Понад $11 млрд щорічно «випаровуються» між моментом, коли нафта покине Росію, до моменту, коли вона досягне покупців. Щомісячний дохід РФ від експорту нафти зараз більший, ніж до повномасштабного вторгнення в Україну, що показує неспроможність заходів щодо стримування агресора, пише Bloomberg.
Ключові факти
- Ліміт ціни на російську морську нафту в $60 за барель, що на $24 нижче середньоринкової ціни за останні 12 місяців, сприяв розвитку прибуткового бізнесу для десятків торговців і судноплавних компаній, які важко відстежити, зазначає видання.
- «Тіньовий флот і альтернативи західному морському страхуванню не є новими. Іран використовує їх роками. А коли їх почав використовувати такий великий виробник, як Росія, вони стали масовими», – сказав Едді Фішман, старший науковий співробітник Центру глобальної енергетичної політики Колумбійського університету.
- Зростаюча важливість тіньового флоту очевидна, через нього цього року перевезено близько 45% російської нафти, йдеться у матеріалі.
- Тіньовий флот «укорінюється», вважає Ларс Барстад, головний виконавчий директор підрозділу управління Frontline Ltd., власника деяких гігантських супертанкерів у світі, «і це триватиме доти, доки регулятори не знайдуть протидію цьому».
- Надходження Росії від нафтодоларів майже подвоїлися. У жовтні 2023 року чисті доходи від нафти досягли $11,3 млрд, або 31% від загального доходу російського бюджету за місяць. Це найвища цифра з травня 2022-го , яка перевищила показники будь-якого окремого місяця за рік до вторгнення в Україну, зазначило видання.
- Внутрішні та тіньові власники флоту спільно перевезли понад 70% російської нафти за перші дев’ять місяців 2023 року, що дозволило Москві зберегти контроль над своїм експортом і поступово підвищувати ціни.
- За даними індійської митниці, цьогоріч російська нафта коштувала в середньому $72 за барель до моменту, коли вона потрапила до Індії. Аналітики KSE підрахували, що це на $12 вище, ніж ціни, заявлені на експортній точці в Росії.
- Дані Argus Media, які використовуються для інформування про політику G7, демонструють подібний розрив з березня. Враховуючи, що цього року Росія експортувала майже 3,5 млн барелів нафти на день, це означає, що близько $11 млрд йде на те, що можна назвати розподілом поставок. Майже всі вони проходять через анонімних торговців або невідомі транспортні компанії, йдеться у матеріалі.
Контекст
Члени «Великої сімки» та Австралія ввели заходи щодо обмеження цін на сиру нафту в грудні минулого року, прагнучи скоротити доходи Росії, перекривши доступ до західних послуг, таких як судноплавство та страхування, якщо трейдери не дотримуватимуться ліміту в $60.
Хоча ці заходи на ранньому етапі мали певний успіх, Росія довела, що вміє їм протистояти, створивши, наприклад, свій так званий тіньовий флот із застарілих нафтових танкерів, щоб обійти західні ринки.
Все більше танкерів перевозять російську нафту з підробною фінансовою звітністю або з незахідними страховками. Раніше видання FT писало, що Росія майже повністю оминає встановлений ціновий ліміт на продаж нафти у $60 за барель, що змушує країни «Великої сімки» шукати шляхи посилення однієї зі своїх ключових економічних санкцій проти Москви.
У листопаді США запровадили санкції проти російських компаній і ліберійських танкерів, що перевозили нафту з Росії. А 1 грудня – проти трьох компаній і трьох нафтових танкерів, які перевозили російську нафту вище цінової межі в $60 за барель. Санкції стосувалися двох компаній з ОАЕ та одної – з Ліберії.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.