Ринок нафти готується до зростання цін чи дефіциту напередодні ембарго ЄС для російських нафтопродуктів /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Новини
Дата

Ринок нафти готується до зростання цін чи дефіциту напередодні ембарго ЄС для російських нафтопродуктів

Колаж Анна Наконечна

ЄС перебуває на межі фактичного розриву відносин із своїм найбільшим зовнішнім постачальником дизельного палива, адже на початку наступного місяця набудуть чинності санкції щодо імпорту очищеного палива з Росії. Трейдери попереджають про можливе зростання цін чи дефіцит, пише Financial Times.

Forbes Україна випустив новий номер друкованого журналу. В ньому майже два десятки ексклюзивних матеріалів. Придбати журнал з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.

Ключові факти

  • Цей крок, який буде скоординований із встановленим G7 обмеженням глобальних цін на продаж нафтопродуктів у Росії з 5 лютого, може спровокувати нові коливання на ринках нафти.
  • Постачання дизельного палива вже обмежене, це сприяє тому, що ціни на заправках у багатьох регіонах набагато вищі за ціни на бензин. Європейські країни є одними з найбільших у світі споживачів дизельного палива порівняно з іншими видами моторного палива, а Росія протягом десятиліть була їх основним джерелом імпорту.
  • «Будь-який дефіцит експорту російської продукції може збігтися з більш високим попитом у Китаї, що призведе до ще більшого посилення ринків і підвищення ймовірності стрибків цін, які відновлять інфляційний тиск», – сказав аналітик Eurasia Group Хеннінг Глойстейн.
  • Водночас у нафтовій галузі розділилися думки щодо того, чи приведуть ці заходи до різкого зростання цін і, можливо, навіть до дефіциту. І багато хто вважає, що сектор, який звик до зміни торгових потоків – через пандемії, санкції чи війну – може швидко адаптуватися.
  • Останніми тижнями на ринку нафти вже було неспокійно. Ціни на нафту марки Brent розпочали рік у мінусі, вони впали з $85 за барель до трохи більше ніж $77 за барель у перші дві торгові сесії 2023 року, згодом ціна відновилася та становила вже $87.
  • Хорхе Леон із консалтингової компанії Rystad вважає, що санкції спрацюють так, як передбачалося, завдаючи шкоди економіці Росії, а не надто агресивно вдаряючи по західних економіках. За даними відстеження суден, російський експорт дизельного палива та палива для реактивних двигунів до Європи за останні три місяці 2022 року збільшився більш ніж на 25% порівняно з попереднім кварталом. Аналітики Redburn заявили, що запаси дизельного палива в ключовому регіоні Антверпен–Роттердам–Амстердам повернулися до найвищого рівня з жовтня 2021 року.
  • Фахівець із ціноутворення на нафтопродукти в Argus Бенедикт Джордж сказав, що він усе ще очікує зростання цін на дизельне паливо після введення заборони.

Контекст

З 5 грудня країни G7 у відповідь на агресію проти України заборонили надання низки послуг, включаючи судноплавне страхування та торгове фінансування, повʼязані з морськими перевезеннями нафти російського походження. Водночас від ембарго звільняються постачання нафти за ціною $60 за барель і нижче. Такі ж обмеження для російських нафтопродуктів набудуть чинності 5 лютого 2023 року. Поки що гранична ціна на них не оголошена.

Останні два десятиліття приблизно 60% експортних надходжень Росії припадає на виторг від продажу нафтогазових ресурсів. У загальній структурі федерального бюджету доходи від продажу нафти й газу в середньому становлять понад 40%.

Також країни «Великої сімки» мають намір встановити дві межі цін на російські нафтопродукти, щоб врахувати ті, що продаються за вищими цінами, ніж нафта, а також ті, які торгуються зі знижкою. У рамках накладення санкцій на Росію за її вторгнення в Україну Європейський Союз заборонить імпорт продуктів переробки з Росії 5 лютого.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні