Німецька мережа магазинів зі зниженими цінами Lidl найняла регіонального менеджера і вивчає ринок України. Головний конкурент Lidl по стилю ведення бізнесу тут – ATБ
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Lidl готується зайти на ринок України, розповіли журналісти німецького видання Lebensmittel Zeitung, посилаючись на лист власника бренду – групи Schwarz. Пресслужба німецького ритейлера відмовилася відповісти на питання Forbes, сказавши тільки, що компанія завжди вивчає можливості для розширення й аналізує інші ринки.
Інтерес Schwarz Group до України побічно можна підтвердити тим, що минулого тижня літак Lidl літав до Києва й Одеси, пишуть журналісти німецького видання. Інформацію про вихід німецької компанії в Україну підтвердив Forbes співвласник однієї з українських великих ритейлових мереж.
Також Lidl уже найняла регіонального менеджера – Адама Міщишина, 47. Він вісім років до цього працював у польському Lidl, займаючись там закупівлями для 750 магазинів мережі. Виручка польської «дочки» в 2020-му – понад €4,7 млрд. Міщишин також відповідав за міжнародні закупівлі у Франції, країнах Північної Європи і в деяких дочірніх компаніях Lidl на Балканах.
Скільки коштує відкрити супермаркет в Україні? Якщо Lidl відкриватиме точки самостійно, як мережа зазвичай і робить, кожен магазин може обійтися в $1,5–2 млн – принаймні стільки АТБ інвестує в один супермаркет, казав співвласник мережі Геннадій Буткевич у лютому 2020 року. Зайти на ринок через купівлю іншої мережі може коштувати приблизно стільки ж. Novus, наприклад, восени 2020-го заплатив $100 млн за 35 магазинів Billa. На ребрендинг пішло ще 12–15 млн грн.
АТБ – головний конкурент?
Менеджмент АТБ надихався досвідом німецької мережі Lidl, коли відкривав перші супермаркети в 1990-х роках в Україні, але з часом поміняв стиль, каже Сергій Демченко, прессекретар АТБ. За його словами, кількість товару в АТБ тепер удвічі більша, ніж у типовому Lidl, а деякі магазини навіть почали розміщувати точки з кавою й продавати власну випічку. Говорити про конкуренцію і вплив на місцевий ритейл немає сенсу, доки Lidl не озвучив свою стратегію в Україні, каже він.
У АТБ зараз понад 1200 магазинів – це найбільший ритейлер України; друга за величиною мережа у Fozzy Group (володіє «Cільпо», «Фора», Fozzy, Thrash!) – близько 1000 магазинів. Потреба в ще одному ритейлері є, каже власник МХП Юрій Косюк, який теж хоче відкривати торгові точки. За його підрахунками, ринок зможе прийняти ще мінімум 7000 «магазинів біля будинку».
Правда, незважаючи на попит, німецькі ритейлери не приживаються в Україні. Оператор гіпермаркету Real, наприклад, продав свої магазини французькому Auchan у 2012 році після трьох років роботи в країні. А Rewe Group продала Billa мережі Novus. Головна складність на місцевому ринку – це не конкуренція, а слабкий захист міжнародних інвестицій, висока ставка еквайрингу і низька купівельна спроможність, каже Андрій Жук, голова правління Асоціації ритейлерів. Lidl відкриває магазини зі зниженими цінами, тому в мережі вийде працювати в країні з низькою купівельною спроможністю, каже Ігор Гугля, генеральний директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine.
Коли мережа відкриє в Україні перший магазин, точно невідомо. У Латвії, наприклад, Lidl зареєструвала дочірню компанію ще в 2016 році, а перші магазини зʼявилися тільки в жовтні 2021 року. З моменту першого меседжу про експансію до відкриття магазину у Lidl йде від двох до 10 років, каже Гугля.
На початку 2021-го Lidl також оголосила про плани виходу в Боснію і Герцеговину та Естонію. В Естонії, за словами голови відділу кадрів Ліни Каппасто, мережа збирається відкрити 800 робочих місць. Працівниками магазинів у Таллінні Lidl пропонує платити 190 грн за годину роботи, це близько 30 500 грн на місяць.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.