Росія має обмежений доступ до запчастин, програмного забезпечення, необхідних для проведення критичного технічного обслуговування сотень комерційних літаків, пише The Wall Street Journal. Це викликає занепокоєння щодо безпеки у керівників галузі та регулюючих органів.
Ключові факти
- Літаки Boeing та Airbus становлять близько 77% російського парку з 696 літаків, що знаходяться в експлуатації. У грудні Центральний банк Росії визнав, що на західні літаки припадає 97% всіх пасажирських перевезень у Росії.
- Ці сучасні літаки зазвичай потребують частих оновлень програмного забезпечення, доступу до керівництв з усунення несправностей та технічного обслуговування кваліфікованими інженерами і запасних частин для заміни застарілих або тих, які вийшли з ладу.
- Вже більше року як в результаті санкцій США та Європи російські перевізники відрізані від будь-яких контактів із виробниками літаків, партнерами з технічного обслуговування та багатьма постачальниками ключових деталей. Згідно з аналізом російського парку пасажирських літаків, проведеним виданням, сотні літаків пройшли етапи технічного обслуговування без доступу до чогось із цього. Цьогоріч ще сотні літаків мають пройти планове технічне обслуговування.
- Без належним чином проведених перевірок «складніше обслуговувати літаки та підтримувати їх у польоті», – каже Карл Стівс, виконавчий директор компанії TrustFlight Ltd.
- Російські авіакомпанії також втратили прямий доступ до найважливіших онлайн-посібників та документації щодо усунення несправностей, які Boeing та Airbus надають клієнтам за підпискою. Системи літаків регулярно оновлюються програмними налаштуваннями та поліпшеннями, до яких Росія також втратила прямий доступ.
- У грудневому інтервʼю РБК генеральний директор ПАТ «Аерофлот–Російські авіалінії» сказав, що запасних частин у компанії вистачить на найближчі два-шість місяців.
- Відсутність доступу до ресурсів технічного обслуговування частково призвела до того, що Міжнародна організація цивільної авіації знизила безпекову оцінку Росії. Вона класифікувала авіаційний сектор країни як такий, що представляє «серйозну проблему безпеки» через його невідповідність міжнародним стандартам.
- Російські перевізники шукали шляхи забезпечення технічного обслуговування принаймні деяких своїх літаків, у тому числі зверталися до сторонніх постачальників у таких країнах, як Іран і Туреччина, для надання запчастин і послуг.
Контекст
За кілька днів після вторгнення Росії в Україну багато західних країн закрили повітряний простір для російських літаків. США та Європа також наклали на РФ серію санкцій та експортного контролю, які заблокували надання запчастин, послуг та інших технологій для парку комерційних авіалайнерів країни.
Західні офіційні особи заявили, що вони спеціально націлилися на цей сектор – ключову опору російської економіки, яка залежить від допомоги Заходу. Але російські авіакомпанії продовжують літати, перевізши минулого року близько 95 млн пасажирів на тлі попиту на внутрішні рейси.
Російські авіакомпанії, зокрема найбільша державна авіакомпанія «Аерофлот», розбирають літаки, щоб забезпечити запасні частини, які вони більше не можуть купувати за кордоном через західні санкції, пише Reuters із посиланням на чотири джерела в галузі. Пораду використовувати деякі авіалайнери на запчастини, щоб інші літаки іноземного виробництва могли продовжувати літати щонайменше до 2025 року, авіакомпаніям у червні дав російський уряд, ідеться в повідомленні.
Восени в Росії анонсували виробництво заміни літаків Boeing та Airbus. Експерти впевнені, що без західних запчастин це неможливо.
Російські авіакомпанії провели попередні переговори принаймні з однією великою західною лізинговою фірмою щодо використання державних коштів для купівлі деяких із більш ніж 400 літаків, що застрягли в Росії після її вторгнення в Україну, писав у грудні Reuters із посиланням на документи та джерела.
Російські авіаперевізники все ще експлуатують 467 літаків Airbus та Boeing порівняно з 544, які вони використовували рік тому, пише Bloomberg із посиланням на дані Cirium. Російські авіакомпанії відмовилися від рейсів до США, країн Західної Європи та союзників, натомість збільшивши кількість рейсів до Таїланду, Туреччини та ОАЕ, а також Вірменії, Киргизстану і Таджикистану.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.