СЕО агенції диджитал-маркетингу Webpromo Юрій Копишинський дослідив ситуацію з українським ринком електронної комерції. Хто наразі в трійці лідерів та які перспективи у сфери?
Український ринок e-commerce стрімко розвивається останні 15 років. Його «батьком» заведено вважати Владислава Чечоткіна, засновника першого онлайн-гіпермаркету Rozetka. Зараз ринок онлайн-продажів в Україні має як нішевих лідерів у категоріях, так і досить жорстку конкуренцію серед титанів ринку.
Як виглядає ринок топгравців української електронної комерції (e-commerce) та яка динаміка змін за останній рік? Для аналізу використано сервіс similarweb, дані якого досить чітко показують тренди й динаміку. Для порівняння взято сайти магазинів Rozetka, Comfy, «Епіцентр», «Алло», «Фокстрот».
Середня температура по палаті
У першу чергу порівняв онлайн-гіпермаркети: хтось був лідером офлайн та довго займав топпозиції онлайн, а хтось почав онлайн нещодавно, але вже показує амбіції та динаміку.
Як показує statista, ринок онлайн-продажів в Україні зробив стрибок у 2020 році більше ніж на 55% у порівнянні з 2019 роком. Звісно, пандемія змусила зробити акцент на онлайн-продажах. За прогнозами, у 2022-му український ринок е-комерс мав досягнути $3,9–4 млрд. Та сталося повномасштабне вторгнення Росії. Хоча в реальності цифри та ситуація не така песимістична, як на графіку.
За низкою напрямів е-комерс-2023 вже повернувся до рівня 2021 року. Цю інформацію підтверджує обсяг транзакцій онлайн, такі як кількість, так і середній чек. При поточному темпі зростання у 2023 році цифра буде на рівень вища, ніж у 2020-му. ЗСУ дають людям віру в майбутнє, повертають наші території та стимулюють українців повертатися додому та витрачати свої кошти тут.
Хто представляє український е-ком
Rozetka є абсолютним лідером серед усіх, кого розглянуто у дослідженні. В українському інтернет-просторі сайт посідає 15 місце, поступаючись двом доменам Google.com та google.com.ua, YouТube та групі новинних ресурсів.
Інтернет-магазин Allo був незмінним номером два в категорії е-ком майже сім років. Кожен аналіз це показував. Але з 2020-го року його з цієї позиції змістив сайт «Епіцентру». Також в трійку лідерів увірвався Comfy. За останні три роки пʼятірка лідерів змінилась.
Трафік всіх е-комерс гравців, що були обрані для аналізу, складає майже рівноцінну цифру загальному трафіку на Rozetka
Трафік всіх е-комерс гравців, що були обрані для аналізу, складає майже рівноцінну цифру загальному трафіку на Rozetka. Звучить так, наче перемогти її неможливо. Але «Епіцентр» так не вважає.
Аналітика показує, що:
- розрив між Rozetka та Епіцентром в березні скоротився до 4,5 млн;
- падіння у Rozetka було суттєво відчутнішим, ніж в «Епіцентру»;
- за 2023 рік «Епіцентр» отримав вже більше потенційних клієнтів на сайті, ніж це було у 2021 році, а Rozetka наразі не вийшла на показники 2021 року, хоча активно наближається до цих цифр.
Тому наступні три-п’ять років можлива боротьба за лідерство в онлайн-сегменті саме між цими двома велетнями.
Цікавими є дані по магазину «Фокстрот». Колишній безумовний лідер офлайну та лідер в онлайні, за останні роки втратив свої позиції та відстав від основних конкурентів. Динаміка падіння в грудні 2022 року була високою, та відновитись «Фокстроту» не вдалось і досі.
З яких пристроїв українці шукають товари
Більшість відвідувань зі смартфонів. Але лідер отримує більше користувачів з декстопів. Можливо, тому що Rozetka для багатьох користувачів стала ще й шоурумом порівняння параметрів тих чи інших продуктів. Також Rozetka – найбільш відомий і конкурентоспроможний бренд.
