Категорія
Війна
Дата

84% українців не готові віддавати території, 69% вести переговори з Росією. Дослідження

3 хв читання

Чоловік сидить біля уламків після російського авіаудару по Краматорську Донецької області. /Getty Images

Чоловік сидить біля уламків після російського авіаудару по Краматорську Донецької області. Фото Getty Images

70% українців відчувають постійний стрес через війну, бояться втратити роботу й дім. Проте твердо вірять у перемогу та підтримують дії держави на фронті, говорить нове соціологічне дослідження Gradus Research.

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Міграційні тренди стабілізувалися

Люди майже не пересуваються з місця на місце. 60% українців залишилися вдома, натомість 40% переїхали. З-поміж них 18% – до іншого населеного пункту в межах тієї самої області, 58% – до іншої області, а 23% – за кордон. Більшість опитаних продовжує жити у власних оселях (58%) або в оселях родичів/знайомих. Київ та північ у топі регіонів, звідки українці поїхали, але вже встигли повернутися (33% опитаних проти 18% загалом по Україні).

Проте люди готові їхати в безпечніші місця в разі подальшого загострення ситуації. Більш ніж третина громадян (35%) готова переміщатися далі від осередку гарячих подій у межах України або за кордон. Тобто, якщо відбудеться загострення бойових дій, то ми точно отримаємо ще одну міграційну хвилю.

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 1

Вплив війни на життя українців залишається суттєвим

Основні потреби, на яких сфокусована увага респондентів, – це гроші (67%) та доступ до роботи (37%). Безпека лише на третьому місці, і це зрозуміла ситуація, адже бойові дії локалізувалися на сході та півдні країни, а жителі інших регіонів більше переймаються браком коштів для життя, аніж питанням безпеки.

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 2

Проблема працевлаштування залишається гострою: порівнюючи з травнем, частка людей, що не працюють, зростає через респондентів, що втратили роботу внаслідок війни (з 31% до 35%). 

Проте є і позитивні зрушення: бізнес поступово відновлює роботу і повертає своїх працівників на робочі місця, тому відбулося зниження відсотка громадян, які мають роботу, але не працюють (у травні таких було 23%, а зараз – 16%), та підвищення кількості тих, хто має роботу і працює (з 37% у травні 2022-го до 40% у серпні 2022-го).

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 3

Стрес та втома від війни

За суб’єктивною оцінкою, переважна більшість українців (70%) перебуває у стані стресу або сильної знервованості.

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 4

Ці показники високі незалежно від того, перебуває людина в Україні чи за кордоном. Від стресу погіршується як фізичне, так і ментальне здоров’я людей. Лише близько 40% промаркували стан свого здоров’я як норму.

Водночас дві третини респондентів (66%) живуть в умовах постійного або мінливого відчуття небезпеки.

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 5

Найбільше лякає українців: 

  • війна (74%) 
  • фінансові складнощі (46%)
  • безробіття (29%). 

Серед аспектів війни респонденти найчастіше бояться через безпеку близьких (66%), ризик померти під час бойових дій (40%), ризик втратити майно (39%) та джерела доходу/роботу (38%).

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 6

Підтримка воєнних дій держави

Українці стабільно високо оцінюють ефективність дій держави від початку війни Росії проти України (63%), так само і в царині військового захисту країни від агресора (67%), без суттєвої різниці серед вікових груп чи регіонів. 

Проте в царині допомоги громадянам, що втратили майно або роботу й дохід під час війни, оцінки «ефективно» та «неефективно» розподілились майже порівну. Тобто вразливі групи населення, які потрапляють у ці дві категорії, очікують від держави більшої підтримки й системності.

Пропаганда РФ не впливає на більшість українців 

Щоб дійти такого висновку, ми перевірили декілька наративів, відмінних в українському та в російському інформаційному просторі. Зокрема, питання, між ким відбувається війна на території України, або ж питання контролю за переміщенням західного озброєння в Україні. 

Ми також питали респондентів про те, хто є спадкоємицею Київською Русі. Переважна більшість українців свідомі походження тих чи інших тверджень. Проте респонденти зі східного й південного регіонів традиційно перебувають під більшим впливом російської пропаганди.

Українці не готові поступатися територіями

66% українців вважають, що не варто поступатися територіями Автономної Республіки Крим та ОРДЛО, 84% стверджують, що неприйнятно поступатися всіма окупованими територіями. Показник неприйнятності територіальних компромісів сталий від травня. Тобто суспільна думка щодо цього не змінюється, попри динаміку війни та втому від неї.

84% українців не готові віддавати території, 69% – вести переговори з Росією. Дослідження /Фото 7

Чверть населення (26%) вважає, що Україна має піти на переговори з Росією задля досягнення мирної угоди, натомість 69% респондентів відповідають, що мирна угода з Росією неможлива. Тобто будь-який рух держави в напрямку переговорів матиме суттєвий суспільний резонанс.

В оцінці перспектив переважають оптимістичні настрої, і це стосується всіх вимірів: Україна зможе побудувати сильну економіку, держава все відбудує після війни та Україна невдовзі стане членом Євросоюзу. 

Ми бачимо, що, попри всі негаразди, втрати і складнощі, в суспільстві залишається стійке очікування відродження економіки та життя в Україні. Українці з нації втомлених оптимістів перетворились на націю впертих оптимістів.

Опитування було проведено дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку за фінансової підтримки Європейського Союзу та в партнерстві із Центром Економічного Відновлення. Онлайн-панель Gradus відбиває структуру населення міст із кількістю мешканців понад 50 тисяч віком 18-60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту й регіоном. Період проведення дослідження: I хвиля 20-22 травня, II хвиля 3-6 червня, III хвиля 17-20 червня, IV хвиля 1-4 липня, V хвиля 15-18 липня, VI хвиля 29 липня 1 серпня 2022 року. Обсяг вибірки у VI хвилі 2009 респондентів.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд