За рік війни РФ накопичила в офшорах $80 млрд, але конфіскувати їх – складне завдання. Як цю проблему вирішує Захід. Пояснює аналітикиня Олена Поканєвич /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

За рік війни РФ накопичила в офшорах $80 млрд, але конфіскувати їх – складне завдання. Як цю проблему вирішує Захід. Пояснює аналітикиня Олена Поканєвич

Getty Images

«Фінансові таємниці» захищені настільки добре, що будь-яка інформація, яка могла б відкрити таємний вхід до офшорної «матрьошки», є рідкістю. Тому ціль партнерів України у боротьбі проти РФ – «витягти» злочинні активи з офшорів, встановити їх реальних власників і запобігти ухиленню від санкцій.

До чого їм доводиться вдаватися, розповіла експертка проєкту DiXi Group Олена Поканєвич

Головні матеріали Forbes Ukraine. Раз на тиждень на вашій пошті.

ЄС і країни G7 продовжують закривати лазівки для обходу санкцій проти Росії. Адже вже запроваджені заходи не змогли зруйнувати економіку країни-агресора, хоча і значно ослабили її. 2023 року російська економіка зросте на 0,3%, за прогнозом Міжнародного валютного фонду. За попередньою оцінкою, вона мала б скоротитися на 2,3%.

Інший виклик – знайти і заморозити гроші підсанкційних російських олігархів та політиків, які вони заховали в офшорах, або країнах «фінансової таємниці». Ці юрисдикції допомагають їм відмивати брудні гроші та ухилятися від санкцій.

За рік війни та дії санкцій РФ накопичила в офшорах $80 млрд готівкою, нерухомістю та інвестиціями за кордоном, за оцінками Bloomberg. Це приховані тіньові резерви, які допомагають Кремлю після 24 лютого 2022 року.

Чинна офшорна система багато років допомагала диктатору Володимиру Путіну та його команді зосереджувати величезні ресурси Росії, монополізувавши галузі економіки РФ. Але через анонімність володіння складно точно визначити, хто насправді володіє цими ресурсами. 

Країни-партнери України застосовують різні способи, щоб «витягти» злочинні активи з офшорів, встановити їх реальних власників і запобігти ухиленню від санкцій. 

Три напрями викриття російських офшорів

1. Реформування законодавства про бенефіціарну власність

Не лише Кайманові острови чи Кіпр. Донедавна деякі штати США були популярними «гаванями» для російських багатств. 

Але зашморг поступово затягується. США та ЄС вводять жорсткіші правила, щоб усунути чинні прогалини в боротьбі з відмиванням грошей, фінансуванням тероризму та ухиленням від санкцій.

З наступного року компанії з юрисдикцією у США зобовʼяжуть розкривати кінцевих бенефіціарних власників, тобто осіб, які контролюють компанію.

Поряд з Америкою таких зобовʼязань дотримуватимуться й Коста-Рика, Мальта, Люксембург та Ліхтенштейн, відомі тяжінням до непрозорих фінансових послуг, хоча вони і не є класичними офшорами. 

Євросоюз реформує законодавство щодо боротьби з незаконним відмиванням грошей і фінансуванням тероризму. Передбачаються нові правила перевірки осіб клієнтів компаній, чим вони володіють та їх контролерів.

Також створять Європейський орган з боротьби з відмиванням грошей (AMLA) із наглядовими та слідчими повноваженнями. Національні підрозділи фінансової розвідки та інші компетентні органи матимуть доступ до інформації про бенефіціарну власність, банківських рахунків, реєстрів землі чи нерухомості. 

Депутати Європарламенту також хочуть, щоб країни-члени ЄС збирали інформацію про власність на такі товари, як яхти, літаки та автомобілі вартістю понад €200 000 або товари, що зберігаються у вільних зонах.