Перевага у впізнаваності очевидна і становить 60% від загальної кількості запитів по всім учасникам даного дослідження, на другому місці – «Епіцентр» з долею бренду 20%.
Також більшість активних покупців онлайн мають встановлений застосунок Rozetka – коли ви переходите на сайт з мобільного, потрапляєте саме в нього. Similarweb не бачить дані по застосунках, тому сміливо додавайте до трафіку ще +30% в мобайл, аби оцінити реальний обʼєм користувачів.
Інші ж магазини формують комерційний трафік внаслідок пошукових запитів, тому показники можуть відрізнятись.
Якщо переглядати параметри взаємодії з сайтом, кількість часу та сторінок, котрі відвідує один потенційний покупець, Rozetka також є лідером у цьому напрямі. На другому місці Comfy, який впроваджує рішення, спираючись на кращий досвід ринку Сполучених Штатів.
Аудиторія
«Епіцентр» відвідують онлайн перевважно жінки. Розглянувши вік відвідувачів, видно ще один цікавий момент: Епіцентр має відставання по молодій аудиторії. Це свідчить про недостатній фокус в боротьбі за молодь. Інші гравці схожі за віковими групами.
Всі гравці використовують рекламу. Найбільше в пропорції до загального трафіку це робить Comfy та «Фокстрот», а найменше – «Епіцентр». Але, звісно, лідером по інвестиціях в платну рекламу є Rozetka з залученням майже 14% своєї аудиторії таким методом.
По каналу дірект (це умовний бренд) розрив між Rozetka та іншими гравцями досить суттєвий, з найближчим «Епіцентром» він сягає майже 8 млн користувачів, інші гравці балансують на межі від 1–1,4 млн користувачів.
Підбиваючи підсумки дослідження
1. Онлайн відновлюється і суттєво швидше, ніж це міг будь-хто очікувати. Є прогнози, що обʼєм ринку у 2023 році може вийти на показники 2020-го чи навіть перевищити їх.
2. У перегонах лідерів за останні два роки відбулись певні зміни і фактично ротація. «Епіцентр» впевнено зайняв другу позицію та збільшує динаміку зростання, маючи ціль стати лідером.
3. Колись стабільний магазин «Алло», навпаки, за останні два роки втратив топпозиції – на його місце посягнув Comfy та має всі шанси закріпитись у трійці лідерів.
4. Окремо здивував відносно пасивний Фокстрот, який рухається по інерції ринку.
5. Бренд переможе. Rozetka має в три рази більше трафіку, залученого по бренду, ніж другий гравець «Епіцентр». Притому стратегія прокачування бренду була обрана ще 15 років тому. Коли всі інші інвестували в товарні позиції і залучення продажу, лідер будував фундамент на майбутнє, і це точно дає свої позитивні результати.
Майбутнє українського ринку електронної комерції оптимістичне, попри війну, темпи відновлення випереджають прогнози і очікування. Але динаміка безпосередньо залежить від успіхів ЗСУ на фронті, які дають нам певну стабільність.
Впевнений, що після нашої перемоги отримаємо ще вищий показник зростання.
![Попит на преміальні смартфони в Україні вийшов на довоєнний рівень. Що кажуть ритейлери про тенденції на ринку /Фото Getty Images](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/4/c7/4804e028-5b85882f64d18547a5e575bcc610cc74.jpg?v=1835_1)
![За крок до мільярда. Владислав Чечоткін майже продав Rozetka фінтех-гігантові Kaspi.kz, але війна обнулила плани. Як вдалося врятувати компанію /Фото Дар'я Свертілова для Forbes Україна](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/a/04/2dda795a-6eada1e46ce3855de044a6dae9b2104a.jpg?v=7555_3)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.