренди стабілізувалися

Люди майже не пересуваються з місця на місце. 60% українців залишилися вдома, натомість 40% переїхали. З-поміж них 18% – до іншого населеного пункту в межах тієї самої області, 58% – до іншої області, а 23% – за кордон. Більшість опитаних продовжує жити у власних оселях (58%) або в оселях родичів/знайомих. Київ та північ у топі регіонів, звідки українці поїхали, але вже встигли повернутися (33% опитаних проти 18% загалом по Україні).

Проте люди готові їхати в безпечніші місця в разі подальшого загострення ситуації. Більш ніж третина громадян (35%) готова переміщатися далі від осередку гарячих подій у межах України або за кордон. Тобто, якщо відбудеться загострення бойових дій, то ми точно отримаємо ще одну міграційну хвилю.

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 1

Вплив війни на життя українців залишається суттєвим

Основні потреби, на яких сфокусована увага респондентів, – це гроші (67%) та доступ до роботи (37%). Безпека лише на третьому місці, і це зрозуміла ситуація, адже бойові дії локалізувалися на сході та півдні країни, а жителі інших регіонів більше переймаються браком коштів для життя, аніж питанням безпеки.

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 2

Проблема працевлаштування залишається гострою: порівнюючи з травнем, частка людей, що не працюють, зростає через респондентів, що втратили роботу внаслідок війни (з 31% до 35%). 

Проте є і позитивні зрушення: бізнес поступово відновлює роботу і повертає своїх працівників на робочі місця, тому відбулося зниження відсотка громадян, які мають роботу, але не працюють (у травні таких було 23%, а зараз – 16%), та підвищення кількості тих, хто має роботу і працює (з 37% у травні 2022-го до 40% у серпні 2022-го).

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 3

Стрес та втома від війни

За суб’єктивною оцінкою, переважна більшість українців (70%) перебуває у стані стресу або сильної знервованості.

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 4

Ці показники високі незалежно від того, перебуває людина в Україні чи за кордоном. Від стресу погіршується як фізичне, так і ментальне здоров’я людей. Лише близько 40% промаркували стан свого здоров’я як норму.

Водночас дві третини респондентів (66%) живуть в умовах постійного або мінливого відчуття небезпеки.

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 5

Найбільше лякає українців: 

  • війна (74%) 
  • фінансові складнощі (46%)
  • безробіття (29%). 

Серед аспектів війни респонденти найчастіше бояться через безпеку близьких (66%), ризик померти під час бойових дій (40%), ризик втратити майно (39%) та джерела доходу/роботу (38%).

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 6

Підтримка воєнних дій держави

Українці стабільно високо оцінюють ефективність дій держави від початку війни Росії проти України (63%), так само і в царині військового захисту країни від агресора (67%), без суттєвої різниці серед вікових груп чи регіонів. 

Проте в царині допомоги громадянам, що втратили майно або роботу й дохід під час війни, оцінки «ефективно» та «неефективно» розподілились майже порівну. Тобто вразливі групи населення, які потрапляють у ці дві категорії, очікують від держави більшої підтримки й системності.

Пропаганда РФ не впливає на більшість українців 

Щоб дійти такого висновку, ми перевірили декілька наративів, відмінних в українському та в російському інформаційному просторі. Зокрема, питання, між ким відбувається війна на території України, або ж питання контролю за переміщенням західного озброєння в Україні. 

Ми також питали респондентів про те, хто є спадкоємицею Київською Русі. Переважна більшість українців свідомі походження тих чи інших тверджень. Проте респонденти зі східного й південного регіонів традиційно перебувають під більшим впливом російської пропаганди.

Українці не готові поступатися територіями

66% українців вважають, що не варто поступатися територіями Автономної Республіки Крим та ОРДЛО, 84% стверджують, що неприйнятно поступатися всіма окупованими територіями. Показник неприйнятності територіальних компромісів сталий від травня. Тобто суспільна думка щодо цього не змінюється, попри динаміку війни та втому від неї.

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 7

Чверть населення (26%) вважає, що Україна має піти на переговори з Росією задля досягнення мирної угоди, натомість 69% респондентів відповідають, що мирна угода з Росією неможлива. Тобто будь-який рух держави в напрямку переговорів матиме суттєвий суспільний резонанс.

В оцінці перспектив переважають оптимістичні настрої, і це стосується всіх вимірів: Україна зможе побудувати сильну економіку, держава все відбудує після війни та Україна невдовзі стане членом Євросоюзу. 

Ми бачимо, що, попри всі негаразди, втрати і складнощі, в суспільстві залишається стійке очікування відродження економіки та життя в Україні. Українці з нації втомлених оптимістів перетворились на націю впертих оптимістів.

Опитування було проведено дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку за фінансової підтримки Європейського Союзу та в партнерстві із Центром Економічного Відновлення. Онлайн-панель Gradus відбиває структуру населення міст із кількістю мешканців понад 50 тисяч віком 18-60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту й регіоном. Період проведення дослідження: I хвиля 20-22 травня, II хвиля 3-6 червня, III хвиля 17-20 червня, IV хвиля 1-4 липня, V хвиля 15-18 липня, VI хвиля 29 липня 1 серпня 2022 року. Обсяг вибірки у VI хвилі 2009 респондентів.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Передзамовлення нового номеру Forbes Ukraine. Купуйте зараз за 209 грн замість 279 грн

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні