В середині липня одразу три відомих представники креативної індустрії розповіли про отримання нагороди від Міноборони. Виявилось, що вони – бійці інформаційного фронту. Що вони роблять та чи ефективна їхня боротьба
⚡️ Залишився 1 день! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.
Олексій Купрієнко, СЕО траблшутінгового агентства Underdog The UnLawyers, отримав дуже незвичну для креативників нагороду – медаль Міністерства оборони «За сприяння Збройним силам України». Крім нього таку саму медаль отримали засновник групи компаній Netpeak Group Артем Бородатюк, співзасновник компаній Reface, Zibra та Pawa Кирило Сигида, співласник та партнер Tabasco Олександр Смірнов та засновник консалтингового агентства K&K Group Гнат Коробко (повний перелік нагороджених МО не розголошує й офіційно не коментує співпрацю).
Що зробили ці підприємці? «Є волонтери, які доставляють для армії автомобілі чи тепловізори, чи ще щось, а є ті, хто вкладає в супротив свої мізки та технології, – каже представник Міноборони, який погодився спілкуватись на умовах анонімності. – Це дуже цінно в сучасній війні».
Креатив на марші
Які результати? Наприклад, Underdog The UnLawyers Купрієнко «мотивує» іноземні технологічні компанії йти з російського ринку. В травні нідерландська компанія Prosus, яка володіє сайтами оголошень OLX та Avito, прийняла рішення піти з РФ і розпочала пошуки покупця для свого бізнесу там. Ще в березні топи Prosus відмовлялися іти з РФ. «Близько місяця щодо перших осіб Avito, акціонерів і їхніх партнерів здійснювалася таргетована розсилка, – розповідає Купрієнко. – Ми вели діалог із ними, пояснювали, чому в Росії їм не місце». Крім тиску на західний бізнес, компанія Купрієнко займається інформаційною розвідкою.
Смірнов із командою Tabasco розробив сотні креативних кампаній та агітаційних матеріалів, Бородатюк створив на базі Netpeak десятки проєктів, задіяних у інформвійні, а Сигида з Reface координує кіберармію з близько 2000 айтішників та фандрейзить для неї гроші.
Медалі від МО викликали різну реакцію: від захвату й вітань до критики, що ці люди зброї в руках не тримали (перших більше). Чи вагома відзнака для самих підприємців? Бородатюк розповідає, що для нього нагорода виявилася повною несподіванкою. І спершу бізнесмен не надав їй значення. Але потім його дружина розповіла про медаль чоловіка в своєму Telegram-каналі. «Всі почали вітати, і я подумав: «Ніхрена собі, яка реакція, – пригадує Бородатюк. – І тоді запостив на своїй Facebook-сторінці, щоб підбадьорити нетпіківців та всіх інших активних учасників волонтерського фронту». Для Смірнова з Tabasco медаль – підтвердження, що його команда виконує свою роль у війні, плюс імпульс прискоритись. «Одна справа – задовольняти свої творчі й інші амбіції та йти за своїм курсом, інша – розуміти, що напрямок, який ти обрав, справді значущий для України», – каже Смирнов.
На думку Бородатюка, іншим міністерствам теж варто впровадити відзнаки для бізнесу. «Я познайомився з дуже багатьма людьми, які роблять неймовірні речі, допомагаючи зараз країні. Є сенс їх підтримати», – каже він.
Битва за мізки
Tabasco розпочала інформаційний спротив із простого проєкту – щоденно робили інфографіку про втрати росіян із триколорними гробами. «Це був перший інструмент комунікації щодо масового знищення російських окупантів», – каже Смірнов. За пʼять місяців війни його команда, куди входило від 15 до 70 людей, зробила понад сотню проєктів. Зокрема, розробляла айдентику для спеціальної Ради дружин та матерів захисників України «Жінки зі сталі», підтримувала виставку знищеної техніки у Варшаві, працювала над сайтом про злочини РФ «Харківський суд. Нюрнберг 2022».
Базові навички інформвійни засвоїли протягом двох місяців. «Ми зараз маємо досвід активної інформаційної війни, – пояснює він. – Але, знову ж таки, це зародковий досвід, хоча, напевно, він більший, ніж в інших країн світу».
Коробко з K&K Group зібрав понад 600 волонтерів із політтехнологів, медійників, піарників та айтішників. Спочатку концентрувалися на інформуванні світу про російські злочини, на піку цим займалося понад 40 перекладачів. Також вони створили інформаційну мережу в месенджерах з охопленням понад 7 млн переважно російськомовних українців з півдня та сходу України, каже він. Її мета – протидія російській пропаганді, яка цілилась якраз у цю аудиторію. «Працюємо проти фейків та дезінформації, розбиваємо ворожі наративи», – зауважує він. Крім того, команда Коробка систематизує факти путінських злочинів для проєкту «Харківський суд. Нюрнберг 2022», які надсилають до Гааги.
Кіберармія Сигиди працює на декількох полях. Один із пріоритетів – social hacking на території РФ. Сигида розповідає, що він із командою створює та розповсюджує по інтернету смисли, які націлені на донесення правди про війну росіянам. «Після 150 днів я розумію, що не треба ламати їхні банки, – потрібно ламати їхні голови», – каже Сигида. Інші проєкти, якими займається кіберармія, він не називає з міркувань безпеки. До речі, він каже, що перші, хто зрозумів, що вони роблять, були американські журналісти. «Прислали Netflix, буде документалка», – посміхається айтішник.
Люди й гроші
У креативної армії немає дефіциту ідей, але вже відчувається нестача ресурсів.
У перші тижні війни зʼявилася величезна кількість ініціатив, де були професіонали з різних областей. Але вже через місяць більшість зникли, – каже Купрієнко. «Зараз у спільнотах залишилися ті, хто виявив бажання або показав здатність протидіяти систематично, витрачаючи на це багато часу та сил», – каже він.
Люди втомлюються від інформвійни. І, щоб вони не вигорали, Сигида проводить ротації – їх звільняють від роботи на три тижні. «Пʼять місяців війни поспіль – це дуже тяжко для людей, а коли це робиться безкоштовно – ще тяжче», – каже підприємець.
До того ж інформаційний фронт – недешеве задоволення. Це чисто волонтерська історія – всі все роблять за свої гроші, каже Бородатюк. Він каже, що в Netpeak Group немає щомісячного бюджету, але загалом його компанія вже витратила на боротьбу більше $2 млн.
Бюджет кіберармії – $100 млн на рік тільки для двох великих напрямів: інформвійни та інформбезпеки, стверджує Сигида. І знайти ці гроші – окреме завдання. «KPI до вересня підняти гроші для відділу кіберармії від фондів у Лондоні та Нью-Йорку», – каже Сигида з Reface.
У підготовці матеріалу взяла участь Ярослава Костейчук, стажерка Forbes Україна.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.