Різних посередників (банки, розпорядників активів та криптоактивів, агентів з нерухомості, професійні футбольні клуби) зобов’яжуть перевіряти особу своїх клієнтів та оцінювати ризики відмивання грошей і фінансування тероризму у своїй сфері діяльності та передавати відповідну інформацію до центрального реєстру.

2. Застосування вторинних санкцій до осіб, які допомагають сховати російські гроші в офшорах

Нещодавно оприлюднені документи Pandora Papers і публічні записи свідчать, що престижні юридичні фірми Великої Британії та США допомагали російським олігархам, їхнім родичам і пов’язаним з ними компаніям купувати рухоме та нерухоме майно, вирішувати особисті й ділові суперечки, орієнтуватися в режимах санкцій, залучати капітал на західних ринках та переказувати гроші в офшори.

Офшорні схеми 90-х років на кшталт «російської матрьошки», коли в спільному ланцюжку беруть участь багато фірм-одноденок з номінальними бенефіціарами, зараз вже неможливі. Групам юридичних радників доводиться придумувати все нові й нові «легальні» юридичні лазівки для своїх клієнтів. 

Онлайн-банкінг і різні системи онлайн-платежів та міжнародних грошових переказів дозволяють легально оперувати грошима з офшорних рахунків. Проте і в цьому напрямі посилюється контроль. 

Швейцарія – світовий епіцентр офшорних банківських операцій – сьогодні знаходиться під пильною увагою Міністерства юстиції США. Питання щодо швейцарських банків Credit Suisse та UBS, які підозрюють у допомозі російським олігархам ухилитися від санкцій, згадує Bloomberg.

Слід застосовувати санкції щодо розпорядників капіталу, які допомагають російським олігархам накопичувати статки в офшорах – банкірів, юристів і бухгалтерів. Пропонується, щоб саме AMLA наглядав за конкретними кредитними та фінансовими установами. Також євродепутати хочуть розширити компетенцію AMLA на складання списків країн високого ризику за межами ЄС.

3. Обмін інформацією та заходи із запобігання утворенню нових «гаваней» для підсанкційних активів РФ

Пошуком прихованих російських активів, а також виявленням осіб, які допомагають підсанкційним особам такі активи сховати, займається робоча група «Замороження та конфіскація», створена країнами ЄС та G7, і міжнародна група REPO (Russian Elites, Proxies, and Oligarchs Task Force).

У ЄС та США зміщуються акценти з кількості на якість щодо санкційної політики проти Росії, посилюється тиск на треті країни, які стають «новими гаванями» для її злочинних активів. 

2 березня владні структури США опублікували документ Tri-Seal Compliance Note, у якому детально описано, як РФ обходить санкції та як приховуються справжні власники статків.

«Червоні прапорці» уникнення особами санкцій або експортного контролю:

  • використання підставних компаній для міжнародних банківських переказів, часто із залученням фінансових установ у юрисдикціях, відмінних від реєстрації компанії;
  • відмова клієнта ділитися інформацією про кінцеве використання продукту, включно з небажанням заповнювати форму кінцевого споживача;
  • надходження платежів зі сторонньої країни або компанії, не вказаної як кінцевий споживач;
  • управління складними та/або міжнародними підприємствами, що використовують адреси, спільні для кількох пов’язаних організацій;
  • направлення товару через певні пункти перевалки, які зазвичай використовуються для незаконного перенаправлення заборонених товарів до Росії чи Білорусі. Такі місця можуть бути в Китаї (зокрема Макао і Гонконг) і юрисдикціях поблизу РФ, включаючи Вірменію, Туреччину та Узбекистан. 

Офшорну систему створювали саме для приховування «фінансових таємниць». І вона добре справляється з цим завданням: будь-яка інформація, яка відчинила б таємний вхід до офшорної «матрьошки» – рідкість. 

Але широкомасштабна збройна агресія РФ проти України примушує демократії змінювати підходи та правила. Адже знайдені, заморожені та конфісковані на користь України злочинні російські активи – боротьба за справедливість.

Матеріали по темі
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні