1,14 трлн грн, або 18,2% ВВП, – загальний ресурс на національну безпеку та оборону України на 2023 рік. Грошове забезпечення військових – це не лише витрати на обороноздатність країни. Це внесок у стабільність економіки в найважчий для неї час, вважає керівник аналітичного відділу Concorde Capital.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Витрати України на оборону тепер порівняні з витратами Росії на напад
До початку повномасштабного вторгнення витрати України на оборону та безпеку були майже на порядок меншими, ніж у країни-агресора. Очевидно, зокрема, й така разюча різниця у військових бюджетах України та Росії давала впевненість міжнародним оглядачам, що наша країна зможе протриматися проти великого сусіда лише кілька днів.
Але різниця в забезпеченні армії не дала загарбнику очікуваної переваги, що, як мінімум, свідчить про низьку ефективність його «інвестицій у війну».
Після повномасштабного вторгнення РФ Україні вдалося швидко мобілізувати не лише армію, але й фінансові ресурси для оборони – свої та міжнародні. Починаючи з 2022 року наші витрати на оборону стали більш-менш порівняні з військовими витратами ворога.
Якщо ж врахувати, що якість та технологічність військових витрат в Україні в рази вища, ніж у загарбника, а «багаторічна перевага» агресора в накопичених ресурсах суттєво підірвана в ході бойових дій, можемо сподіватися – дуже скоро перевага в цій війні буде вже на нашому боці.
Але це не гарантує Україні легкого відвоювання тимчасово втрачених територій – фінансова та технологічна перевага РФ не дуже допомогла.
Роль західних партнерів у створенні військової спроможності України важлива, але може бути ще більшою, якщо усі західні спроби обмежити фінансові ресурси РФ спрацюють і в неї просто не буде чим забезпечувати війну. Це не лише наблизить перемогу України, але й зменшить її ціну.
Україна здатна фінансувати невоєнні бюджетні витрати своїми ресурсами
Деякі опоненти України на Заході кажуть, що Україна – це неспроможна держава, яка повністю залежить від зовнішньої фінансової допомоги.
Такий «висновок» можна зробити, якщо уявити, що зовнішні партнери фінансують усі витрати України, окрім витрат на війну. Тобто Україна покриває лише витрати на війну, не маючи можливості фінансувати усе інше, як-то зарплати цивільним, бюджетникам.
Але це не зовсім так: поточні витрати, що не пов’язані з обороною та безпекою, а також витрати на оборону «на довоєнному рівні» Україна могла б профінансувати за допомогою внутрішніх ресурсів. Іншими словами, розподіл витрат бюджету та джерел їх фінансування можна представити інакше:
Власні доходи бюджету суттєво скоротилися, але й невоєнні витрати були оптимізовані. Україні доводиться витрачати фінансові ресурси на відбиття російської агресії. Це єдина запорука нашого виживання та непорушності кордонів наших союзників. Тому Україна й отримує від них фінансову допомогу (хоча і розповідаємо, що вона не йде на фінансування війни).
Але теперішня спроможність України фінансувати невоєнні витрати не означає, що якщо завтра війна закінчиться, то ми зможемо прожити без зовнішньої допомоги. Точніше, зможемо, — але буде інша якість життя. Та й Україні ще треба кошти на післявоєнну відбудову.
Воєнні витрати бюджету – не просто витрачені бюджетні кошти, а важливе джерело підтримки економіки та запорука додаткових доходів для бюджету.
Воєнні витрати – це ще й вагома допомога економіці України
Витрати бюджету, що умовно класифікуються як оборонні та безпекові, не лише йдуть на підкріплення обороноздатності, але й підтримують нашу економіку. Витрати на українську зброю, боєприпаси, одяг та харчування військових дозволяють більше завантажувати українські підприємства, створюючи додаткові робочі місця.
Те ж саме стосується й витрат на грошове забезпечення військових, які становлять майже половину наших оборонних витрат. Це не лише фінансова винагорода для воїнів та їхніх сімей, але й джерело підтримки внутрішнього попиту на товари та послуги в час, коли війна позбавила багатьох українців стабільних джерел доходів, а бізнес залишила без платоспроможних клієнтів.
Це забезпечення додало міцності українській банківській системі, що отримала фінансовий ресурс у вигляді зарплатних рахунків військових.
У II–IV кварталах 2022 року забезпечення військовослужбовців було співмірним із 28% приватного споживання в Україні. Звісно, не всі кошти, отримані військовими, пішли на споживання, однак внесок цих доходів у підтримку економіки безсумнівно був значним.
Але це не означає, що будь-яке збільшення грошового забезпечення військовим буде лише на користь українській економіці. Не забуваймо, ці доходи фінансуються коштом видатків уряду, тобто коштом підтримки західних партнерів. Які не так охоче, як би хотілося, виділяють нам фінансування.
До того ж незбалансовані доходи можуть спричинити небажані явища в економіці, такі як інфляція чи девальвація гривні.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.