У списку Fortune 500 лише 10% генеральних директорів – жінки. Це найвищий показник за всю історію існування списку. Чи можна створити всередині бізнесу систему, що розвиватиме жіноче лідерство і карʼєри? Компанії Intellias, Ferrexpo і Elementum Energy розповіли про ефективні практики на форумі «Вільна» від Forbes.
⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.
Компанія Ferrexpo почала реалізовувати стратегію рівності у 2015 році. Поштовхом стали вимоги Лондонської біржі, що зробила гендерну рівність однією з обов’язкових умов лістингу. Одна з метрик, за якими на біржі оцінюють компанії, – співвідношення жінок до чоловіків у штаті, зокрема на керівних посадах. Оцінка показала: у Ferrexpo працевлаштовано в рази менше жінок, ніж у лідерів біржі й інших компаній у сегменті металургії.
«Ми зрозуміли: якщо хочемо залишатися на світових ринках, маємо щось із цим робити», – каже лідер програм корпоративної соціальної відповідальності Ferrexpo Юрій Химич.
До розвитку жіночого лідерства компанії часто підштовхують вимоги європейського законодавства, міжнародні інвестори та акціонери, каже операційна директорка Глобального договору ООН в Україні Аліна Коновальченко.
Гірший сценарій – коли на шлях зростання компанію заводить скандальний кейс, каже вона. Наприклад, як у випадку інвестиційної компанії Goldman Sachs, якій довелося виплатити $215 млн для врегулювання групового позову щодо дискримінації співробітниць у травні 2023-го.
В Україні жінки отримують на 18,6% менше, ніж чоловіки, за рівноцінну працю, розповідала заступниця міністра економіки Тетяна Бережна в інтервʼю NV. У Європі цей показник становить у середньому 13%. У топменеджменті 68 зі 100 найбільших за величиною доходу компаній України немає жінок, за даними KPMG.
Щоб розкрити потенціал жінок у кар’єрі, потрібна цілісна система, каже Коновальченко. З яких елементів вона має складатись? Поради топів компаній Intellias, Ferrexpo і Elementum Energy.
Неупереджений рекрутинг і сила жіночих спільнот
В Elementum Energy, найбільшому міжнародному інвесторі у відновлювану енергетику в Україні, жінки складають трохи більше як 40% штату. У найвищій управлінській ланці їх 35%, розповідає керуюча директорка компанії Ольга Рибачук. Вона приєдналася до команди у вересні 2020-го як фінансова директорка, а з початком повномасштабного вторгнення очолила компанію. Виторг Elementum Energy в 2023-му проти 2022 року збільшився на 32 млн грн, склавши 201 млн грн, за даними Youcontrol.
«Це гарний рівень», – говорить Коновальченко про гендерний розподіл у керівництві Elementum Energy. За стандартами ООН, нормальним вважається розподіл у пропорції 30% на 70% безвідносно до гендеру.
Як компанія цього досягла? Сприяли відсутність жорсткої ієрархії та культура відкритих дверей, припускає Рибачук. У Elementum Energy, як і в Intellias і Ferrexpo, персонал навчають гендерно неупередженому рекрутингу, каже Коновальченко.
Однією з практик неупередженого рекрутингу є «сліпий» найм, коли з резюме кандидатів перед попереднім розглядом виключають інформацію, що вказує на стать. На етапі співбесіди використовують структуровані інтерв’ю, пише Harvard Business Review. Якщо ставити усім кандидатам однакові питання в одному порядку і залучити до відбору декількох інтерв’юерів, можна уникнути упереджень, зазначають експерти.
Виявити точки зростання Ferrexpo допоміг гендерний аудит. Почати дослідження можна з опитувальника Gender Gap Analysis Tool від ООН, говорить Коновальченко. «Часто бізнеси, які вважають, що у них все в нормі, розчаровані результатами», – зазначає вона.
Ferrexpo, виторг якої у 2023-му склав $652 млн, до 2030 року планує досягти показника 25% жінок на керівних посадах. Для цього компанія заснувала школу жіночого лідерства Femunity. Протягом чотирьох місяців учасниці вчаться керувати проєктами, навігувати конфлікти, розробляти стратегії розвитку. Учасниці минулих потоків стають менторками.
Жіноче ком’юніті розбудовує й IT-компанія Intellias – найкращий роботодавець 2024-го за версією Forbes Ukraine. Спільнота IntelliWomen обʼєднує понад 400 співробітниць компанії. Один із проєктів ком’юніті – міжнародна онлайн-конференція She is Tech. В лютому 2024-го на захід зареєструвалися понад 2500 учасниць.
Спільноти дають жінкам можливість розширити вплив, говорить Коновальченко. «Коли розумієш, що не одна, це підсилює, – каже вона. – Обмін досвідом і менторство у таких об’єднаннях дуже важливі». В Intellias жінки займають 16 із 55 вищих керівних посад, каже старша директорка компанії Вікторія Цицак. Виторг компанії у 2023-му – 4,3 млрд грн.
Топменеджмент і власники бізнесу мають підтримувати гендерну рівність – це важлива умова успіху, переконана Коновальченко. В Intellias і Ferrexpo принцип гендерної рівності зафіксований на рівні стратегії. Залученість гендиректора гарантує, що ідея рівності не «загубиться» на жодному з управлінських рівнів, додає Коновальченко.
Навчання і дружні до родин практики
В офісах Intellias у Львові, Києві та в Польщі працюють дитячі кімнати, де співробітники можуть залишати дітей під наглядом няні. «Найняти вихователя – не так дорого, а матерям це дозволяє бути більш гнучкими», – каже Цицак. Принцип компанії: жінка, яка працює в Intellias, може реалізувати як свій професійний потенціал, так і потенціал материнства.
Коли працівниця йде в декрет, за нею залишають робоче місце і технічну інфраструктуру, а після повернення надають працівника для повторного онбордингу. Завдання талант-менеджменту Intellias – щоб співробітниця одразу мала проєкт. Такі умови пропонують і жінкам, які всиновлюють дітей, додає Цицак.
Можливість для обох батьків взяти декретну відпустку – обов’язковий мінімум для досягнення гендерної рівності в компанії, зазначає Коновальченко. У Ferrexpo програма чоловічого декрету почала діяти до 2021 року, коли це право гарантували чоловікам законодавчо. Сімейним парам, де обоє батьків працюють на підприємстві, компанія виплачує різницю між зарплатами жінки й чоловіка, якщо останній у декреті і має вищу ставку.
У школі інклюзивності Ferrexpo співробітників навчають принципів гендерної рівності та недискримінації. З 2020 року курс пройшли понад 100 керівників різних рівнів. «Лідерів навчають, як має виглядати безбар’єрна комунікація і співпраця, і це формує більш екологічну атмосферу всередині компанії», – розповідає Коновальченко.
Intellias інвестує в розвиток STEM-освіти, коучинг, проводить лекції для університетів і інститутів. Ferrexpo навчає жінок спеціальностей, що раніше були заборонені законодавством. Так, у школі водійок співробітниці компанії можуть навчитися керувати самоскидом Caterpillar вантажопідйомністю 220 тонн – спеціалізацію вже отримали п’ятеро жінок.
У Elementum Energy розвивають принцип проєктного управління. «Кожен може прийти з ідеєю чи ініціативою незалежно від позиції в компанії, – пояснює Рибачук. – Це і спонукає ламати скляні стелі і дивитися за межі посадових обовʼязків».
Офіційні партнери: Genesis, UKRSIBBANK BNP Paribas Group, Corsel Group
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.