«Контора Рі», заснована Петром Чернишовим, має місію: вона прокладає дітям шлях до успіху за допомогою математики. Сьогодні проєкт навчає не лише дітей, але і їхніх вчителів, пропагуючи підхід «життєвої математики».
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Вчителька з Чернігова Юлія Вовк заснувала онлайн‑школу «Юний математик» для п’яти‑семикласників, які хочуть перемагати в олімпіадах. Допомагає їй учителька школи №20 Ірина Полевик. Обидві вони випускниці проєкту «Контора Pi», місія якого – прокласти дітям шлях до успіху за допомогою математики.
Відкрив «Контору» колишній президент «Київстару» Петро Чернишов, 53. У 1946 році його дід Петро Конторович організував у Свердловському університеті кафедру алгебри і геометрії, якою керував до самої смерті в 1968 році. Чернишов закінчив мехмат цього університету. «СРСР розвалювався,– згадує він.– Я мав вибір: їхати і розвивати науку за кордоном чи йти в бізнес».
«Я завинив математиці, – каже Чернишов. – Без неї я не був би успішним у бізнесі». Свій проєкт він назвав на честь діда і математичної сталої, яка дорівнює відношенню довжини кола до його діаметру.
Математику в українських школах викладають погано. В 2021 році ЗНО з цього предмету складали 244 410 випускників. Понад 30% із них не змогли отримати пороговий бал, необхідний для вступу до вишу, тобто не подужали базові завдання. Втім, «Контора Pi» не для підтягування двієчників. Першим її напрямом став літній двотижневий табір для призерів олімпіад. У 2017‑му в табір «Імперія Дитинства» під Києвом з’їхалося 44 відмінники. У 2018‑му кількість слухачів зросла до 62, в 2019‑му – до 80.
Учасники табору займалися математикою по п’ять годин на день. Студент факультету кібернетики КНУ Олесь Голембовський протягом усього шляху з табору додому в Ужгород розв’язував задачі – так він надихнувся.
«Я сам олімпіадна дитина і знаю напевно: такого типу діти часто‑густо мають проблеми із соціалізацією», – говорить Чернишов. За соціалізацію в таборі відповідала психолог Діана Житня‑Кебас. Вечорами діти грали на гітарах, проходили квести й організовували талант‑шоу.
За Голембовським, вечірні ігри в «Мафію» найкраще описують атмосферу «Контори Pi». «Я нарешті відчув себе в колі своїх»,– каже він. Після двох років участі в таборі на третій набір він повернувся вже вожатим.
Одним із завдань позаурочної програми було показати, що математична освіта затребувана. Для цього організували екскурсії в компанію Biopharma Костянтина Єфименка та в парк UNIT.City, яку провів Максим Бахматов.
Батьки не платять за участь дитини в таборі нічого. Організаторам вона обходиться у $800. Більшість сімей, на думку Чернишова, не подужали б таку суму. До того ж якщо батьки за щось платитимуть, то почнуть втручатися в навчання. «Я сам розумію, що і як нам краще робити, і не хочу слухати батьків»,– говорить Чернишов. Три літні програми для школярів обійшлися майже у $150 000.
Учасниця перших двох таборів Саша Горох у серпні 2021 року починає навчатися в Массачусетському технологічному інституті. Вступити їй допомогла благодійна організація Ukraine Global Scholars, про яку вона дізналася від однокашника по табору «Контори Pi».
Горох особливо запам’ятався майстер‑клас, на якому їх навчали складати і презентувати бізнес‑плани інвесторам. «Знання стали в пригоді, коли я з Олесем Голембовським створював проєкт для вчителів із регіонів, аби допомогти їм відкрити і вести олімпіадні гуртки»,– згадує Горох, яка використовує щодо себе займенники і жіночого, і чоловічого родів.
У 2018 році стартувала програма підготовки вчителів з математики, перш за все з маленьких міст. Кожен такий учитель викладає приблизно п’яти десяткам дітей протягом кількох років. Готуючи агентів змін, проєкт покриває не десятки, а тисячі школярів.
Щоб потрапити в «Контору», вчителі повинні були заповнити опитувальник, написати мотиваційного листа, розв’язати задачі на рівні шкільної програми і пройти психологічний відбір. Житня‑Кебас проводила співбесіду з претендентами, щоб оцінити їхню комунікабельність і готовність навчатися.
