Саудівська Аравія є найбільшим у світі експортером сирої нафти та великим продавцем нафтопродуктів, проте, згідно з даними Kpler, зібраними Bloomberg, у перші 10 днів березня країна імпортувала з Росії майже 2,5 млн барелів дизельного палива, що набагато більше, ніж будь-коли за останні шість років.
Ключові факти
- Саудівська Аравія імпортує мільйони барелів дизельного палива з Росії, незважаючи на те, що має більш ніж достатньо власних.
- Водночас величезні обсяги палива продовжують вирушати з Саудівської Аравії до Європи, що виглядає потенційно прибутковим кроком. Потоки також показують, як змінюється напрямок світової торгівлі енергоносіями після введення санкцій щодо постачань із Росії.
- «Це прибуткова угода», – сказав Юджин Лінделл, голова відділу продуктів переробки консалтингової компанії Facts Global Energy. За його словами, це також добре для Росії, оскільки означає, що їй не потрібно скорочувати потужності НПЗ.
- Росії довелося шукати альтернативних покупців для свого палива, оскільки минулого місяця Європейський Союз заборонив морський імпорт дизельного палива та інших нафтопродуктів у відповідь на вторгнення в Україну.
- Російський експорт дизельного палива до Бразилії, Марокко, Туреччини й Тунісу також збільшився в останні місяці, і багато барелів зберігаються в плавучих сховищах.
- Хоча точну економічну складову постачання дизельного палива до Саудівської Аравії і з неї важко зрозуміти, трейдери потенційно можуть отримувати прибуток, по суті, купуючи російське паливо, а також продаючи його до Європи за вищою ціною. Імпорт Туреччиною дизельного палива з Росії різко зріс останніми місяцями, і країна одночасно експортує величезну кількість продукції до ЄС.
- Saudi Aramco заявила, що імпортує очищені нафтопродукти з кількох джерел для задоволення внутрішнього попиту.
Контекст
Продаж нафтопродуктів має вирішальне значення для фінансування бюджету РФ та, зрештою, її війни в Україні. Захід сподівається поступово зменшити це джерело грошей для Кремля. Дизельне пальне має вирішальне значення для економіки Європи, ним заправляють не лише вантажівки, що доставляють товари, а й понад 40% автомобілів у Європейському Союзі.
Минулого року Росія постачала близько половини дизельного пального, яке імпортується до Європи, – близько 700 000 барелів на день. Ці обсяги може бути важко швидко заповнити, і останні тижні європейські нафтопереробники готувалися й нарощували свої резерви.
Наприкінці листопада стало відомо, що європейські трейдери поспішають заповнити резервуари в регіоні російським дизельним пальним, оскільки альтернативні джерела залишаються обмеженими. Росія розраховувала суттєво збільшити експорт дизельного пального до запровадження ембарго ЄС.
2 лютого видання The New York Times писало, що заборона на російський експорт продуктів нафтопереробки, яка почне діяти 5 лютого, не призведе до дефіциту дизпального у Європі, водночас Росія, ймовірно, втратить більше половини ринків збуту своєї нафти та нафтопродуктів.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.