Математичний напрям у «Конторі Pi» курує професор Київського національного університету Дмитро Номировський, який підготував 10 українських призерів міжнародних олімпіад. Щоліта він їде в Саудівську Аравію, де тренує місцеву збірну. Українським учителям притаманні, на його думку, два недоліки – низька компетентність і непрактичність знань, які вони дають дітям.
Через пандемію навчання в 2020‑му перевели онлайн. Це дозволило розтягнути його на три місяці і набрати у рази більше учасників, ніж у перші два призови. «Ті, хто дійшов до кінця марафону, навчилися думати як учні, зрозуміли складнощі і можливості цієї ролі»,– каже Житня‑Кебас.
На відміну від офлайн‑школи, на «марафон» могли потрапити всі охочі. «Записалася навіть викладачка іспанської, яка дуже любить математику»,– згадує директор «Контори Pi» Марія Резник.
Для Полевик із Чернігова найскладнішим було подолати стрес під час контрольних. «Я помилялася, бо нервувала і поспішала», – говорить вона. Хороший спосіб відчути емоції дітей під час тестувань.
Учителі вели щоденники і ділилися записами з командою. «Ми обговорювали не лише підсумки навчання, а й особисті переживання, – розповідає Полевик. – Говорили про сім’ї, хобі, учнів, обговорювали конфлікти в класах».
Тримісячний курс, розпочатий у серпні 2020‑го, закінчили 147 учителів із 212. Відрахували тих, хто тричі не здав домашнє завдання.
В одному з 37 відео, записаних для курсу‑2020, Номировський говорить учителям: «Ви не досягнете успіху, якщо ваших учнів не цікавлять дроби». Замість зазубрювання формул він радить налягати на захопливі практичні приклади. За допомогою піци з шести шматків можна наочно показати, що 1/3 і 1/6 в сумі дорівнюють 1/2. Ще краще – не малювати її на дошці, а принести на урок і з’їсти всім класом.
Такий підхід у «Конторі» називають життєвою математикою. Зв’язати з цією наукою майбутнє захочуть одиниці, а надзавдання – зацікавити кожного, пояснивши, як знання теореми Баєса і теорії ймовірності допомагають керувати власними фінансами або справедливо розділити піцу.
«Я не допомагаю проєктам, за якими не стоїть особистість»
Володимир Лемперт
Навчання одного викладача офлайн коштувало $650. На зйомку роликів для марафону витратили в цілому 1 200 000 грн. «Із другого дитячого табору я почав просити друзів про фінансову підтримку», – розповідає Чернишов. Тепер половину витрат він оплачує сам, а половину покривають спонсорські внески.
«Я не допомагаю проєктам, за якими не стоїть особистість», – говорить гендиректор інжинірингової компанії «Спецтехоснастка» Володимир Лемперт, який двічі переказував гроші «Конторі». Чернишова та команду він підтримав би і в тому разі, якби проєкт був присвячений мовам або фізиці. Серед інших спонсорів – фінансова група ICU, юридична фірма Sayenko Kharenko, CEO Аjax Systems Олександр Конотопський, співзасновник «Нової Пошти» Вячеслав Климов та інші.
Цього року «Контора Pi» запустила вчительський марафон PRO із завданнями більш високого рівня. Перший етап відбувся навесні 2021 року, другий розпочався влітку. Команда чекає кінця карантинних обмежень, щоб повернутися до літніх таборів для дітей. Від тренувальних зборів олімпіадників ці табори відрізняються тим, що в них створюють спільноту. Онлайн такого домогтися неможливо.
Спільнота талановитих дітей і викладачів справді створюється. Вчителі продовжують спілкуватися і їздять з відкритими уроками в школи до колег. Випускники першого марафону разом читають книжки і обговорюють їх у Discord.
Головне, що дала «Контора Pi» Юлії Вовк, – бажання розвивати математику і методи викладання, яких її навчили. Пройшовши марафон, вона почала викладати в олімпіадних гуртках трьох чернігівських шкіл. «Мені хочеться віддати дітям те, що я отримала», – каже вчителька.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.